Spacers balansering?

JimmyAndersson
21 maj 2011 · 1 679 Inlägg

har en 740 med med 18" fälgar från en 850 smile
har "hemma" gjorda spacers så jag kan använda dom, lik dom som manton racing osv säljer smile
men mina är två block som blivit ihopssvetsade så det är därför jag tror jag får lite obalans vid ca 100km/h.
ska dock ta fälgarna till en däckfirma för att först kolla om det hänt nåt med dom men det ska det inte vara.

Men jag tänkte om det kanske enbart går att balansera spacersna på nåt sätt?
eller om man kanske kan montera på spacersna på fälgarna och sedan balansera om dom då?

för då borde det ju bli bra om fälgarna balanseras med spacersna?
dock om man säljer dom i framtiden eller monterar fälgarna på nån annan bil så måste dom ju givetvis balanseras om då bara passar just min bil med spacersna smile

Låter detta som en sjukt dålig ide eller nåt?
Givetvis så märker jag upp vilken spacer som har balanserats med vilken fälg smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Marlboroman
21 maj 2011 · 8 229 Inlägg

Det är inte så att dina hembyggen saknar navstyrning? Och enda sättet som kan finnas att "balancera" dem plattorna är att svarva dem, men utan navstyrning lär det inte hjälpa ett dugg.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JimmyAndersson
21 maj 2011 · 1 679 Inlägg

menar du hålet i mitten?
isf så går den på bra över orginalet och sen är det lite för liten för själva fälgen sen kanske , men det är inte värst mycket det vibrerar smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Marlboroman
21 maj 2011 · 8 229 Inlägg

Med navstyrning menar jag att det det sticker ut från navet på dina spacers i rätt dimension som precis passar i hålet på fälgen. För kör man med tjocka plattor som saknar styrning så kan man få bekymmer med vibbrationer som inte går att balancera bort.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JimmyAndersson
21 maj 2011 · 1 679 Inlägg

Marlboroman skrev:
Med navstyrning menar jag att det det sticker ut från navet på dina spacers i rätt dimension som precis passar i hålet på fälgen. För kör man med tjocka plattor som saknar styrning så kan man få bekymmer med vibbrationer som inte går att balancera bort.

aha, aa det kanske är att den kan vara liten för liten då.
men tror du det går att balansera fälgarna med spacers på?
och ge det ett försök?
gäller ju bara att lyckas låsa fast spacern så att jag kan montera på fälgen.

Volvo 244 "GLT" (1988)
Marlboroman
21 maj 2011 · 8 229 Inlägg

Innan du gör någonting med balancering så ska du börja med att kolla upp om navstyrningen gör det den ska. Om den inte gör det så uppstår vibrationerna pga att fälgen kan röra sig. Och det finns ingen balancering varken med eller utan spacers i världen som kan fixa det.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
dawwe ...has left the building...
21 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Navstyrningens huvuduppgift är att "centrera" fälgen vid montering samt till viss del ta upp krafterna, dock tas huvuddelen av krafterna (genom friktion!) upp av fälgens anläggningsyta, samt givetvis till viss del även av bultarna. Rent teoretiskt skulle man kunna köra utan navstyrning men det blir bra svårt att få fälgarna ordentligt centrerade.

Mina råd.
1: Navstyrningen måste vara exakt, har man tex 72.5mm navhål så är navstyrningen inte bra nog om den är typ 71.5, dessutom skall styrningen var helt centrerad.
2: Obalans i en spacer är relativt harmlös då den roterande massan är nära rotationscentrum, ju längre från rotationscentrum desto viktigare att allt är balanserat. Bromsskivor i allmänhet brukar vara "balanserade", speciellt om det är större, dvs över 355mm.
3: Det finns något som heter "spin-balansering", dvs hjulen balanseras monterade PÅ bilen. Är dock inte många verkstäder som har utrustning för detta. "Spin-balansering" var liite poppis på 80-talets slut men försvann sedan, kanske för att man var tvungen att balansera om så fort man demonterat hjulet (balanseringen "förstörs", om man inte sätter tillbaka hjulet exakt som innan, inkl rätt bult på rätt plats)
4: Orunda däck kan upplevas som "obalans".

Senast redigerat av dawwe (21 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JimmyAndersson
21 maj 2011 · 1 679 Inlägg

jag får måtta och kolla så att den verkligen sitter tät imot smile
annars blire bara till att köpa riktiga spacers när ekonomin tillåter smile
tack för era svar iaf smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
sj00dda
22 maj 2011 · 41 Inlägg

vi kan ballansera dina fälgaroch se om du har nå obalans till att börja med... hör bara av dig!

JimmyAndersson
22 maj 2011 · 1 679 Inlägg

sj00dda skrev:
vi kan ballansera dina fälgaroch se om du har nå obalans till att börja med... hör bara av dig!

PM:a ditt nummer så får vi se smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang