Varför ska du göra det? Är det inte att förstöra hela funktionen när man gör så?
Som jag förstått det så är det meningen att skarven mellan primär och sekundär del ska vara elastisk och kunna "vrida" sig för att dämpa vibrationer osv som uppstår i motorn. Har läst någonstans att det finns typer som kan vrida sig upp till 60grader.
Att svetsa skarven mellan dessa delar borde innebära att vibrations och ljuddämpningen försvinner helt.
Varför ska du göra det? Är det inte att förstöra hela funktionen när man gör så?
Som jag förstått det så är det meningen att skarven mellan primär och sekundär del ska vara elastisk och kunna "vrida" sig för att dämpa vibrationer osv som uppstår i motorn. Har läst någonstans att det finns typer som kan vrida sig upp till 60grader.
Att svetsa skarven mellan dessa delar borde innebära att vibrations och ljuddämpningen försvinner helt.
Mvh Tommy
Nu är det så att "vulkningen" ger sig om bilen har gått långt eller om man trimmar, då uppstår det vibrationer och att det vill hugga till ibland när vridet kommer. Dubbelmasse svänghjul är SKIT!!!! Volvo trodde dom var smarta när dom uppfann skräp hjulet för att det skulle skona transmissionen om svänghjulet "fjädrar" lite vid häftig belastning.
Det går att svetsa, men det blir knappt aldrig bra, dels får man balansera om svänghjulet och dels kan svetsarna spricka vid tillräcklig hög belastning.
Gör om, gör rätt, satsa på stumt svänghjul, iof kommer du säkerligen få leva med lite rassel ifrån transmissionen vid friläge, men hellre det och koppling och svänghjul håller ihop.
Varför ska du göra det? Är det inte att förstöra hela funktionen när man gör så?
Som jag förstått det så är det meningen att skarven mellan primär och sekundär del ska vara elastisk och kunna "vrida" sig för att dämpa vibrationer osv som uppstår i motorn. Har läst någonstans att det finns typer som kan vrida sig upp till 60grader.
Att svetsa skarven mellan dessa delar borde innebära att vibrations och ljuddämpningen försvinner helt.
Mvh Tommy
Nu är det så att "vulkningen" ger sig om bilen har gått långt eller om man trimmar, då uppstår det vibrationer och att det vill hugga till ibland när vridet kommer. Dubbelmasse svänghjul är SKIT!!!! Volvo trodde dom var smarta när dom uppfann skräp hjulet för att det skulle skona transmissionen om svänghjulet "fjädrar" lite vid häftig belastning.
Det går att svetsa, men det blir knappt aldrig bra, dels får man balansera om svänghjulet och dels kan svetsarna spricka vid tillräcklig hög belastning.
Gör om, gör rätt, satsa på stumt svänghjul, iof kommer du säkerligen få leva med lite rassel ifrån transmissionen vid friläge, men hellre det och koppling och svänghjul håller ihop.
Jo det är jag medveten om, men eftersom TS inte nämner något om trimmning osv så därför undrar jag bara varför. Det finns många som blivit lurade att göra en massa dumheter menar jag
Att det var Volvo som uppfann den visste jag dock inte.
tycker inte man ska köra svetsat men och andra sidan inte heller stumnt av den enkla anledningen att det dödar lådan
så antignen åker man dubbelmasse eller en fjädrad lamell det sistnämnda är att föredra
nu vet jag inte vilken bil vi talar om men är det M90 så är det väll B230F/fb/ft gamla stumma svänghjulet med turbons tryckplatta som är till m46 och sen diesel lamell eller fjädrad sinter från tex kl racing
lagret i lådan dör skitfort om allt är stumnt och låter illa..inte riktigt värt besväret om man vill ha minsta körglädje
tycker inte man ska köra svetsat men och andra sidan inte heller stumnt av den enkla anledningen att det dödar lådan
så antignen åker man dubbelmasse eller en fjädrad lamell det sistnämnda är att föredra
nu vet jag inte vilken bil vi talar om men är det M90 så är det väll B230F/fb/ft gamla stumma svänghjulet med turbons tryckplatta som är till m46 och sen diesel lamell eller fjädrad sinter från tex kl racing
lagret i lådan dör skitfort om allt är stumnt och låter illa..inte riktigt värt besväret om man vill ha minsta körglädje
Det jag rekommenderade var stumt svänghjul, ej ofjädrad koppling!!
Anledningen till att jag undrar är att jag kör på ca 280 hk just nu, vill plocka ur mer effekt men kopplingen slirar. Har fått tag i sinterlamell hårdare tryckplatta och ett dubbelmasse svänghjul men det väger ju verkligen fläsk!!
Bilen ska inte användas till något annat än att få Svensson allvarligt upprörd och kommer köras med M46 med od.
Tack för bra svar, nästa fråga! Finns det ett svänghjul med trigger hål 60-2 som man kan svarva upp till (eller är på) 240mm och således få en koppling som håller för lite mera mos än 228mm plattan? 240-228mm = 12mm 12/2=6mm 6mm uppsvarvat på vardera radie låter inte som en omöjlighet i mina öron.
Borde inte ett svänghjul till B230F/FB/FD -89-95 fungera?
