Hittar här många trådar om ämnet "min Volvo startar inte", men ingenting verkar passa in på just mitt problem. Sitter långt borta från Sverige och har tillgång bara till basverktyg (=inga mätinstrument för el/elektronik!)
Då är det svårt med seriös felsökning.
Bilen har nu jäklats ett antal gånger och hittills har jag fått den igång med byte av tändstift (jag har tre uppsättningar av dem). Så det konstiga är att bilen kan komma igång med de tändstift som inte dög en vecka tidigare, detta saknar ju logiken, men så är det. Det har fungerat med att byta tändstift - de nya mot halvgamla etc.
Med de helt nya tändstiften kom bilen igång fint, jag körde runt i en vecka, parkerade - och sedan var det stopp. Dvs. bilen kom igång och dog med detsamma. Därefter fick jag försöka och försöka - den bara "huttrade" och lovade, men tji fick jag till sist.
Nu fungerar alltså ingenting mera. Den kommer inte igång med startgas (men om spridarna inte öppnar, så bevisar "startgastricket" ju ingenting alls....). Svårt att kolla om det kommer fram gnista, eftersom jag är ensam och utan "assistent" samt har inte ens en tändinställningslampa. När jag tog ut tändstiften sist, så var de svarta och sotiga. Men jag tycker inte att det luktar bensin i avgasröret efter förtvivlade långa startförsök.
Kan någon ge mig en kvalificerad gissning? Hallgivaren (vad kallas hallgivaren med ett annat namn? måste kunna översätta det till landesspråket, om bilen måste bogseras till verksta`n)? Vilka andra givare har B23OF? Vilka av dom skulle kunna påverka både tändningen och och bränsleinsprutningen?
Tilläggas bör att liknande problem hade jag tidigare när jag någon gång råkade få soppatorsk - då var bilen oerhört svårstartat. Huttrade, hostade, lovade - och kom igån först när batteriet var nästan tomt.
Tack på förhand.