4263
Sök

Volvo 740 GL -89 B23OF

10 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Hittar här många trådar om ämnet "min Volvo startar inte", men ingenting verkar passa in på just mitt problem. Sitter långt borta från Sverige och har tillgång bara till basverktyg (=inga mätinstrument för el/elektronik!)
Då är det svårt med seriös felsökning.

Bilen har nu jäklats ett antal gånger och hittills har jag fått den igång med byte av tändstift (jag har tre uppsättningar av dem). Så det konstiga är att bilen kan komma igång med de tändstift som inte dög en vecka tidigare, detta saknar ju logiken, men så är det. Det har fungerat med att byta tändstift - de nya mot halvgamla etc.

Med de helt nya tändstiften kom bilen igång fint, jag körde runt i en vecka, parkerade - och sedan var det stopp. Dvs. bilen kom igång och dog med detsamma. Därefter fick jag försöka och försöka - den bara "huttrade" och lovade, men tji fick jag till sist.

Nu fungerar alltså ingenting mera. Den kommer inte igång med startgas (men om spridarna inte öppnar, så bevisar "startgastricket" ju ingenting alls....). Svårt att kolla om det kommer fram gnista, eftersom jag är ensam och utan "assistent" samt har inte ens en tändinställningslampa. När jag tog ut tändstiften sist, så var de svarta och sotiga. Men jag tycker inte att det luktar bensin i avgasröret efter förtvivlade långa startförsök.

Kan någon ge mig en kvalificerad gissning? Hallgivaren (vad kallas hallgivaren med ett annat namn? måste kunna översätta det till landesspråket, om bilen måste bogseras till verksta`n)? Vilka andra givare har B23OF? Vilka av dom skulle kunna påverka både tändningen och och bränsleinsprutningen?

Tilläggas bör att liknande problem hade jag tidigare när jag någon gång råkade få soppatorsk - då var bilen oerhört svårstartat. Huttrade, hostade, lovade - och kom igån först när batteriet var nästan tomt.
Tack på förhand.

Forummoderator
26 598 Inlägg
20 maj 2011
Hur går han när du kör?
Drar mycket bränsle?
Hur är tomgången om du till exempel drar ur kabeln till lmm?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Han har gått bra hela tiden och startade i vinterns svinkyla varje dag - under den allra senaste gången har tomgången varit lite svajig. Drar bränsle som en Volvo...

Har inte vågat försöka dra i kabeln, det där gamla tricket kan bli väldigt fel, när bilmekanikern har börjat bli lätt halvblind...

Forummoderator
26 598 Inlägg
20 maj 2011
Det är en B230F, inte en rymdfärja. Går han lika illa som förut när den är urdragen så kan det ju vara den som är trasig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

221 Inlägg
20 maj 2011
kollat bränslepumpsrelät? surrar de i pumpen under förarstolen när du vrider på tändningen? smile

10 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Svårt att kolla relät utan mätverktyg - i dessa trakter är det också ont om beg. Volvo-delar. Annars skulle man ju kuna byta på måfå. Att jag inte hör om det surrar i pumpen bevisar kanske bara att jag har parkerat på en gata med hög trafikintensivitet och motsvarande ljudnivå....

221 Inlägg
20 maj 2011
okej, då kan de bli svårt, men brukar annars vara ett vanligt fel

10 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
...och just nu går han inte alls, då är det lite svårt att kolla med kabeltricket... River väl ut bränslerelät i morgon och ger den en dusch elektronikspray samt några knackningar. Därefter ut med fördelarlocket och kolla rotorn mm.

221 Inlägg
20 maj 2011
okok prova att knacka lite på relät, blir oftast glapp i dom :p

10 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Ja, bränslerelät (sitter väl på expansionskärlet, om jag minns rätt) brukar krångla på dem - vilket väl beror på den knasiga placeringen. Det bildas kondens i den, sägs det (varm expansionskärl - kall svensk vinter....)

10 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Men vilka givare har B23OF, som påverkar både gnistan och bränslet? Visst, på gamla bilskrällen kan kamremmen kugga över även om inte ens har hostat på den...det är klart att det finns många felmöjligheter och när man inte kan göra en grundlig och analytisk felsökning, så är det en gissningslek....

221 Inlägg
20 maj 2011
ne, sitter där säkringarna sitter, är ett vitt relä sitter på vänster sida :p

10 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Men lite mysko är det att det har gått bra med byteskarusellen med tändstiften....Det borde ju tyda på att det är något fel med gnistan också - för svag gnista och lite sotiga stift och dåligt med bränsle - allt detta pga en risig givare, vore ju typiskt at ha flera fel på gång samtidigt...

Sök