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mitt dubbelmassehjul hade rullat 23700 mil när jag började trimma... förra sommarn hade bilen rulalt 28900 mil å då körde jag med 370 hästar hela sommaren utan några som helst problem. bytte ut de nu i samband med sinterbyte,. annars hade skiten fått sitta kvar. funkar hur bra som helst. bara massa strul när man byter till omsvarvat enkelmassehjul med å shimsa koppling osv..
hade nog hellre låtit skiten sitta kvar. 940 ltt/fulltrycks turbo har dubbelmassehjulet. b230F/FB,FD osv har enkelmassesvänghjulet, dvs potthjulet som man brukar svarva om å stifta om så man får enkelhjul med 240mm lamell.
mitt dubbelmassehjul hade rullat 23700 mil när jag började trimma... förra sommarn hade bilen rulalt 28900 mil å då körde jag med 370 hästar hela sommaren utan några som helst problem. bytte ut de nu i samband med sinterbyte,. annars hade skiten fått sitta kvar. funkar hur bra som helst. bara massa strul när man byter till omsvarvat enkelmassehjul med å shimsa koppling osv..
hade nog hellre låtit skiten sitta kvar. 940 ltt/fulltrycks turbo har dubbelmassehjulet. b230F/FB,FD osv har enkelmassesvänghjulet, dvs potthjulet som man brukar svarva om å stifta om så man får enkelhjul med 240mm lamell.
Härligt! Det DM hjulet jag fick med har också rullat på ca 400 hk med 1.7bar ladd. Är lite osäker på om det är värt att montera det ifall det ska börja väsnas, plus att jag skulle behöva ett lättare hjul.
Vad bytte du till? Någon som har stiftat om och svarvat upp ett "vanligt" svänghjul? har tillgång till svarv/fräs/svetsar osv osv så stifta om och svarva låter som ett roligt projekt annars.
Xuri har nog haft lite tur. (Han är dock inte ensam . Jag har sett i alla fall en till 940 med hyfast med pulver som fick dubbelmasse att hålla). Men kvaddade dubbelmasse hade vi en hel trave med i vårat gamla garage. Vi fick tillochmed hjälpa en äldre farbror med en helt original LTT att byta svänghjul för det hade gett sig.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mitt dubbelmassehjul hade rullat 23700 mil när jag började trimma... förra sommarn hade bilen rulalt 28900 mil å då körde jag med 370 hästar hela sommaren utan några som helst problem. bytte ut de nu i samband med sinterbyte,. annars hade skiten fått sitta kvar. funkar hur bra som helst. bara massa strul när man byter till omsvarvat enkelmassehjul med å shimsa koppling osv..
hade nog hellre låtit skiten sitta kvar. 940 ltt/fulltrycks turbo har dubbelmassehjulet. b230F/FB,FD osv har enkelmassesvänghjulet, dvs potthjulet som man brukar svarva om å stifta om så man får enkelhjul med 240mm lamell.
Härligt! Det DM hjulet jag fick med har också rullat på ca 400 hk med 1.7bar ladd. Är lite osäker på om det är värt att montera det ifall det ska börja väsnas, plus att jag skulle behöva ett lättare hjul.
Vad bytte du till? Någon som har stiftat om och svarvat upp ett "vanligt" svänghjul? har tillgång till svarv/fräs/svetsar osv osv så stifta om och svarva låter som ett roligt projekt annars.
Mvh
jag har ett gammalt b230f svänghjul, som är Avsvarvat runt 20mm, uppsvarvat till 240mm lamell, och omstiftat/omborrat. vikt ca 7-8kg kanske. org dm svänghjulet väger 13.8kg om jag minns rätt från volvoböckerna.
Xuri har nog haft lite tur. (Han är dock inte ensam . Jag har sett i alla fall en till 940 med hyfast med pulver som fick dubbelmasse att hålla). Men kvaddade dubbelmasse hade vi en hel trave med i vårat gamla garage. Vi fick tillochmed hjälpa en äldre farbror med en helt original LTT att byta svänghjul för det hade gett sig.
/Göran
Hehe så kan fallet vara
När jag jobba som volvomek såg jag faktiskt ett flertal nyare dubbelmassehjul te vitmotorerna som också var gångna med org effekt. Jag tror dock inte de är nått "Farligt" å att åka med för jag har aldrig hört något som delat på sig och jag tror inte dom kan de heller. lite för farlig konstruktion i så fall.. oljud däremot brukar de ju bli lite :p
Tror de har å göra med lite vilken värmeutveckling man har på grejerna också.
Nitarna var blånade på sintern som satt i, slirar duktigt på 1.5bar laddtryck om man kopplar till. Dock så tog inte nitarna i så blir till att shimsa det till rätt tryck och svarva lite nya ytor.
Har idag shimsat in en sex puckig sinter på 228mm som skulle ligga på 1.3mm vid maxtryck men blev 1.0mm, men hoppas de ska greppa iallafall en månad till så jag slipper köpa nya grejer nu. DM kopplingen får vänta tills jag fått tag i ett lämpligt svänghjul med trigger (utan dm)/om någon vill byta 240mm ny sinter och bra tryckplatta mot ny 228mm ny sinter lamell och bättre tryckplatta än orginal (712/713??) har alla grejer i fint skick till 240mm.
lådan på plats allt verkar funka men kopplingsarmen verkar sitta fel. Någon som råkat ut för att den kopplar ur hela tiden? Borde ju inte ha å göra med att jag schimsat ut den endast en millimeter
Ni verkar vara rätt kunniga på kopplingar och svänghjul, så jag har en fråga ni säkert har svar på.. tänkte köpa mig en 6-puckad sinter från kl racing, ska jag köra fjädrad eller ofjädrad? (har dm svänghjul kvar) och vad behöver jag mer göra ? schimsa? svarva?
shimsa ska man ju göra på alla tryckplattor så de ligger på maxtryck, tror den sintern även är aningens tunnare än orginal. Har du dubbelmassesvänghjul behöver du ej fjädrat centrum. jag kör med 6puck ofjädrat centrum och det vanliga djupa svänghjulet nu, funkar kanon, inga som helst problem i köer etc