2229
Sök

Linguas 9-3 ss Aero Nordic Extreme, samt 9k aero med lucka.

Oväntad motorrenovering efter ras i 3:ans cylinder. Ny motor, smidda kolvar och 19T. Samt Coilovers och nya fälgar. Borta 18mån och nu tillbakaköpt

423 843 Visningar
Uppdaterades senast 23 december 2017
2 271 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Öppnade huven på 9K:n idag och började se över den lite.
Lite frågar till er som kan.

Ingen höjdare på B234r men ska inte R vara inkopplad någonstans?

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-407e7fc50833bfd1e32e8eae2fb989ee.jpg

Hittar inget namn på turbon, ska väl sitta TD04 i dessa va? (2.3T/225)
Nån som kan bekräfta genom bild?

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-548aa6252519c8dfe0bcef7d0f9c3533.jpg

Samt detta lilla läck, åtgärd?

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-0655817edc9b763e3b0a261bef3de9ab.jpg

Tack på förhand.

1 697 Inlägg
27 juni 2013
R på mv:n är returen, sitter nippel för den på sugröret innan turbon. Modell på turbon kan du kolla genom att se vad det är för banjobult till olja och vatten. Har för mig att td04 har m12 men det går att kolla upp smile

Läckan lär vara en o-ring eller lite packningsklet bara. Tror man måste lyfta ventilkåpan för att få släppt den pluggen.

2 271 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
tackar!smile

Ska gå ner och kolla och se om jag hittar nippeln för R.
Tar en fast nyckel imorgon och kollar, men visst ska det va en TD04 från fabrik i alla fall?
Lyfta ventilkåpan kan jag kosta på mig när bilen var gratis.smile

1 697 Inlägg
27 juni 2013
Om jag fattat det rätt så ska dem ha det ja. Men står inte turbons modell på sidan av den fyrkantiga brickan och inte uppe på? Alltså ut mot innerskärmen.

Har för mig att det är torx med hål i man måste ha om man ska ha loss hållaren för pluggen. Aldrig haft loss en utan bara stått och kollat på dem på skroten tongue
Senast redigerat av Juvakka (27 juni 2013)

2 271 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Juvakka skrev:
Om jag fattat det rätt så ska dem ha det ja.

Har för mig att det är torx med hål i man måste ha om man ska ha loss hållaren för pluggen. Aldrig haft loss en utan bara stått och kollat på dem på skroten tongue

ok.smile

Mätte skruvskallen till ett av rören nu och den mätte 12mm så det bör vara en 15T.
Verkar som returen är pluggad av nån anledning? Du ser den på bilden på röret, vet att föregående ägare hade den inne för koll av mv, står i pappret att den är reparerad. Genom att plugga returen?smile

Ang brickan så så sitter ingen på sidan kvar i alla fall, kan "ana" att det står Saab på övre delen, men kan ha fel.
Senast redigerat av lingua (27 juni 2013)

1 697 Inlägg
27 juni 2013
Såg det på bilden, det är nippeln mellan dumpens retur och turbon som är till returen. Gör ingen egentlig skillnad att den hänger löst mer än att du får öppen vevhusventilation om man ska vara grinig. Men den är inte pluggad ut ur mv:n också hoppas jag?

Tror inte saabarna hade brickor på turbon utan det var väl etsat/stansat eller vad man nu gör när man märker direkt i aluminiumet. Så om man testar rengöra ordentligt och eventuellt slipa lätt kanske man kan tyda vad det står smile

2 271 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Juvakka skrev:
Såg det på bilden, det är nippeln mellan dumpens retur och turbon som är till returen. Gör ingen egentlig skillnad att den hänger löst mer än att du får öppen vevhusventilation om man ska vara grinig. Men den är inte pluggad ut ur mv:n också hoppas jag?

Tror inte saabarna hade brickor på turbon utan det var väl etsat/stansat eller vad man nu gör när man märker direkt i aluminiumet. Så om man testar rengöra ordentligt och eventuellt slipa lätt kanske man kan tyda vad det står smile

Ah! ja någonting verkar det ha stått/stå där, ska rengöra ordentligt. Fick i alla fall svar på stcs att det INTE är
en T25 i alla fall, samt att bultarna är M12 så det gillas.smile

Nej, den verkar inte vara pluggat i mv:n också.

1 697 Inlägg
27 juni 2013
Gött, td04:orna är trevliga snurror smile Då är det ingen fara att köra med mv:n så om inte någon nitisk kontrollant skulle undersöka bilen.

Kan passa på att nämna att din ng9-3 är rätt så granner smile

2 271 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Juvakka skrev:
Gött, td04:orna är trevliga snurror smile Då är det ingen fara att köra med mv:n så om inte någon nitisk kontrollant skulle undersöka bilen.

Kan passa på att nämna att din ng9-3 är rätt så granner smile

Härligt! och tackar!big_smile Tyvärr står den med ras men skall återupplivas till nästa säsong
med smidda kolvar och lite värre snurra.smile

1 697 Inlägg
27 juni 2013
Känner till  läget med den, har följt tråden i det tysta ganska länge tongue Synd när sånt händer men ska bli kul att se vad det blir av det hela nu, så lycka till smile

2 271 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Juvakka skrev:
Känner till  läget med den, har följt tråden i det tysta ganska länge tongue Synd när sånt händer men ska bli kul att se vad det blir av det hela nu, så lycka till smile

Kul! tackar! Inköpen och planeringen börjar väl någon gång efter sommarn.
Sorgligt  att se den som den står nu, känner sig som en dålig förälder typ.smile

1 697 Inlägg
27 juni 2013
lingua skrev:
Juvakka skrev:

Sorgligt  att se den som den står nu, känner sig som en dålig förälder typ.smile

Know the feeling, min og900 har gått med kass turbo nästan hela säsongen tongue

2 712 Inlägg
27 juni 2013
Den så kallade läckan vid ventilkåpan är nog en packning ja, känns som att alla manuella har det då det är något för automatare att ha någon givare där, kan ha helt fel, rätta mig isf, det e vad jag lärt mig smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 271 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
amoreex skrev:
Den så kallade läckan vid ventilkåpan är nog en packning ja, känns som att alla manuella har det då det är något för automatare att ha någon givare där, kan ha helt fel, rätta mig isf, det e vad jag lärt mig smile

Intressant, ska se om jag kan fixa det. Annars får man torka lite nån gång i månaden.smile

2 271 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Juvakka skrev:
lingua skrev:
Juvakka skrev:

Know the feeling, min og900 har gått med kass turbo nästan hela säsongen tongue

haha! jag då vet du som sagt.smile

1 697 Inlägg
27 juni 2013
amoreex skrev:

Trodde det var en kvarleva från bilarna med fördelare jag wink (men även jag har fel ibland). Korttoppen fanns ju innan alla körde med T5.
Senast redigerat av Juvakka (27 juni 2013)

2 712 Inlägg
27 juni 2013
Juvakka skrev:
amoreex skrev:

Trodde det var en kvarleva från bilarna med fördelare jag wink (men även jag har fel ibland). Korttoppen fanns ju innan alla körde med T5.

Så va de nog!
Satt på jobbet så kan vara att jag tänkte fel då det vart mycket på gång!

Men nu när du säger de så stämmer det nog!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

169 Inlägg
28 juni 2013
Fina bilar du har kommit över ju! big_smile

2 271 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
mattepettsson skrev:
Fina bilar du har kommit över ju! big_smile

Haha! Ja det blev lite räkmacka.smile

2 271 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
Liten update!

Blev ju som sagt en del bilar helt plötsligt, men eftersom jag alltid gillat 9k blir det den som kommer sparas samt
göras i ordning en del. Ska bli en riktigt fin brukis helt enkelt.

Vita 9-3:an kommer avyttras efter v.29 då jag vill ha AC på semestern i Mora.
Däremot kommer pengarna för den samt en del till användas till den Aeron, smidda kolvar/större turbo etc.
Ser befintlig motor förjävlig ut i loppet loppet blir det ny grundmotor och smidda kolvar till att börja med och spara ihop till värre turbo inför hösten.

Allt för nu.

//Tompa

Sök