Lätt att byta spindelled och bromsrör?

Vallås Locos
9 augusti 2006 · 407 Inlägg

Var idag på besiktningen med min Nissan Primera 91:a och fick följande fel:

1. Spindelled, höger, glapp
2. Bromsrör, längsgående rostskadat

Min fråga är om det är lätt att fixa det ovanstående?

Spindelleden gick på 129 riksdaler hos biltema och den borde inte vara så svår att byta? Skriv gärna förklaring på hur man går till väga om man ska byta den.

Själva bromsrören  kostar heller inga stora summor men jag har läst mig till att det ska vara en hel del bök att fixa det. Men semestern infaller nästa vecka så tid har jag då gott om. Det borde väll "bara" vara till att hissa upp bilen, ta bort de gamla bromsrören, kapa till nya med dem gamla som mallar och sedan skarva ihop det hela? Läste med att man kanske behövde något skarvninsverktyg, räcker det med en bromsrörstång från biltema? Sedan antar jag att man avslutar det hela med att fylla på bromsvätskan.

Har tillgång till Haynes verkstadshandbok och jag vill göra allt själv. Inte lust att lämna in den på verkstad eftersom det lär kosta hälften av bilens värde...

mr_loffe
9 augusti 2006 · 272 Inlägg

Spindeln är lätt.. men bromsrör är ju lite mer pill..

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
9 augusti 2006 · 1 660 Inlägg

Du behöver även nipplar och en dubbelkoningssats till bromsrören. Och det bästa är att byta HELA befintligt rör, d.v.s. från nippel till nippel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang