7323
Sök

740 tic generatorn och varvräknaren fungerar inte.

4 293 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Tjenare. Har länge haft problem med att bilen ibland vägrar starta, startmotorn går inte runt när jag vrider på nyckeln. Tänkte fixa det idag med ett nytt tändningslås, så jag bytte tändningslås men felet var kvar!

Satte tillbaka det gamla tändningslåset igen och började plocka ihop bilen. Men när jag var klar med att sätta ihop allt och startade bilen så fungerade inte varvräknaren och batteriet laddades inte heller.

Jag struntade i att koppla loss batteriet innan jag började arbetet som det stod i heinz boken, kan det ha påverkat på något sätt? Kopplade loss batteriet när jag upptäckte dessa felen och lät den stå i två timmar så den skulle nollställas om det var något sådant fel.

När jag bytare tändningslåset så hade jag loss instrumenthuset och alla sladdar dit förutom den till hastighetsmätaren.

Bilen startar som den ska nu, blinkers helljus och allt fungerar utom varvräknaren, tankmätaren och att bilen inte laddar.

Bilen är en 740 TIC från 87 med b230 ET motorn.

Någon som har en aning om vad felet kan vara?

4 293 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Ingen som vet något?

1 808 Inlägg
29 maj 2011
zemet skrev:
Ingen som vet något?

kan väl vänta lite längre än 11 min innan du bumpar smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

4 293 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Gronwalls skrev:
zemet skrev:
Ingen som vet något?

kan väl vänta lite längre än 11 min innan du bumpar smile

Mjo lite otålig, behöver bilen till jobbet imorn så...

601 Inlägg
29 maj 2011
Tar 740 tic varvsignalen från tändspolen eller ifrån D+?
Är laddningen död och varvsignalen tas via D+ så låter de troligt att det kan vara avbrott där eller på något annat sätt trasigt i generatorn..

4 293 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Pedaal skrev:
Tar 740 tic varvsignalen från tändspolen eller ifrån D+?
Är laddningen död och varvsignalen tas via D+ så låter de troligt att det kan vara avbrott där eller på något annat sätt trasigt i generatorn..

Detta kan jag tyvärr inte svara på. Vet inte om den tar ifrån tändspolen och D+ vet jag inte vad det är för något.

21 761 Inlägg
29 maj 2011
När en bil får varvtalssignalen från generatorn så är det från anslutning "W", inte D+. smile

Det är väl annars bara dieselmotorn som får varvsignalen från generatorn vad jag vet, inte bensinarna. Eftersom instrumenthuset plockades bort så finns ju risken att någon kabel inte sitter som den ska, tex den från batterilampan och varvräknaren. Försök kolla upp det.

2 266 Inlägg
29 maj 2011
Varvtalet tas väl från databoxen annars direkt från tändspolen. Du har inte skadat den lilla säkring i plastkortet på baksidan av instrumentet är en liten tunn tråd som kan lätt brinna av. vet inte riktigt vart den sitter på 740 men på 940 sitter den högst på plastfilmen typ vid 120 om du hänger med? hände på min 940 diesel all belysning funka men ingen mätare samt ingen laddning

svetsdiff !!!

4 293 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Okej tack för tipsen! ska kolla upp det med säkringen:)

4 293 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
PMPerformace hade helt rätt! kollade bakom och visst hade en trtåd brunnit av exakt där. Ska ta mätaren till en kille som kan löda om den förhoppningsvis. Tack för hjälpen:)

2 266 Inlägg
30 maj 2011
Varsegod fanns inte två hål breve så man kan skruva ner ett par skruvar och dra en kabel emellan så gjorde jag

svetsdiff !!!

4 293 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Blev till att löda en kabelstump så fixade det sig:) Tack för hjälpen:)

Sök