Lustgas, någon med erfarenhet.

Mazdakillen Motormontör
3 juli 2011 · 437 Inlägg

Tja.

Jag undrar om det är någon här som kör eller har kört med lustgas typ steg 1 och kanske har lite erfarenheter att dela med sig.
Är ganska så sugen på´t eftersom turbokonvertering innebär så himmla mycket extrajobb å trust me.. med en 2.5 liters V6a under huven på en MX3 vill man väldigt gärna vara där å peta i saker å ting.
I praktiken tappar du en skruvmejsel under huvven.. leta inte köp en ny big_smile
Nämen hur pass bra funkar det??
Hade tänkt plocka ut åtminstonde 75 hk ur det men hur pass bra räcker då en tex 5 lbs tub?
Hur mycket meck är det innan man vågar ens starta bilen... vill ju inte ha som gröna Eclipsen i första fast and the furious filmen lixom tongue
Eller jo mängden gas men inte den stora explosionen för är man på race på norra sidan av stan så är det en jävla bil å gå hem sen tongue
Så ge mig allt ni vet om lustgas.
Och snälla, några som vet inte någon som tror tack.
Det jag vet att jagska göra är att uppdatera bränslesystemet till bättre spridare, såspump och högflödes filter  och btr eftersom den ska köraspå E85.
Avtvå syften.. mer syre i motorn och svalare temp i förbränningsrummet vilket borde väl gynna lustgasen då oxå... eller?

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Kibil
3 juli 2011 · 552 Inlägg

Börja med att kolla vilka satser som finns på marknaden inom din budget. Borde finnas bolt on grejer till mx3, kanske någon stans i USA? (Ebay.com) Räkna med att du får dina 75hk men jag skulle inte rek. en sån plötslig effektökning på original motor. Gissar på att motorn kommer lida rejält mycket, tex. kamdrivningen, kolvar och stakar blir utsatta. För att inte nämna koppling och drivlina lol

Ska du komma billigast och lättast undan så är det nog ett bolt-on kit som du borde skaffa.

Mazdakillen Motormontör
3 juli 2011 · 437 Inlägg

Kibil skrev:
Börja med att kolla vilka satser som finns på marknaden inom din budget. Borde finnas bolt on grejer till mx3, kanske någon stans i USA? (Ebay.com) Räkna med att du får dina 75hk men jag skulle inte rek. en sån plötslig effektökning på original motor. Gissar på att motorn kommer lida rejält mycket, tex. kamdrivningen, kolvar och stakar blir utsatta. För att inte nämna koppling och drivlina lol

Ska du komma billigast och lättast undan så är det nog ett bolt-on kit som du borde skaffa.

Lådan pallar rätt mycket misshandel, G25M lådan pallar över 300 häst och motorn håller för rätt mycket pulver.
Det som skulle väl kunna ge sig är kanske kopplingen då men det finns exedy kopplingar som är förstärkta.
Däremot såklart så är det märkesgrejer jag tittar på.
Läste på vanadis gummi å endel andra ställen att mellan 35-120 häst ska en orginalmotor palla.
Du har ju inte effekten konstant.
Rekomenderat max 20 häst per cylinder å jag har ju 6sådana så det borde ju bli rätt bra drag.
Dock är jag mera nyfiken på hur upplevs effekten, vad att tänka på vid installation.
Jag är ju van att jobba med bilar men gas har jag aldrig hållt på med.

Senast redigerat av Mazdakillen (3 juli 2011)

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Blozzard
16 juli 2011 · 9 Inlägg

75hk är ju inte så mkt att ladda och ska inte vara några problem alls på din bil. Kör du ett vått system och använder det rätt så är det inga problem alls och sliter knappast så mkt på motorn som alla tror.
Det är hyffsat lätt att installera också om man sätter så du sprutar in soppa och gas innan spjällhuset. Se till att montera så gasen endast går aktivera vid fullgas och använd aldrig under 3000 varv så är du säker.
Lustgas i sej brinner inte heller så det är inte riktigt som f&f :]

vr6rotrex
18 juli 2011 · 248 Inlägg

75hk som sagts innan kommer inte bli några problem alls, körde så väldigt länge på min vr6:a innan jag byggde turbo motor, satsa på en 10lb tub, kommer räcka ca 2.5min effektiv tid med 75hk bestyckning och glöm inte köpa tubvärmaren, det är ett måste att ha och blowdown tube ifall olyckan skulle vara framme

ska du över 75 så hade jag rekomenderat ett direktport system och en styrning som inte mosar in allt samtidgt utan kommer stegvis beroende på hur man programerar det

nån grad kallare stift rekomederas också samt givetvis en lambda mätare så du ser vad som händer när du
har det aktiverat

farligt roligt är det iallfall smile men blir satans dyrt i längden då en fyllning inte är gratis
,tycker själv det bara hör hemam på strippen bilar för att få ut lite extra samt få snurr på större agg

Senast redigerat av vr6rotrex (18 juli 2011)

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
Mazdakillen Motormontör
18 juli 2011 · 437 Inlägg

Jag tackar så hemskt mycket för alla bra svar.
Okej jag vet att det kommer bli dyrt med fyllningarna men å andrasidan så är planen bara att använda det när någon är riktigt bråkig smile
MX3an min är tack å lov inte orginal... inte orginalmotorn i så den går rätt bra. Civit Type R står på bilens cv. 3 olika gånger har jag mött sådana å alla 3 åkte på däng smile
Ska göra en del annat först men nu har jag iallafall äntligen fått mina frågor besvarade så jag tackar och bockar Blozzard och vr6rotrex.
HAr ju två lustgasknappar till min sparco ratt så man måste ju ha någon nytta av knapparna big_smile däremot såklart ska jag se till att det inte kan aktiveras under 3000 rpm utan det blir ju bara i behov.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang