2634
Sök

Sinterkoppling bra eller dåligt till en orginal evo??

171 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Min orginala koppling var dålig så jag frågade en vänn om kopplingar och då rekomenderade han exedy steg 2 från j.spec den här! http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI … p;Visn=Std

Och jag beställde den. men så berättade jag det för en annan vänn och han sa att den kopplingen är för bra för min bil och jag kommer ha svårt att köra statskörningar pga bilen behöver höga varv för att komma igång annars så dör den för kopplingen är så hård. och att kopplings pedalen blir som en sten? (riktigt hård)
Stämmer detta? kommer jag ha svårt i trafikerade områden?
Det jag tänkte göra med bilen är att mappa och få ut 350-360 hk då så passade på att köpa bra koppling men verkar som om jag har köpt huvudverk?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 juli 2011
Räcker en orginal koppling för effekten du ska köra så kör orginal.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

171 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
ToTTeN skrev:

jag ville ha något starkare koppling. Kommer jag ha problem med den kopplingen?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 juli 2011
Bakrani skrev:
ToTTeN skrev:

Jag har kört fyrpuckad sinter i en av mina Saabar, då med vajerkoppling, och visst vart det tyngre att trycka ner kopplingen men svårt är det inte att köra, det gäller att lära sig att inte slira så mycket på kopplingen när man ska iväg, mer bara kliva av.

Har ingen aning om hur långt originalkopplingen hänger med på evo, men om du ska trimma så skadar det inte att ha värre grejor.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

171 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
discokapten skrev:
Bakrani skrev:
ToTTeN skrev:

Jag har kört fyrpuckad sinter i en av mina Saabar, då med vajerkoppling, och visst vart det tyngre att trycka ner kopplingen men svårt är det inte att köra, det gäller att lära sig att inte slira så mycket på kopplingen när man ska iväg, mer bara kliva av.

Har ingen aning om hur långt originalkopplingen hänger med på evo, men om du ska trimma så skadar det inte att ha värre grejor.

okej. jag har hört att kopplingen blir hårdare på 4wd bilar än 2wd? jag tänkte köra en del statskörning med den bilen också därför oroar jag mig

719 Inlägg
21 juli 2011
Annars är ett alternativ att köra med EVO7-9 svänghjul och Exedy organisk lamell och svänghjul, större diameter och starkare tryckplatta ger en ganska mycket tuffare koppling men med bra körbarhet på gata.

Håll dig borta från enkelskiviga sinterkopplingar, blir ofta väldigt mycket av/på utan dragläge.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 juli 2011
Ju mindre puckar på kopplingen. Ju ryckigare blir den oftast.

Hadde jag varit du hadde jag satsat på en 6puckad sinter med lite hårdare tryckplatta än original. Bör hålla för dinna mål samt det är fortfarande körbart.

Körde en 6puck i min skyline som jag använde till jobbet varje dag.. den riktigt lättkörd.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

171 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Vitamin skrev:
Annars är ett alternativ att köra med EVO7-9 svänghjul och Exedy organisk lamell och svänghjul, större diameter och starkare tryckplatta ger en ganska mycket tuffare koppling men med bra körbarhet på gata.

Håll dig borta från enkelskiviga sinterkopplingar, blir ofta väldigt mycket av/på utan dragläge.

Okej. mitt problem är att jag reda har beställt den och den har börjat att montera på den. Men tror du det blir svårare att köra den nu??

171 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
myran skrev:
Ju mindre puckar på kopplingen. Ju ryckigare blir den oftast.

Hadde jag varit du hadde jag satsat på en 6puckad sinter med lite hårdare tryckplatta än original. Bör hålla för dinna mål samt det är fortfarande körbart.

Körde en 6puck i min skyline som jag använde till jobbet varje dag.. den riktigt lättkörd.

Åfan, gött att man få reda på allt efter köpet och monteringen hmm
Men när jag ringde och frågade j-spec så han att det inte var så jätte stor skillnad på den och orgnial. klart att den är hårdare men det blir inte så mycket skillnad på körsättet. Lite mer gas får jag ha sa han.

719 Inlägg
21 juli 2011
Bakrani skrev:
Vitamin skrev:

Okej. mitt problem är att jag reda har beställt den och den har börjat att montera på den. Men tror du det blir svårare att köra den nu??

Det kan va lite olika med sinter, en del är mer körbara och andra inte.
Men undvik stadskörning och kökörning smile

171 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Vitamin skrev:
Bakrani skrev:
Vitamin skrev:

Det kan va lite olika med sinter, en del är mer körbara och andra inte.
Men undvik stadskörning och kökörning smile

Åfan haha mitt problem är att jag jobbar på volvo i torslanda och det är köer där smile Men får köpa mig en pendel bil isåfall smile

4 586 Inlägg
21 juli 2011
Fjädrande sinter är inte alls så farlig att köra med. Som sagt inte så mycket värre än orginal . värre ifall den vore ofjädrad
Senast redigerat av jocke_gronberg (21 juli 2011)

78 Inlägg
21 juli 2011
Jag har kört många olika tryckplattor och sinterlameller det brukar inte vara några problem.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

7 281 Inlägg
21 juli 2011
Sålänge tryckplattan inte är stenhård så ska det inte vara några problem.

171 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Okej härligt att höra. Jag ska köra på min gamla tryckplatta och den var hur bra som helst.
Skulle sätta på kopplingen nu men den var för lite och fick reda på att jag had evo 8 svängjul och koppling så beställde en sinterkoppling med 4 puckar istället för 3.

Sök