@Virre, ja det är vettigt. Om inte annat är det en gammal bil med mer kräm i som är påkostad med diverse andra modifieringar så det kan ju aldrig vara fel att byta liksom Glöm inte lufta ordentligt efteråt!
@Virre, ja det är vettigt. Om inte annat är det en gammal bil med mer kräm i som är påkostad med diverse andra modifieringar så det kan ju aldrig vara fel att byta liksom Glöm inte lufta ordentligt efteråt!
Ja precis, knarrar rätt bra om kopplingspedalen, kan ju hoppas de med försvinner
Börjar bli riktigt trött på att allt på bilen strular hela tiden.. Har sedan en tid tillbaka haft en lustigt tjutande ljud som inte alls låter bra när man slirar på koppling tex när man kör iväg i 1an osv samt när man växlar ner och motorbromsar. Ljudet kommer precis när lamellen "hugger" till. Har även fått problem med att det inte känns som kopplingen kopplar ur helt på senaste. Det blir synkskap när man växlar till 5ans växel när man håller över 2800~rpm. Kör man lugnt och växlar till 5an skrapar det inte. Känns som om problemen hör ihop..
Bytte huvudcylindern och luftade ordenligt utan större framgång, bara lite mindre oljud när man motorbromsar exempel.
Så har fått ställa på den blåa 9000 och bruka den till vardags nu.. Snart ryker fan hela motorn ur bilen för renovering, man blir sugen på att få allt gjort riktigt ordentligt så att det strular mindre.....
Jag har haft synkskrap på 5:an på två 9000, det var växellänkaget en gång och en gång satt lådan snett. Det uppträdde endast över 2500 varv eller över 60km/h
Jag har haft synkskrap på 5:an på två 9000, det var växellänkaget en gång och en gång satt lådan snett. Det uppträdde endast över 2500 varv eller över 60km/h
Okej, växellänkaget är helt nytt saab org. Hur märker man om lådan sitter snett?
hedley skrev:
Har du fått in lamell osv ordentligt centrerat vid montering? Annars kan detta påverka det hela.
Ja det tror jag? Lådan gick ju att få på så det antar jag? Eller kan de sitta någon mm fel endå?