Rådfrågning ang automatlåda 850 T5?

JimmyAndersson
3 juli 2011 · 1 679 Inlägg

jag har problem med min 850 T5a, när den är kall går den som vanligt, växlar lite hårt på ekonomiläget, men efter kanske 5mins körning slutar den driva, felkoden som kommar upp är låsning låser ej eller går ej ur.

Men väntar jag 5min så kan jag köra ca 2km til och sådär kan jag hålla på smile

Oljan är väldigt svart, luktar lite och det finns lite spår att metall i oljan.

vad tror ni blir bästa alternativet?

försöka med en spolning och ny fräsch olja  eller skaffa en ny låda och spola den osv smile
Vill ha det så billigt om möjligt.
har hittat en låda relativt billigt så, men jobbet kostar ju lite även om jag fått väldigt bra pris på det smile

jag har väldigt olika saker om detta, endel säger att det antagligen kommar fixa sig och endel säger att det bara är att byta låda smile
detta är från olika mekaniker, endel privata, några från mekonomen och två olika volvo ställen smile
så vad kan ni på garaget tro?

Volvo 244 "GLT" (1988)
Funkiee Saab älskare!
3 juli 2011 · 4 597 Inlägg

jag skulle testa med o byta oljan först o se smile brukar lösa problemen i de flesta fallen!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
volvo-racer
3 juli 2011 · 724 Inlägg

Ja det du kan gör är att spola lådan mer än så kan man inte göra tyvärr annars är det byte som gäller. jag har byt låda 2gånger på min R och nu blir det manuell konvertera ist.

JimmyAndersson
3 juli 2011 · 1 679 Inlägg

okej, men hur stor chans tror ni jag har ungefär med min symptom att klara mig med en spolning och ny fin olja? smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
volvo-racer
3 juli 2011 · 724 Inlägg

50/50 kan ju bli bra en stund men som du skrev så hade du spår av metall i oljan vilket inte är bra.

JimmyAndersson
3 juli 2011 · 1 679 Inlägg

då kanske jag har större chans att spola en annan låda som ska fungera och samtidigt byta packboxen på utgående axel smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
custom_show
14 april 2012 · 57 Inlägg

Fick du ordning på lådan ?

Frågar man inget får man inget veta.
JimmyAndersson
14 april 2012 · 1 679 Inlägg

Yees, tog hem en helt ny låda och bytte smile
Var hål i convertern smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
custom_show
14 april 2012 · 57 Inlägg

Var det mycket jobb att byta ? Står i samma läge, har en låda i bilen som krånglar

Frågar man inget får man inget veta.
JimmyAndersson
14 april 2012 · 1 679 Inlägg

custom_show skrev:
Var det mycket jobb att byta ? Står i samma läge, har en låda i bilen som krånglar

jag lämnade bort det till en som tog 5000kr för jobbet, men det är en hel del smile
Växellådan kostade också 5000kr smile sen 1500kr för olja smile
Men lådan går som en dröm nu smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
custom_show
14 april 2012 · 57 Inlägg

Ok tack

Frågar man inget får man inget veta.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang