Byta stereo saab 9-3 '00

TaXUS
14 juli 2011 · 109 Inlägg

Tänkte införskaffa mig en stereo enhet med USB uttag eftersom jag blivit lite trött på skivor, därför har jag ett par frågor:

1. Vad behöver stereon ha på baksidan för att allt som funka som det ska? (kan leva utan rattfunktionerna), har läst att man kan få lite problem med minnet också?

2. Räcker det med en monteringsram/frontsats för att det ska sitta? (enkel DIN då) Och vad menar folk med att man kan köpa det på SAAB?

3. Förslag på billiga USB stereos? Gärna så billigt som möjligt men ändå inget skräp, ca 500-1000 kr.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 juli 2011 · 8 744 Inlägg

Eftersom det finns ISO-kontakter i bilen så är det plug'n play, det enda som kan behövas är en antennadapter. Monteringsram (eller snarare utfyllnadsfacket då hålet år för stort för en vanlig huvudenhet) finns att köpa hos närmaste SAAB-återförsäljare.

Huvudenhet i den prisklass du eftersöker kan jag tyvärr inte tipsa om då jag inte har någon erfarenhet av såna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TaXUS
14 juli 2011 · 109 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Eftersom det finns ISO-kontakter i bilen så är det plug'n play, det enda som kan behövas är en antennadapter. Monteringsram (eller snarare utfyllnadsfacket då hålet år för stort för en vanlig huvudenhet) finns att köpa hos närmaste SAAB-återförsäljare.

Huvudenhet i den prisklass du eftersöker kan jag tyvärr inte tipsa om då jag inte har någon erfarenhet av såna.

Tackar, bra att veta så man inte behöver gå från ställe till ställe å behöva plocka lite överallt.
Alltså:
Strereo
Monteringsram
Antennadapter

Allt man behöver (utan att rattkontrollerna funkar såklart)?
Tänkte på en sak, följer själva 'stålramen' man sätter in stereon i med i monteringsramen/facket?

bosabengt
14 juli 2011 · 2 035 Inlägg

TaXUS skrev:

ChriZtoffer skrev:
Eftersom det finns ISO-kontakter i bilen så är det plug'n play, det enda som kan behövas är en antennadapter. Monteringsram (eller snarare utfyllnadsfacket då hålet år för stort för en vanlig huvudenhet) finns att köpa hos närmaste SAAB-återförsäljare.

Huvudenhet i den prisklass du eftersöker kan jag tyvärr inte tipsa om då jag inte har någon erfarenhet av såna.

Tackar, bra att veta så man inte behöver gå från ställe till ställe å behöva plocka lite överallt.
Alltså:
Strereo
Monteringsram
Antennadapter

Allt man behöver (utan att rattkontrollerna funkar såklart)?
Tänkte på en sak, följer själva 'stålramen' man sätter in stereon i med i monteringsramen/facket?

Den kasetten du pratar om följer med varje stereo.
Köp en ram på saab eller bb. Kolla hos docenten han har flera olika Kenwood stereos med USB

Biljudsveteran sen 1984!
TT-Avant
14 juli 2011 · 6 851 Inlägg

Skulle kunna rekomendera dej en Kenwood KDC 4051UG *995:-). Mycke bra maskin för pengarna och ljudet går inte klaga på heller.

Det du behöver göra är att byta plats på röd/gul kabel i kopplingsstycket för att få minnet kvar i en Saab ( har för mej det är så på din oxå, 9-5orna är sånna iaf. 9-3orna kommer jag ej ihåg)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TaXUS
14 juli 2011 · 109 Inlägg

bosabengt skrev:

TaXUS skrev:

ChriZtoffer skrev:
Eftersom det finns ISO-kontakter i bilen så är det plug'n play, det enda som kan behövas är en antennadapter. Monteringsram (eller snarare utfyllnadsfacket då hålet år för stort för en vanlig huvudenhet) finns att köpa hos närmaste SAAB-återförsäljare.

Huvudenhet i den prisklass du eftersöker kan jag tyvärr inte tipsa om då jag inte har någon erfarenhet av såna.

Tackar, bra att veta så man inte behöver gå från ställe till ställe å behöva plocka lite överallt.
Alltså:
Strereo
Monteringsram
Antennadapter

Allt man behöver (utan att rattkontrollerna funkar såklart)?
Tänkte på en sak, följer själva 'stålramen' man sätter in stereon i med i monteringsramen/facket?

Den kasetten du pratar om följer med varje stereo.
Köp en ram på saab eller bb. Kolla hos docenten han har flera olika Kenwood stereos med USB

Tackar tackar! big_smile

TaXUS
14 juli 2011 · 109 Inlägg

TT-Avant skrev:
Skulle kunna rekomendera dej en Kenwood KDC 4051UG *995:-). Mycke bra maskin för pengarna och ljudet går inte klaga på heller.

Det du behöver göra är att byta plats på röd/gul kabel i kopplingsstycket för att få minnet kvar i en Saab ( har för mej det är så på din oxå, 9-5orna är sånna iaf. 9-3orna kommer jag ej ihåg)

Ska kollas närmre på! smile

Glesmark
14 juli 2011 · 1 938 Inlägg

TT-Avant skrev:
Skulle kunna rekomendera dej en Kenwood KDC 4051UG *995:-). Mycke bra maskin för pengarna och ljudet går inte klaga på heller.

Det du behöver göra är att byta plats på röd/gul kabel i kopplingsstycket för att få minnet kvar i en Saab ( har för mej det är så på din oxå, 9-5orna är sånna iaf. 9-3orna kommer jag ej ihåg)

Japp det är så på 9-3 också smile

mrfjonsson DäckSprängarLigan
17 juli 2011 · 449 Inlägg

GAS har gjort en stereo som inte kostar långt över 1000 kronor, 1300 har jag för mig. Det är en väldigt prisvärd enhet med AUX uttag, USB, SD- kort, mp3 skivor och ljudet är helt ok. Jag hade en i min förra vinterbil.
Jag köpte den på AD-center, du bör kunna gå till vilken bildels butik som helst och fråga.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
TaXUS
17 juli 2011 · 109 Inlägg

mrfjonsson skrev:
GAS har gjort en stereo som inte kostar långt över 1000 kronor, 1300 har jag för mig. Det är en väldigt prisvärd enhet med AUX uttag, USB, SD- kort, mp3 skivor och ljudet är helt ok. Jag hade en i min förra vinterbil.
Jag köpte den på AD-center, du bör kunna gå till vilken bildels butik som helst och fråga.

Köpte en pioneer i fredags på stylit =P

Thune85
17 juli 2011 · 19 Inlägg

Tänkte jag skulle störa i denna tråden istället för att skapa en egen, då det verkar som om Saab-kunniga personer läser tråden wink

Har precis köpt mig en Saab 9-5 Aero -00

Enligt en jäkla massa andra forum så kan man inte byta ut originalstereon hur som helst, utan då försvinner ljudet till blinkers, larm, bältesvarnare etc etc.

Åter till frågan... Kan man slänga ut radion hur som helst och stoppa i vad som helst utan att behöva krångla med extra sladdar? Röd/Gul måste bytas plats på, check! Men orginal högtalarpaket går genom ett externt slutsteg som ligger någonstans i bilen som styr de 9 högtalare som finns orginal. Byter man stereo så (åter igen refererar jag till andra forum som jag länkar här nedan) försvinner delar av ljudet.

Sen för att Saab ska göra det extra krångligt för oss som vill bygga lite ljud i garaget istället för att lämna in bilen. Ja då har de byggt ljudsystemet olika i sina bilar. Allt beroende på om det är en 9-3 eller 9-5. Och beroende på vilken årsmodell OCH om det är en AS1, 2 eller 3...

Det jag vill göra är att köpa mig en 2 DIN som jag kan koppla ihop med originalhögtalarna och använda mig av multiknapparna på ratten. Jag vill även kunna koppla in extra högtalare vid ett senare tillfälle, men detta genom eget slutsteg givetvis.

Då jag inte fattar ens hälften av allt som sägs och aldrig har pillat i en Saab så är det enklare för mig att lära mig grekiska på en vecka...


http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … ;p=2108330
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=162959
https://www.flashback.org/t1527492

bosabengt
18 juli 2011 · 2 035 Inlägg

Om du ändåså ska behålla hela AS3 paketet varför byta stereo?
Vill du få mp3 eller usb?
Som det står i dina länkade trådar på STCS så kan du köpa en adapter på brl. Inget svårt med det.
Åk eller ring till brl och säg att du har AS3 och vill byta stereo.

Bara att ta ur den gamla stereon.

Jag skulle börjat om helt på nytt. Nya steg högtalare å allt.

Biljudsveteran sen 1984!
Nausea Avstängd
18 juli 2011 · 598 Inlägg

Du kan ju läsa min tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=220311

Jag tänker använda ett originalsteg men byta till Harman Kardon och senare kanske byta HU till en Alpine med 6 utgångar. Det räcker med 4 lågnivå men jag kan alltså koppla till ett slutsteg för att driva en sub också. Det finns 4 lågnivåkablar som går till originalsteget, det är bara att löda fast en RCA kontakt på dem. På mitt AS2 slutsteg är alla kanaler numrerade, hur det ser ut på Harman Kardon steget vet jag inte men på de bilder jag sett syns inget. Kanske på undersidan.

Jeebz
15 november 2011 · 536 Inlägg

Någon som vet vad den där ramen man köper på saab kostar?. Är den orimligt dyr?. Om det är bättre att leta på en skrot

Thune85
4 december 2011 · 19 Inlägg

Det beror på vad du anser vara "orimligt". Personligen anser jag att det lätt är värt att köpa nya grunkor om man anser att bilen är värd det. Man ska inte alltid låta plånboken bestämma. Det slutar med att man blir missnöjd i sista änden wink

Här är en länk på priset i Borås iaf.

http://www.bilradiohuset.se/sv/category … teringsram

Jeebz
5 december 2011 · 536 Inlägg

Thune85 skrev:
Det beror på vad du anser vara "orimligt". Personligen anser jag att det lätt är värt att köpa nya grunkor om man anser att bilen är värd det. Man ska inte alltid låta plånboken bestämma. Det slutar med att man blir missnöjd i sista änden wink

Här är en länk på priset i Borås iaf.

http://www.bilradiohuset.se/sv/category … teringsram

Det där är inte orimligt dyrt iaf. Hade den kostat 600 eller nånting hade jag börjat letat på en skrot istället.

TT-Avant
5 december 2011 · 6 851 Inlägg

744tic skrev:

Thune85 skrev:
Det beror på vad du anser vara "orimligt". Personligen anser jag att det lätt är värt att köpa nya grunkor om man anser att bilen är värd det. Man ska inte alltid låta plånboken bestämma. Det slutar med att man blir missnöjd i sista änden wink

Här är en länk på priset i Borås iaf.

http://www.bilradiohuset.se/sv/category … teringsram

Det där är inte orimligt dyrt iaf. Hade den kostat 600 eller nånting hade jag börjat letat på en skrot istället.

Då kanske vi ska kolla en sak här..vad exakt står det på sidan? jo Saab 9-3 FRÅN 06 och uppåt..detta va väl en gamal -00a? Har för mej att dessa ser inte lika ut innuti..sitter väl 1½DIN i de gamla 9-3orna, samma som det sitter i NG900.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Jeebz
5 december 2011 · 536 Inlägg

TT-Avant skrev:

744tic skrev:

Thune85 skrev:
Det beror på vad du anser vara "orimligt". Personligen anser jag att det lätt är värt att köpa nya grunkor om man anser att bilen är värd det. Man ska inte alltid låta plånboken bestämma. Det slutar med att man blir missnöjd i sista änden wink

Här är en länk på priset i Borås iaf.

http://www.bilradiohuset.se/sv/category … teringsram

Det där är inte orimligt dyrt iaf. Hade den kostat 600 eller nånting hade jag börjat letat på en skrot istället.

Då kanske vi ska kolla en sak här..vad exakt står det på sidan? jo Saab 9-3 FRÅN 06 och uppåt..detta va väl en gamal -00a? Har för mej att dessa ser inte lika ut innuti..sitter väl 1½DIN i de gamla 9-3orna, samma som det sitter i NG900.

Ah, det stämmer ju. Synd. För nu sitter det en dubbel din dvd ifrån kenwood i saaben men den har ingen DSP eller så. Och jag har en Pioneer p88rs ligger som jag tänkte montera istället nämligen.

Thune85
6 december 2011 · 19 Inlägg

Fast det är väll samma storlek på dem? Jag har väldigt starkt för mig att jag haft denna diskussionen tidigare med ngn annan, men jag vågar inte svära på det.

Hittar du ngn annan hemsida så länka gärna. Nu vart jag osäker som tusan :S

mrfjonsson DäckSprängarLigan
8 december 2011 · 449 Inlägg

Jag fick in en 2-din utan större problem i min 9-3. Lite fick man karva i kanterna men värre ingrepp har man gjort.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang