Akut hjälp!!! få fjädrarna fram att sitta kvar, volvo 940

DalleRacing
30 maj 2011 · 1 738 Inlägg

Hej!!

3 dagar kvar till besiktning och mina fjädrar hoppar ur koppen fram när jag hissar upp den sad

Någon som har ett bra förslag?

OBS! Snabb hjälp önskas!
mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
timzor www.Alive.se
30 maj 2011 · 122 Inlägg

man kan vara lite busig och svetsa fast dom ! ibland brukar det funka svets och spännband visst lite... men funkar under besiktningen om dom är bra och snälla!smile

BMW E30 "Schmetterling" (1988)
Koop
30 maj 2011 · 1 867 Inlägg

Det finns ett antal hål runt fjädertallriken, jag brukar dra fast fjädrarna där med en slangklämma.
En annan lösning är att bygga fattigmans dropstops, montera fast en wire i övre tallriken, led ner den genom fjäder och sätt fast i nedre tallriken när den är i lagom höjd. På så sätt förhindras utfjädringen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
DalleRacing
30 maj 2011 · 1 738 Inlägg

Koop skrev:
Det finns ett antal hål runt fjädertallriken, jag brukar dra fast fjädrarna där med en slangklämma.
En annan lösning är att bygga fattigmans dropstops, montera fast en wire i övre tallriken, led ner den genom fjäder och sätt fast i nedre tallriken när den är i lagom höjd. På så sätt förhindras utfjädringen.

hahaha ok, men det fattas typ 3 cm, så om jag spänner fast den nere kommer den ju ändo ur läge där uppe :S Koppen där uppe är ju stum och varje gång man svänger så följer ju gummit med! vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det att gå igenom besiktningen sad

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Aga_Diff Bärs!
30 maj 2011 · 3 456 Inlägg

Fäst dom så mkt du orkar, såhär går det om dom sitter med slangklämmor både uppe och nere:

http://forumbilder.se/images/e00201182435Pb8cb.jpg
Notera då att den är ändrad eftersom att dom inte längre kan komma ur läge, som den tidigare 2'an var på.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
DalleRacing
30 maj 2011 · 1 738 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Fäst dom så mkt du orkar, såhär går det om dom sitter med slangklämmor både uppe och nere:

http://forumbilder.se/images/e00201182435Pb8cb.jpg
Notera då att den är ändrad eftersom att dom inte längre kan komma ur läge, som den tidigare 2'an var på.

hehe där ser man wink Ja frågan är bara hur ?

MVH

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Aga_Diff Bärs!
30 maj 2011 · 3 456 Inlägg

940RDALLE skrev:

Aga_Diff skrev:
Fäst dom så mkt du orkar, såhär går det om dom sitter med slangklämmor både uppe och nere:

http://forumbilder.se/images/e00201182435Pb8cb.jpg
Notera då att den är ändrad eftersom att dom inte längre kan komma ur läge, som den tidigare 2'an var på.

hehe där ser man wink Ja frågan är bara hur ?

MVH

Vad menar du?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
hangman
30 maj 2011 · 2 174 Inlägg

940RDALLE skrev:

Koop skrev:
Det finns ett antal hål runt fjädertallriken, jag brukar dra fast fjädrarna där med en slangklämma.
En annan lösning är att bygga fattigmans dropstops, montera fast en wire i övre tallriken, led ner den genom fjäder och sätt fast i nedre tallriken när den är i lagom höjd. På så sätt förhindras utfjädringen.

hahaha ok, men det fattas typ 3 cm, så om jag spänner fast den nere kommer den ju ändo ur läge där uppe :S Koppen där uppe är ju stum och varje gång man svänger så följer ju gummit med! vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det att gå igenom besiktningen sad

Har du kapade fjädrar? då brukar det bli sådär, och det får man inte ha om dom är för korta och hoppar ur läge, Jag svetsa mina i underkant några loppor försiktigt, svetsar man för mycket släpper härdningen i fjädrarna bilen får väghållning som en båt smile

Köp riktiga sänk om du inte har det, ta ombes på fjädrarna sen beställ riktiga saker tongue

DalleRacing
30 maj 2011 · 1 738 Inlägg

Aga_Diff skrev:

940RDALLE skrev:

Aga_Diff skrev:
Fäst dom så mkt du orkar, såhär går det om dom sitter med slangklämmor både uppe och nere:

http://forumbilder.se/images/e00201182435Pb8cb.jpg
Notera då att den är ändrad eftersom att dom inte längre kan komma ur läge, som den tidigare 2'an var på.

hehe där ser man wink Ja frågan är bara hur ?

MVH

Vad menar du?

Hur jag ska få fjädern att sitta fast där uppe? finns ju bara en fast kopp i karossen och ett glidlager med gummi på :S där nere sätter jag ju med klammer som du sa!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
30 maj 2011 · 1 738 Inlägg

hangman skrev:

940RDALLE skrev:

Koop skrev:
Det finns ett antal hål runt fjädertallriken, jag brukar dra fast fjädrarna där med en slangklämma.
En annan lösning är att bygga fattigmans dropstops, montera fast en wire i övre tallriken, led ner den genom fjäder och sätt fast i nedre tallriken när den är i lagom höjd. På så sätt förhindras utfjädringen.

hahaha ok, men det fattas typ 3 cm, så om jag spänner fast den nere kommer den ju ändo ur läge där uppe :S Koppen där uppe är ju stum och varje gång man svänger så följer ju gummit med! vet inte riktigt hur jag ska göra för att få det att gå igenom besiktningen sad

Har du kapade fjädrar? då brukar det bli sådär, och det får man inte ha om dom är för korta och hoppar ur läge, Jag svetsa mina i underkant några loppor försiktigt, svetsar man för mycket släpper härdningen i fjädrarna bilen får väghållning som en båt smile

Köp riktiga sänk om du inte har det, ta ombes på fjädrarna sen beställ riktiga saker tongue

köpte ju 4cm sänkning men de höjdes ju 4 istället, kanske pga bilsteindämparna? så jag kappade som sagt men måste få dom o sitta skapligt på besiktningen!

Ha de gött kimpa

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Aga_Diff Bärs!
30 maj 2011 · 3 456 Inlägg

940RDALLE skrev:

Aga_Diff skrev:

940RDALLE skrev:

hehe där ser man wink Ja frågan är bara hur ?

MVH

Vad menar du?

Hur jag ska få fjädern att sitta fast där uppe? finns ju bara en fast kopp i karossen och ett glidlager med gummi på :S där nere sätter jag ju med klammer som du sa!

Jag både sa och visade ju precis hur jag gjorde och vad SBP tycker om det.

Lösning: Montera längre fjädrar.

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
DalleRacing
30 maj 2011 · 1 738 Inlägg

Aga_Diff skrev:

940RDALLE skrev:

Aga_Diff skrev:

Vad menar du?

Hur jag ska få fjädern att sitta fast där uppe? finns ju bara en fast kopp i karossen och ett glidlager med gummi på :S där nere sätter jag ju med klammer som du sa!

Jag både sa och visade ju precis hur jag gjorde och vad SBP tycker om det.

Lösning: Montera längre fjädrar.

ok förstod inte riktigt :p jaja de e väll bara ta smällen o köpa nya fjädrar då sad

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Kmarcus
30 maj 2011 · 854 Inlägg

Vill man åka lågt fram på en 940 (och rulla igenom bes) så är det bara att köpa kortare dämpare eller bygga om till ställbara coilover. Jag hade Bilstein clubsport (kortade dämpare för "banracing", ca 40-50% hårdare än sprintversionen) och kapade sänkfjädrar från G&M. Dämparna får man tag i via Forza.

Senast redigerat av Kmarcus (30 maj 2011)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
turboforssen Telge Drifting Team
30 maj 2011 · 5 398 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Fäst dom så mkt du orkar, såhär går det om dom sitter med slangklämmor både uppe och nere:

http://forumbilder.se/images/e00201182435Pb8cb.jpg
Notera då att den är ändrad eftersom att dom inte längre kan komma ur läge, som den tidigare 2'an var på.

fan så gnälliga dom måste va där uppe.
jag har åkt igenom med bara slangklämmor nere och dom har inte sagt nått på 4 år
fick till och med nerslag för att jag inte hade några för ett par år sen och då drog jag bara hem och satte på en på vardera sida, och det gick igenom smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
syabo
30 maj 2011 · 1 278 Inlägg

åk till uttersta och kolla om han har några orginalfjädrar?

Street Knight
DalleRacing
30 maj 2011 · 1 738 Inlägg

syabo skrev:
åk till uttersta och kolla om han har några orginalfjädrar?

Har original men får köpa 60/40 sänkning! Först ska jag prova med klammror får vi se

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Kmarcus
30 maj 2011 · 854 Inlägg

Jag försökte åka igenom med lösa kapade fjädrar, 2:a och en kommentar om att sätta fast dom med slangklämma duger.
Satte dit en slangklämma och åkte in igen. Fick 2:a även på det... Så det beror som alltid på vem man får.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
blabban85 Svensk Mästare Bassrace 129,9
30 maj 2011 · 111 Inlägg

svarva om gängan uppe på fjädrarna! gjorde jag för att få fjädrarna att sitta fast!

Volkswagen Transporter T3 "CampingFyrkant" (1983)
DalleRacing
31 maj 2011 · 1 738 Inlägg

blabban85 skrev:
svarva om gängan uppe på fjädrarna! gjorde jag för att få fjädrarna att sitta fast!

svarva om? hur menar du då?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
syabo
31 maj 2011 · 1 278 Inlägg

om du besiktar så som de är nu så åk till tranås, de ska vara jävligt bra där smile

Street Knight
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang