trimma mx3 a

BOBBBAN
13 augusti 2006 · 146 Inlägg

hej nu e jag igång igen med detta trimmandet hoppas jag inte e för jobbig ?

men e inne på en mx3 a men de e lite dålig kräm i dem (även v6 an) men har läst att de ska gå ner andra 6 or i den? men får jag göra detta??

Peugeot 406 coupe v6 "pinafarina" (2000)
MKarlsson Tunnelmaster
13 augusti 2006 · 348 Inlägg

2.5 liters 6:an från Mx-6:an funkar o stoppa ner va?



Ett tips är att skicka till Kimco här på garaget, han har haft en Mx3:a som det var annnan motor i.

Senast redigerat av MKarlsson (13 augusti 2006)

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
BOBBBAN
13 augusti 2006 · 146 Inlägg

tack för ditt svar. hmm vet inte men e det samma motor som e i en 626 v6 a?? den har ju iaf 160-175 hk??

skriv på bara e mycket tacksam för alla svar

Peugeot 406 coupe v6 "pinafarina" (2000)
Izual
13 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

KL-DE heter motorn och den finns i 626 v6 och ford probe v6.

Passar rakt på växellåda samt motorfästen du behöver också ny LMM samt ECU.

Det är det bästa vägen att gå om man ska ge sig på trimmning eftersom 1,8'an inte går att pressa mkt mer.

sik
13 augusti 2006 · 1 072 Inlägg

2.0 V6 145hk (KF-DE) från 323F 94-98
2.0 V6 160-170hk (KF-ZE) från 323F Type R som bara hittas i Japan (eller USA där de importerat dem från Japan)
2.5 V6 167hk (KL-DE/KL-03) från MX-6, 626, Xedos 9 eller Ford Probe
2.5 V6 200hk (KL-ZE) som bara hittas i Japan (eller USA där de importerat dem från Japan)

BOBBBAN
13 augusti 2006 · 146 Inlägg

tack för alla svar men e lite dum på små sakerna vad e LMM och ECU?

detta kommaer hjälpa mej mycket å motivera mig till att göra ett grymt bygge


Det ska inte bara se bra ut de ska gå bra med:D

Peugeot 406 coupe v6 "pinafarina" (2000)
Izual
13 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

LMM =luftmassemätare den delen som sitter mellan luftfiltret och motorn

ECU = styrboxen som sitter mellan förar och passagerarsida framtill

BOBBBAN
13 augusti 2006 · 146 Inlägg

okej tongue men får jag verkeligen lägga i dessa motorer för besiktningen?? tänkte på typ probe motorn den har ju turbo .. å 626 motorn har ju något mer hk..måste jag typa om den lr nått med??

Peugeot 406 coupe v6 "pinafarina" (2000)
Izual
13 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

Du får inte öka motoreffekten så många % utan att typa om bilen och det kostar en del sedan blir det högre försäkring skatt osv.

Probe 6'an har inte turbo iaf inte KL-DE, möjligtvis att de nyare har turbo.

BOBBBAN
14 augusti 2006 · 146 Inlägg

hmm de kan inte vara överdrivet dyrt asså kan ju iaf inte kosta 20.000-30.000 för att typa om den å så överdrivet mycke mer i försäkring .. nån tusing per år ....


men probe från 90 å upp har ju en 2.2 liters v6 a med turbo?? eller e det helt fel motor för att passa??

Peugeot 406 coupe v6 "pinafarina" (2000)
Izual
14 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

Det är 2,5L v6'an som passar.

BOBBBAN
18 augusti 2006 · 146 Inlägg

hmm men får jag göra detta utan att de blir massa problem??

Peugeot 406 coupe v6 "pinafarina" (2000)
Izual
18 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

BOBBBAN skrev:
hmm men får jag göra detta utan att de blir massa problem??

Märker dom inte det på besiktningen är det inga problem.

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
18 augusti 2006 · 355 Inlägg

jag har för mig att probe med turbo har 2.0 eller 2.2 liters rak 4 med turbo. tror inte dem lagt turbo på en v6. men jag kan ha fel tongue

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Fredrik.Gustavsson
18 augusti 2006 · 2 123 Inlägg

_tedde88_ skrev:
jag har för mig att probe med turbo har 2.0 eller 2.2 liters rak 4 med turbo. tror inte dem lagt turbo på en v6. men jag kan ha fel tongue

Tror inte jag heller för ska man ha turbo måste man antingen ha dubbla eller en turbo med twin entry och det tror jag inte ford har men jag kan ha fel.

Izual
18 augusti 2006 · 4 571 Inlägg

Dessa bilar som har "rätt motor" har ingen turbo utan en 2,5L v6 kl-de motor

Finns i 626v6, mx6, xedos, ford probev6

Bara att söka på blocket så får du en massa träffar.

BOBBBAN
24 augusti 2006 · 146 Inlägg

aha okej kanske smartast att ta 626 ans motor .. pasar kanske bätre in å så har dom nån hk mer .. ..men men ser väll ingen skilnad på motorerna?? förutom motor nummret å de kollar dom ju näst in till aldrig...nån som tror detta kan bli en liten racer?? ingen överdriven men drar några halv sportare?

Peugeot 406 coupe v6 "pinafarina" (2000)
pars Operatör
17 augusti 2007 · 346 Inlägg

Izual skrev:
LMM =luftmassemätare den delen som sitter mellan luftfiltret och motorn

ECU = styrboxen som sitter under passagerarstolen

Inga tips på vart man får tag i dessa prylar?
Skulle vara till stor hjälp smile

Ang. ECUn, är det inte bara att "mappa" den så de funkar?


Edit: Jag har 2,5L v6 626a, men jag vill ha mer kräm ändå tongue
Kanske man inte behöver byta LLM då?

Senast redigerat av pars (17 augusti 2007)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
Izual
17 augusti 2007 · 4 571 Inlägg

Du måste ha 2,5'an LMM samt styrbox för att den skall funka som den skall, funkar inte alls bra med 1,8'ans.

Visst bilen går ju men får samma soppa och luftmängd som den lilla sexan och det finns en risk för motorhaveri om du kör så länge.

Edit: dessa går att få tag på på nästan varje skrot motorerna är så pass vanliga så de brukar inte vara några problem att få tag på.

Sedan ett tips, har du inte redan gjort det så jorda motorn extra med jordkit eller liknande, gör man inte det så kan fördelaren gå sönder, det har jag och ett par till fått lära oss den hårda vägen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang