Bmw e34 sänknings sats

speedas
23 maj 2011 · 32 Inlägg

hej, tänkte beställa hem nya sänkningsdämpare till min 525 e34 eftersom de gamla är slut men då undrar jag vilket märke som är bättre av Ta Technix och FK AKX och hur bra de håller då de är ganska billiga ?

speedas
25 maj 2011 · 32 Inlägg

Någon som vet ??

Slamd
26 maj 2011 · 185 Inlägg

Det är samma skrot och korn.

BMW 330Ci Individual "Maggie" (2002)
speedas
26 maj 2011 · 32 Inlägg

okej, kanske man borde spara ihop till något med bättre kvalite då

Slamd
26 maj 2011 · 185 Inlägg

Ja lowtec kan jag rekomendera. bra priser faktiskt. finns på schmiedmann.se

BMW 330Ci Individual "Maggie" (2002)
speedas
26 maj 2011 · 32 Inlägg

Okej ska ta en titt på dom smile

Germax
27 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har kört på supersport på min 540 i 3 år/3000mil, rätt hårda men tycker de fungerat bra.
Jag tycker dock att framdämparna möjligen blivit något sämre sen förra året.

Vi köpte TA Technix till en polares A4 -96, vansinnigt mjuka dämpare. Men de kostade 2200kr inkl frakt för en coilsats så det är väl vad man får.

dawwe ...has left the building...
27 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Slamd: Lowtec, Hitec, Hilltrac,TA-Technix, JOM osv är gissningsvis alla tillverkade i samma holländska fabrik, bara färgsättningen som lär skilja..

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Slamd
27 maj 2011 · 185 Inlägg

dawwe skrev:
Slamd: Lowtec, Hitec, Hilltrac,TA-Technix, JOM osv är gissningsvis alla tillverkade i samma holländska fabrik, bara färgsättningen som lär skilja..

det är mycket möjligt att det är samma tillverkare, men skiljer ändå saker imelan dom. lowtec håller bättre, är lite kraftigare i konstruktionen mm. Det är ungefär som att folk säger att d2, k-sport och xyz är exakt samma coilover. Bara att det är färgerna som skiljer. Men det är inte riktigt sant det heller. det är samma tillverkare, men precis som i det här fallet så skiljer fler saker än bara färgen.

BMW 330Ci Individual "Maggie" (2002)
dawwe ...has left the building...
27 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Slamd:"Coliovers" som ligger inom samma prisspann (+-100Euro) är identiska oavsett om det står Hilltrac,TA-Technix eller Lowtec på de. Däremot kan det tänkas att vissa av dessa "märken" valt att även ha andra dyrare dämpare.
Gällande K-Sport o D2 så har jag pratat med respektive svenska generalagent för ca 2år sedan (har K-Sport på en av mina bilar), o minns jag inte helt fel så sade även de att det ÄR identiska grejer, bara färgerna som skiljer...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Slamd
27 maj 2011 · 185 Inlägg

dawwe skrev:
Slamd:"Coliovers" som ligger inom samma prisspann (+-100Euro) är identiska oavsett om det står Hilltrac,TA-Technix eller Lowtec på de. Däremot kan det tänkas att vissa av dessa "märken" valt att även ha andra dyrare dämpare.
Gällande K-Sport o D2 så har jag pratat med respektive svenska generalagent för ca 2år sedan (har K-Sport på en av mina bilar), o minns jag inte helt fel så sade även de att det ÄR identiska grejer, bara färgerna som skiljer...

nej dom är inte identiska, jag har haft både ta-technic och lowtech. Icke samma innan mäte, och jag har haft d2 på min m3a och en kompis hade k-sport. även där skiljde vissa detaljer.

BMW 330Ci Individual "Maggie" (2002)
dawwe ...has left the building...
27 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Slamd: Vad skiljde mellan TA/Lowtec? Var de i samma prisspann?
Vilka detaljer skiljde mellan D2-K-Sport? Var det kit inom samma prisspann? Jämförde du tex D2 "Street" med K-Sport "Rally gravel" så lär det finnas skillnader...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Slamd
27 maj 2011 · 185 Inlägg

ja alla låg inom samma prisspann, som jag sa över så var lowtecs dämpare grövre. d2 har även dom hårdare dämpare än k-sport. och det är självklart jag jämnförde samma klass av dämpare!

BMW 330Ci Individual "Maggie" (2002)
dawwe ...has left the building...
27 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Slamd: Du vet om att D2/K-Sport kan fås med olika "hårda" fjädrar? Dessutom så är den där "hårdhetsjustering" på D2/K-Sport mest en "rolig grej", de är inte så exakta tydligen. Skall tillägga att jag har K-Sport dämpare på min M5 E39, samt K-Sport bromsar på min M5 E34. Sonderade marknaden noga innan köp, o det jag fick veta av de som borde veta eftersom de varit i fabriken i "Kina" var att det är bara färgskillnader i princip.
Att Lowtec har grövre dämpare kan ju vara ett resultat av generationsskifte i tillverkningen, precis som det var hos D2/K-sport för nåt år sedan, dvs dämpare gjorde kraftigare...
Skall man jämföra skall man jämföra prylar tillverkade samtidigt, annars faller jämförelsen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Slamd
27 maj 2011 · 185 Inlägg

lowtec/ta är tillverkade båda under samam period. lika så d2/k sport Och om du läser vad jag skrev så står det dämpare och inte fjädrar.

D2s dämpare är märkbart hårdare än vad k-sport är.

Senast redigerat av Slamd (27 maj 2011)

BMW 330Ci Individual "Maggie" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang