3418
Sök

Vad är det för fläckar på skivan?

14 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Hej,

Köpte aldelles nyligen en Kia 2020.
Noterade i samband med däckskifte massa fläckar på skivorna fram.

Fick info att bromsarna är i bra skick, den klarade även besiktiningen 2 veckor sedan.
Inga av mina tidigare bilar har sett ut såhär. Bifogar bild ifall någon kunnig kan se vad detta beror påhttps://www1.garaget.org/gallery/images/248/247093/247093-6bca5f1ada2edc4b1703d1e7425a5c1e.jpg

6 574 Inlägg
för 8 timmar sedan
Ser ut som om du har bromsat väldigt hårt så skivan blivit överhettad!

14 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
Jag har kört korta sträckor ej bromsat hårt, är det någon fara att de ser ut så?
Kan man göra något åt det eller försvinner det över tid?
Kanske förra ägaren bromsat hårt

4 573 Inlägg
för 8 timmar sedan
Tror inte att nån bromsat hårt, utan bara fisbromsat!

14 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Tror inte att nån bromsat hårt, utan bara fisbromsat!

Vad menar du med det? smile

Bak skivorna ser ut som vanligt helt blankt det är båda fram som ser ut som bilden.
Jag har haft bilar bromsat hårt men aldrig fått sånna märken.

Jag noterar i övrigt inga ljud eller känsla av att bromsen ej tar.
Senast redigerat av Sebbe1993 (för 8 timmar sedan)

14 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Jag tittade till beläggen och dem har mycket bra belägg kvar.
Är det någon annan som vet va detta kan bero på?

Fri fart för ett fritt folk!
14 872 Inlägg
för 5 timmar sedan
kör upp i 200 några gånger och gör hårda inbromsningar blir det inte bättre är det bara att byta skivor.. har fått svarta fläckar på en 740turbo   där blev det väldigt rostangrepp på en punkt på skivan såg ut ungefär så där fast bara på ett ställe..
det var en bil som alltid gick hårt men endå blev det en skada på skivan.. 

men det märker man efter några riktiga inbromsningar..    hög fart bromsa upp i fart och bromsa så det börjar byta färg på skivan när den börjar bli lite röd  då är man säker att man fått tillräcklig värme i grejerna   

så skulle jag testa till att börja med iallfall.    innan man kastar pengar på bilen i onödan.

Kör fort så hinner inget hända...

3 457 Inlägg
för 4 timmar sedan
Growe skrev:
kör upp i 200 några gånger och gör hårda inbromsningar blir det inte bättre är det bara att byta skivor.. har fått svarta fläckar på en 740turbo   där blev det väldigt rostangrepp på en punkt på skivan såg ut ungefär så där fast bara på ett ställe..
det var en bil som alltid gick hårt men endå blev det en skada på skivan.. 

men det märker man efter några riktiga inbromsningar..    hög fart bromsa upp i fart och bromsa så det börjar byta färg på skivan när den börjar bli lite röd  då är man säker att man fått tillräcklig värme i grejerna   

så skulle jag testa till att börja med iallfall.    innan man kastar pengar på bilen i onödan.

Vad är det som händer vid just 200?:-)

14 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Så det kan vara både av hård inbromsning eller att man inte bromsat ordentligt?

Jag känner ju allmänt inget, bromsarna har bra effekt det är ju mest det estetiska som fick mig att fundera vad det är.
Men det är bara köra på som vanligt?

3 161 Inlägg
för 2 timmar sedan
Ser ut som helt vanliga ?hot spots?.
Kan inträffa efter en lång/hård inbromsning som följs av att man står still med foten på bromspedalen.
Kan även bero på att man bytt belägg och inte kört in dem efteråt.

Hursom - inget att bry sig om.
Så länge du inte har vibrationer under inbromsning så får du se detta som en kosmetisk defekt.

Edit: du kan givetvis prova att göra ett par hårdare inbromsningar och se vad som händer.
Inga tvärnitar, tänk typ 70%.
Senast redigerat av Jesper328 (för 2 timmar sedan)

Sök