7454
Sök

Rostskada på framvagnsram

6 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Ska imorgon lämna in min bil, VW Golf Variant 94, till verkstad för första gången då den fick en anmärkning på besiktningen. Rädd för att bli blåst så undrar jag, vad kan en sådan reparation gå på? Vad jag har förstått så handlar det bara om att svetsa till en bit av framvagnsramen och inte att byta ut hela. Någon som har någon uppfattning?

Vettemannen
26 maj 2011
Japan-Jens skrev:
Ska imorgon lämna in min bil, VW Golf Variant 94, till verkstad för första gången då den fick en anmärkning på besiktningen. Rädd för att bli blåst så undrar jag, vad kan en sådan reparation gå på? Vad jag har förstått så handlar det bara om att svetsa till en bit av framvagnsramen och inte att byta ut hela. Någon som har någon uppfattning?

En gissning kan vara upp till 2000 kr. Har du fått nåt pris från verkstaden?

/Benny

6 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Japan-Jens skrev:

/Benny

Ringt runt till ett gäng men samtliga vill ta en ordentlig titt på bilen (en del ha den inne 2-3 dagar) innan de vågar diskutera om vad det skulle kosta dessvärre. Schysst att iaf ha någonting att gå på, själv har jag just nu ingen aning om det skulle kunna kosta 1000 kr eller 6000 kr. smile

Vettemannen
26 maj 2011
Japan-Jens skrev:
Vettemannen skrev:
Japan-Jens skrev:

/Benny

Ringt runt till ett gäng men samtliga vill ta en ordentlig titt på bilen (en del ha den inne 2-3 dagar) innan de vågar diskutera om vad det skulle kosta dessvärre. Schysst att iaf ha någonting att gå på, själv har jag just nu ingen aning om det skulle kunna kosta 1000 kr eller 6000 kr. smile

Ska dom ha bilen inne 2-3 dagar bara för att lämna pris??????

/Benny

6 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Ska dom ha bilen inne 2-3 dagar bara för att lämna pris?????? /Benny

Japp, tyckte det med var märkligt, "Kom in med den på måndag så hör vi av oss om pris på onsdag" var det de berättade. Det gällde iofs inte alla verkstäder utan en men jag drog iaf slutsatsen att om jag skulle försöka få reda på prisbilden hos ett gäng verkstäder så snackar vi minst en heldag med att åka runt och visa bilen om inte bra mycket mer.

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 maj 2011
Jag hade en Passat -91 som hade "bra att veta" på framvagnsbalken, dvs den var "rostskadad", köpte bilen trots detta. Väl hemma tog jag mig en en närmre titt på balken, visst den var inte rostfri men den rost som fanns var ytlig om än rätt "ordentlig", inga rosthål. Slipade rent de rostskadade områden med lämpliga elverktyg, drog på rostskydd o klart. Vid kommande besiktining fick jag ingen "Bra att veta" på balken. Skall dock tilläggas att balken bär upp en del, så har den rosthål så bör den BYTAS är min åsikt, är inte så svårt att byta den själv, men man behöver komma under bilen helt klart...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 938 Inlägg
26 maj 2011
Problemet för en verkstad är att se exakt vad som behöver göras, ett svetsjobb pga rost kan vara en liten fläck till en helt röten balk som inte går att svetsa i, en upptagen verkstad skulle nog säga "ställ bilen här så tittar vi på det när vi har tid och återkommer", åk runt till lite diverse muhammed på hörnet-verkstäder så gör dom de säkert direkt för några hundralappar eller nått. smile

6 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Kan berätta att det tillslut gick på 1000 kr, hos en bilverkstad vars kortläsare var "trasig" och de hade även slut på papper i sitt kvittoblock ^^;; Skönt iaf att få det fixat inför kontrollbesiktningen.

Sök