Bakfjäderknak, sänkningssats volvo 850

Andersson_T5 Snickare
19 maj 2011 · 407 Inlägg

Har bytt till sänkningssats 60/40 mm på min 850, bara det att bakfjädrarna låter det som, knakar till  och även gnisslar hela tiden när åker på lite ojämnheter , kan inte direkt peka ut vad det är!

Någon som kan ha någon aning om detta?

Volvofarfar
19 maj 2011 · 1 312 Inlägg

Dåliga stötisar? kolla även övre "stötdämparfästet" bak om du inte bytt dom

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Andersson_T5 Snickare
19 maj 2011 · 407 Inlägg

Känns mer som om det är fjädrarna det e strul med, började ett litet tag efter att jag bytt dom. Men kan kolla det om du tror det kan vara det:)

ankan88
22 maj 2011 · 47 Inlägg

tror med på dåliga dämpare Ante. inget som tar i när dämparna är i botten?

Andersson_T5 Snickare
23 maj 2011 · 407 Inlägg

NAe problemet är att den kunde gå ner i botten med lite last med original fjädrarna, men nu när jag satt dit sänkningsfjädrarna, så gnisslar det som om något rör sig eller ligger emot, men absolut inte i botten.
Och ja har inte heller rört dämparna, så kan inte vara dom, kan däremot vara gymmibussningarna över fjädrarna eller liknande som är dåliga så det gnisslar:p

Panzar_Audi
23 maj 2011 · 820 Inlägg

Andersson_T5 skrev:
NAe problemet är att den kunde gå ner i botten med lite last med original fjädrarna, men nu när jag satt dit sänkningsfjädrarna, så gnisslar det som om något rör sig eller ligger emot, men absolut inte i botten.
Och ja har inte heller rört dämparna, så kan inte vara dom, kan däremot vara gymmibussningarna över fjädrarna eller liknande som är dåliga så det gnisslar:p

På min V70 så fick jag justera och snurra fram och tillbaka en hel del för dom inte skulle ligga emot någonting, dubbelkolla det, det fick jag göra smile

Om man säger
Andersson_T5 Snickare
23 maj 2011 · 407 Inlägg

jo jag har märkt att dom kan ligga lite fel, men har vridit dom en jävla massa, vettefan hur det ska sitta assåsad

JE_Jr
23 maj 2011 · 9 Inlägg

Ja, det var ett litet gissel att vrida bakfjädrarna rätt, men efter en stunds pillande så gick det faktiskt bra på min S70. Jag har H&R-fjädrar och har inte hört några gnissel alls, men kan tänka mig att det kan gnissla om fjädrarna är dåligt virade så att de inte ligger som de ska i länkarmen och tar emot brickan som man skruvar fast fjädrarna med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang