2667
Sök

Trafikrelaterade myter i svensk trafik, vilka känner du till ?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 juni 2011
jag har då fått lära mej alla gånger jag pluggat teori att man MÅSTE blinka ut ur en cirkulationsplats, då de anses som filbyta då man åker ur den...

EDIT: Missade visst att den fanns 3 sidor till...
Senast redigerat av TobbeE_87 (26 juni 2011)

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
26 juni 2011
GVR4 skrev:
Benny, man har inget krav på sig att ge tecken ur en cirkulation. Finns massor med dokument på detta.
Detta är för att vanliga korsningar har blivit ombyggda till cikulationer och därmed är införda i dom lokala trafikföreskrifterna som sådan.

Men en helt nybyggd cirkulation kan helt sakna detta krav. Därför finns det flera motioner om att cirkulationen skall jämställas med en vanlig korsning. Som det ser ut just idag kan din kommun ha en uppfattning medans i nästa kommun är det helt tvärt om.

Polisens agerande i Jönköping är en klassiker i cirkulationsfrågan.

Blinkar man inte ut ur cirkulationsplatser så får man antingen böter eller en duktig utskällning av farbror blå.

3 354 Inlägg
26 juni 2011
Vet ej om det kan kallas myt men Flertal cyklister verkar tro det är väjningsplikt för dem med på vanliga övergångställen

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

5 198 Inlägg
26 juni 2011
Seth skrev:
Vet ej om det kan kallas myt men Flertal cyklister verkar tro det är väjningsplikt för dem med på vanliga övergångställen

Cyklister verkar tro att dom har företräde överallt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
26 juni 2011
gamlingen skrev:
Seth skrev:

Jo, så är det allt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

16 197 Inlägg
26 juni 2011
Vettemannen skrev:
gamlingen skrev:
Seth skrev:

Jo, så är det allt!

/Benny

fast kör man på dom så lär dom sig att de gör ont.. tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
26 juni 2011
evilaudio skrev:
Vettemannen skrev:
gamlingen skrev:

Jo, så är det allt!

/Benny

fast kör man på dom så lär dom sig att de gör ont.. tongue

såå sant örjan:D

1 758 Inlägg
26 juni 2011
Grosshandlaren skrev:
På engång du ska byta färdriktning i en cirkulation så ska du ge tecken!

Tror inte polisen blir helt impade om du byter färdriktning i en cirkulation... Oavsett hur du än använder blinkers! wink

Några myter jag stött på:
* Polisen får inte jaga i över 150/180/200 km/h (har hört flera varianter).
* En ensam polis får inte jaga dig - de måste alltid vara två i bilen.
* En polis har ingen befogenhet som polis om han inte har mössan på sig! Jorå, jag har faktiskt hört denna flera gånger! Påstods att om en polis är uniformerad, så måste denne ha fullständig uniform på sig för att räknas som polis.

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
26 juni 2011
schnauz skrev:
Grosshandlaren skrev:
På engång du ska byta färdriktning i en cirkulation så ska du ge tecken!

Tror inte polisen blir helt impade om du byter färdriktning i en cirkulation... Oavsett hur du än använder blinkers! wink

Några myter jag stött på:
* Polisen får inte jaga i över 150/180/200 km/h (har hört flera varianter).
* En ensam polis får inte jaga dig - de måste alltid vara två i bilen.
* En polis har ingen befogenhet som polis om han inte har mössan på sig! Jorå, jag har faktiskt hört denna flera gånger! Påstods att om en polis är uniformerad, så måste denne ha fullständig uniform på sig för att räknas som polis.

ditt påstående nr 2 får du svar på här.:
http://www.garaget.org/video/103252
och kanske flera:D

1 893 Inlägg
26 juni 2011
gamlingen skrev:
Seth skrev:

Ifall de cyklar på en bana parallellt med en huvudled, så har de företräde för korsande trafik. Fast det verkar det inte vara många bilister som känner till. Jag har själv krockat med några bilar som cyklist två ggr i just denna situation. I båda fallen valde bilisterna att betala för en ny cykel. De behövde bara lite betänketid att se över hur det ser ut på platsen, så fattade de att de hade fel. Som tur var, var det bara cyckeln som vart skrot! Jag for över bilen och landade som en katt, på fötter ena gången, i gräset andra gången.

Kompisen krockade (Som cyklist) i samma korsning där jag krockat. Bilisten var tvär sur, gormade och ville ha betalt för bucklan i bakskärmen. Slutade med indraget körkort för han. (Bakom Angereds polis station. smile )

Muttley
26 juni 2011
Trådstartare
Kristian_V skrev:
gamlingen skrev:
Seth skrev:

Ifall de cyklar på en bana parallellt med en huvudled, så har de företräde för korsande trafik. Fast det verkar det inte vara många bilister som känner till. Jag har själv krockat med några bilar som cyklist två ggr i just denna situation. I båda fallen valde bilisterna att betala för en ny cykel. De behövde bara lite betänketid att se över hur det ser ut på platsen, så fattade de att de hade fel. Som tur var, var det bara cyckeln som vart skrot! Jag for över bilen och landade som en katt, på fötter ena gången, i gräset andra gången.

Kompisen krockade (Som cyklist) i samma korsning där jag krockat. Bilisten var tvär sur, gormade och ville ha betalt för bucklan i bakskärmen. Slutade med indraget körkort för han. (Bakom Angereds polis station. smile )

För att underlätta för de som missade den lektionen med cykelöverfarter smile 
http://www.trafiktesten.se/files/teori/ … er/3_l.jpg

1 893 Inlägg
26 juni 2011
tkd_rille skrev:

Precis sådant läge jag krockade 2x... (Jag på cykel!)

Muttley
26 juni 2011
Trådstartare
Kristian_V skrev:
tkd_rille skrev:

Precis sådant läge jag krockade 2x... (Jag på cykel!)

vilken otur man kan ha.  Slår vad om att de inte alls visste vad markeringarna i asfalten betydde. Tror inte ens hälften av alla som är ute på vägarna vet om det.

5 198 Inlägg
27 juni 2011
Kristian_V skrev:
gamlingen skrev:
Seth skrev:

Jo visst finns det,, men det finns fler cyklister som tror dom har företräde ÖVERALLT

297 Inlägg
28 juni 2011
Att en bil är laglig för att den är besiktigad.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
28 juni 2011
Inte i Sverige men många i utlandet som aldrig varit i Sverige (eller Norge) tror att det är vänster trafik här...
Det var ju länge sen men det finns post- o vissa budbilar med ratt på "fel" sida.

Forummoderator
26 479 Inlägg
28 juni 2011
Emilius skrev:
Det där med högerregeln verkar vara en vanlig myt,
tillochmed trafikskolorna påpekar prompt att den existerar men jag har aldrig sett den tillämpas.

Kom hit till Östersund, så ska du få se den tillämpas.

Edit: ...för är det nåt Östersund är känt för så är det högerregeln och alla jäkla rondeller numer..
Senast redigerat av AirOne (28 juni 2011)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
28 juni 2011
Bullet--- skrev:
att en utlänskskyltad bil för köra snabbare på motorvägen än svenska bilar tongue

Lite OT kanske, men de är faktiskt nästan halvt sant, då svenska polisen inte kan/får ta  böter kontant på plats, och Sverige inte har nåt samarbete med andra länder om att kräva in böter...
De har diskuterats en del inom yrkestrafiken att en utlandschaufför som kör i sverige i princip kan riva böteslappen på plats utan att polisen kan göra nåt åt saken. Om han skiter i att betala in böterna så händer absolut inenting, och ingen kan kräva in dom från hans hemland...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

3 354 Inlägg
28 juni 2011
TobbeE_87 skrev:
Bullet--- skrev:
att en utlänskskyltad bil för köra snabbare på motorvägen än svenska bilar tongue

Lite OT kanske, men de är faktiskt nästan halvt sant, då svenska polisen inte kan/får ta  böter kontant på plats, och Sverige inte har nåt samarbete med andra länder om att kräva in böter...
De har diskuterats en del inom yrkestrafiken att en utlandschaufför som kör i sverige i princip kan riva böteslappen på plats utan att polisen kan göra nåt åt saken. Om han skiter i att betala in böterna så händer absolut inenting, och ingen kan kräva in dom från hans hemland...

njae... vad säger du om samarbetet med norge t.ex då?
De är också "utlänningar" om man ska vara petig
Senast redigerat av Seth (28 juni 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

KHRacing
28 juni 2011
Trådstartare
TobbeE_87 skrev:
Bullet--- skrev:

Vi har visst det samarbete med olika länders polisiära myndigheter, så detta är helt felaktigt.

Sök