7416
Sök

Vibrationer med nya fälgar och däck, 18" 225/40

108 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Hej
Har köpt en uppsättning Dotz Roadster HG 18"med General Altimax 225/40 däck till min Volvo S60 2.4t -02.
Upplever nu lite vibrationer mer i själva bilen är i bara ratten (fanns inget innan med orginalfälgarna)
Har fått med navringar som är monterade, alla vikter finns kvar på fälgarna, undrar om man kan ha fått fel navringar som inte sitter tillräckligt tajt?
På min gamla bil hade jag också navringar, som satt som S*tan på navet och det gör inte dessa.
Problemet uppstår först runt 80 km/h och sedan uppåt.
Finns inga styrpinnar, skruvarna är borta som håller bromsskivan på plats mot navet, navet är rengjort.

En däckhandlare jag känner till menar på att lågprofildäck kommer alltid vibrera lite../eller att de ska köras in.
Låter helt banana för mig när man köpt en ny uppsättning för, ja alla vet ju hur mycket det går på. Då ska det inte vibreras (när jag själv fick beskosta balanseringen också)

Tackar för all hjälp !

Avstängd
10 388 Inlägg
31 maj 2011
Nu har jag INGEN koll på huruvida det är "billiga" däck eller inte, men, jag har upplevt precis samma sak med "billighetsdäck" iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 maj 2011
Orunda däck. Matcha däcken mot fälgarna, dvs åk till en "däcksgubbe" som kan mäta vägtrycket, max 10kg skall det vara, kan de inte få det så bra har du fått "ovala" däck... Hade samma problem tidigare, efter att ha matchat däck/fälg så blev det bra (19/235/35). Mina däck var korrekt balanserade, men "vibbade" ändå, det var först efter att man kontrollerat rundheten o matchat däcken mot fälgarna som det blev bra, däcken i mitt fall var Hankook K104.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

108 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
it_mutt skrev:
Nu har jag INGEN koll på huruvida det är "billiga" däck eller inte, men, jag har upplevt precis samma sak med "billighetsdäck" iaf

Det är ett relativt nytt däck där dom lagt lite mer energi på att göra det till ett bättre däck till våta underlag!
Även om de skulle tillhöra budgetdäck mer än dyrare.

108 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Orunda däck. Matcha däcken mot fälgarna, dvs åk till en "däcksgubbe" som kan mäta vägtrycket, max 10kg skall det vara, kan de inte få det så bra har du fått "ovala" däck... Hade samma problem tidigare, efter att ha matchat däck/fälg så blev det bra (19/235/35). Mina däck var korrekt balanserade, men "vibbade" ändå, det var först efter att man kontrollerat rundheten o matchat däcken mot fälgarna som det blev bra, däcken i mitt fall var Hankook K104.

Okej, ska åka iväg och snacka med den bekante däcksnubben jag känner till.
Men, det jag funderar på.. Finns det någon anledning från det du beskriver som gör att däcken är fel?
Eller är det en sak (rundheten) som går att rätta till om rätt man som kan sin sak gör det?
Sista jag vill göra är ju att behöva skicka tillbaka något..

Tack för svaret för övrigt !

4 474 Inlägg
31 maj 2011
Inga däck är 100% runda. Är de "tillräckligt" orunda får man "vibbar". Samma sak gäller fälgarna. Har man då tillräckligt orunda däck som monteras slumpmässigt på fälgen så matchar man inte tex däckets högsta punkt mot fälgens lägsta,detta för att minimera orundheten. Mina däck fick de "matcha" mot fälgarna flera gånger innan det blev under de 10kg, sämsta hade över 20kg marktryck...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

108 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Inga däck är 100% runda. Är de "tillräckligt" orunda får man "vibbar". Samma sak gäller fälgarna. Har man då tillräckligt orunda däck som monteras slumpmässigt på fälgen så matchar man inte tex däckets högsta punkt mot fälgens lägsta,detta för att minimera orundheten. Mina däck fick de "matcha" mot fälgarna flera gånger innan det blev under de 10kg, sämsta hade över 20kg marktryck...

Okej, vad ska jag be honom att kolla på då?
Om däcken är för orunda? Eller hur mycket tryck/kg dom är på?
Har ju aldrig råkat ut för det, så ska jag förklara för honom är jag tacksam för all hjälp jag kan få här smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 juni 2011
Detta kan även orsakas utav dåliga styrleder/styrstag!

Märkte själv detta på min S60 när jag hade vinterdäcken på. Bytte jag sedan till sommardäcken så kändes allt normalt igen. Det var ett styrstag som var kasst. Lätt att rycka lite i hjulen å känna efter. Sätt händerna kl 9 och 3 och vicka på hjulet. Glappar det då så har du felet.

Dock är det säkert som tidigare nämnt ovala däck..

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

4 474 Inlägg
3 juni 2011
Gotland:Man behöver en "special-maskin" för att kunna mäta marktrycket, är inte så många som har denna balanseringsmaskin, tror det är ett 50-tal däcksverkstäder som har en sådan. Gamla Volvia (finns de kvar?) brukar kunna ha denna maskin (Hunter GSP9700)  då de var/är generalagent för Hunter har jag för mig, finns säkert andra maskiner med samma feature...
http://www.youtube.com/watch?v=3KvRft42 … re=related

Sök