Får hoppas den är tillbaka på vägen väldigt snart!
Tack för stödet!
Efter imorgon kvälls mek bestämmer jag ödet, siktet är hursom at få den på vägen snart just nu efter prat med min sponsor, min far! haha! Ny kolv eller utbytesmotor, nåt blir det.
De blir ej då att bygga om motorn med starkare kolvar?
Det är det tredje alternativt som jag håller som uppmuntran om inget av ovanstående hinns med, hinns det inte med blir det smidda. Men viktigast, är att familjen har det bra på semestern, innebär det att jag får backa smidda kolvar so be it.
Minsta jag kan begära/Stå ut med med tanke på att jag köpt bilen 2 ggr om man börjar räkna kvitton.
Så nu har jag vart i garaget och filmat lite, bra mycket svårare än man tror så det är lite skakigt.
I detta klipp kör jag med rak lins rakt ner, ser ut som att det är en skön oljesamling när nere, I slutet av filmen ser ni hur jag råkar doppa linsen i olja. http://www.youtube.com/watch?v=qnupZg6hJX8
Här filmar jag med en spegel, blir omvänt så det ni ser snett upp höger är egentligen början på loppet neråt. Här ser man rätt fina repor i loppet, speciellt i slutet av filmen. http://www.youtube.com/watch?v=cjgzTeGMzLI
Min känsla säger att det inte bara är att smacka i en ny kolv i detta block utan renovering? Vad säger experterna?
Det är jätte svårt att avgöra, enklaste är ju att lyfta toppen tyvärr
Men kan nog räcka med ny kolv och sen hona om cylindern + överdimensionerade kolvringar beroende på hur det ser ut
Men jag hade nog lyft toppen och kollat hur de ser ut..
Va rädd för det, inget jag gjort förut men ska se om jag kan få hit nån med lite vana så kan man ju faktiskt lyfta toppen i garaget där den står. Blir bärgare sen ändå beroende på vart den ska, så topp på eller ej spelar ingen roll.
Men kan nog räcka med ny kolv och sen hona om cylindern + överdimensionerade kolvringar beroende på hur det ser ut
Va rädd för det, inget jag gjort förut men ska se om jag kan få hit nån med lite vana så kan man ju faktiskt lyfta toppen i garaget där den står. Blir bärgare sen ändå beroende på vart den ska, så topp på eller ej spelar ingen roll.
Mjo.. Köp annars en Haynes verkstadshandbok.. tror de står där
Om inte annat så är de bara att kontakta en Saab verkstad så får du säkert hur du gör
Mjo.. Köp annars en Haynes verkstadshandbok.. tror de står där
Om inte annat så är de bara att kontakta en Saab verkstad så får du säkert hur du gör
Rivardags! Börja sakta men säkert plocka ner bilen för renovering alt motorbyte.
Ett par timmar senare.
Slet ur IC:en.
Sorry för sne bild, men ska man inte få ut mer än runt 3 liter när man lossar nedre slangen på kylarn? Nivån va bra innan, det tömde kärlet och mer därtill i alla fall.
Ska bli intressant att se när du hittat felet. Hoppas på topplockspackning eller liknande "billigare" rep.
Behöver du reservdelar så har jag några motorer liggandes.
B207? en B207R är alltid intressant beroende på miltal etc, är det vad jag tror är det kolvringar eller kolv i trean. Drar inget vatten men däremot olja.
Okej Ja det är b207 som gått 14.000 mil och den ena vet jag inte miltal på och den sista har gått 10.000 mil och suttit i en opel så där skiljer lite på toppen(bara typ fästen o småskit). Jag antar dock att du vill ha en nederdel isåfall? Komplett block utan huvud bara? Topparna är av på samtliga motorerna
I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre
Okej Ja det är b207 som gått 14.000 mil och den ena vet jag inte miltal på och den sista har gått 10.000 mil och suttit i en opel så där skiljer lite på toppen(bara typ fästen o småskit). Jag antar dock att du vill ha en nederdel isåfall? Komplett block utan huvud bara? Topparna är av på samtliga motorerna
Skicka ett pm om vad du tänkt dig för 14k-botten som ex. Har även en 3k mil grundmotor på g annars för runt 7k om det vill sig illa med min.