Lacka bilen i ett allmänt garage

w4kk0 Galant Racer
21 juli 2011 · 21 Inlägg

Hej,

Idag regnar det och sprayfärgen vi har torkar innan regnet, enligt SMHI, ska sluta.
Är det OK enl. lag etc. att spraymåla sin bil i ett allmänt garage? Det är bakskärmarna som ska få ny färg.

Synpunkter?

KarlGustafGilbert
21 juli 2011 · 17 Inlägg

Lagmässigt tror jag inte det skulla vara nån fara, sopa rent som f'n innan så inte dammet yr runt och vattna golvet ordentligt så kan det till och med blir bra, damm i lacken är ingen höjdare

Torlejf Bilvårdstönt.
21 juli 2011 · 1 109 Inlägg

I närheten av andra bilar?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
LeafBox Lat Perfektionist
21 juli 2011 · 6 359 Inlägg

Torlejf skrev:
I närheten av andra bilar?

Mvh. David.

Cuz that would be stupid as hell!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Germax
21 juli 2011 · 12 086 Inlägg

Är det lagen du bryr sig om? Yxtokiga grannar tar du hand om utan problem? wink

Hade du stått närmare än 10m från min bil hade jag blivit arg.

Fredde_Vette JaG
21 juli 2011 · 785 Inlägg

Tror inte att det är en bra ide..
Du har mycket lagar mot dig, som ifs hamnar på garageägarens ansvar.
Tror inte att det står i kontraktet att du inte får lacka din bil där
men är det bilar i närheten kan det bli jobbigt för dig om de kommer på dina hyss.!

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Hamilton
21 juli 2011 · 8 873 Inlägg

I de flesta allmäna garage är det förbjudet att reparera bilar, svetsa, lackera m.m och anledningen är ju ganska uppenbar


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Andromeda Rumpmas
21 juli 2011 · 3 860 Inlägg

I mitt kontrakt står det specifikt att man inte får hålla på med lackeringsarbeten på parkeringsplatsen. Säkert på förekommen anledning...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
KarlGustafGilbert
22 juli 2011 · 17 Inlägg

Kalla mig lantis, men vafan är ett allmänt garage? Läste det som att han menade ett garage i största allmänet, hahah semester+bakfylla kan lura i en det mesta

a7x
22 juli 2011 · 91 Inlägg

Padee skrev:
Kalla mig lantis, men vafan är ett allmänt garage? Läste det som att han menade ett garage i största allmänet, hahah semester+bakfylla kan lura i en det mesta

http://www.knowledgerush.com/wiki_image/b/b4/Parking_garage.jpg

killercow
23 juli 2011 ·

Om du månadshyr plats i gemensamt garage eller om det är ett vanligt allmänt garage där dy betalar tim- dygns hyra spelar ingen roll. oftast säger reglerna att du endast får parkera i såna garage för det är endast det dom är till för. Ägaren av garaget har ingen skyldighet tala om för dej vad du får göra förutom att parkera i garaget. det är din skyldighet att kolla upp detta innan du gör nått då du tänker göra annat än vad garaget är avsett för. Byta hjul å städa bilen invändigt är ju sånt som inte kan påverka andra andra fordon så det brukar vara ok. Så kolla med ägaren först.

Sen om du lackar även om ägaren godkänt de (vilket inte är troligt att han gör) så har du ansvar gentemot andra fordon. så förstör din lackning ett annat fordon så blir du ersättnings skyldig.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
23 juli 2011 · 3 929 Inlägg

Gör det inte! Jag skulle yxamörda dig om du hade fått för dig att sprejlacka din bil brevid min hmm

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Fellow
23 juli 2011 · 1 581 Inlägg

Tänk dig själv all smååå färgpartiklar som yr runt som du inte tänker på. Blir en fin frasig yta om det kommer på en annan bil.

Senast redigerat av Fellow (23 juli 2011)

TubRolf Avstängd
23 juli 2011 · 44 Inlägg

Köp ett gäng presenningar och släng dom över de närmsta bilarna.

Fellow
23 juli 2011 · 1 581 Inlägg

TubRolf skrev:
Köp ett gäng presenningar och släng dom över de närmsta bilarna.

Blir säkert folk glada om dem kommer och ser sin bil med pressening över och någon står o sprutar färg.

Tips, gör det inte alls.

Senast redigerat av Fellow (23 juli 2011)

-stoffe-
23 juli 2011 · 1 271 Inlägg

låter som en riktigt dum ide att göra de bland andra bilar som många säger. mkt att då vänta till de är bra väder å gör de ute sprayfärg tar inte så lång tid på sig innan de är dammtorr

TubRolf Avstängd
23 juli 2011 · 44 Inlägg

Eller rolla kanske?

9Femma
23 juli 2011 · 342 Inlägg

Eller låta bli helt?

Låter som en riktigt dålig idé att bättringslacka sin bil i ett allmänt flerbilsgarage.
Men, men ...
Om sunt förnuft inte är din grej, så ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
killercow
23 juli 2011 ·

w4kk0 skrev:
Hej,

Idag regnar det och sprayfärgen vi har torkar innan regnet, enligt SMHI, ska sluta.
Är det OK enl. lag etc. att spraymåla sin bil i ett allmänt garage? Det är bakskärmarna som ska få ny färg.

Synpunkter?

Sunt förnuft säger ju att ägaren till garaget knappast kommer godkänna att du lackar i garaget.

Sunt förnuft säger oxå att när du sprayar så sätter sig inte 100% av färgen precis där du vill utan en del yr runt ut i luften och kan ta sig vidare å sätta sig på annat tex andra bilar.

Men som sagt så är det en riktigt dum idé som kan stå dej riktigt dyrt. Dels så kan ägaren av garaget anmäla dej för skadegörelse om det kommer färg i garaget. Och dels kan andra bil ägare anmäla dej för skadegörelse om de får färg på sina bilar.

Dessutom kan du åka dit på att du pysslar med brandfarliga saker i ett sånt här utrymme som inte är avsett för de. minns inte vad det rubriseras som men heter nått.

Senast redigerat av killercow (23 juli 2011)

sleepyoh
23 juli 2011 · 1 319 Inlägg

Hamilton skrev:
I de flesta allmäna garage är det förbjudet att reparera bilar, svetsa, lackera m.m och anledningen är ju ganska uppenbar


Mvh
Hamilton

Många privata garage är det så också i.. Tänk dig hyreshus med en garage med massa garage under, dessa får man inte heller göra *stora* jobb i, du får typ byta tändstift på sin höjd i princip.. roll

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang