VW Golf mk1 långtidsprojekt! || Börjar spåra?

Tänkte kolla vart bilen tog in vatten, men spårade ur lite. Sen stod totalrenovering med avslutande tysksuk på schemat! Nu har det spårat totalt, och tanken är att bygga den perfekta bilen VW missade. Häng med på en resa till VW-paradiset! :)
  • 167 Följare
  • 213 433 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 januari 2018
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 augusti 2011 · 3 068 Inlägg

Stackarn skrev:

Peter_Eriksson skrev:
Gött med lite jobb! Men jag har en fråga.. om det nu inte är någon rost på golvet.. varför ska du då ta bort det alldeles utmärkta rostskyddet som redan fanns där? Eller ska du köra på lackerat underrede och speglar under bilen på utställningar? smile

Vet att det finns något litet rosthål, och vill även veta att det verkligen ÄR fräscht smile Sen blir jag snart arbetslös, så det är bra att ha något att göra ^^

Blir lackat med epoxygrund under sen, och efter det på med en helvetes massa ny underredsmassa. Allt för att VETA att det faktiskt är helt grett under smile


Ang lackat och speglar så aldrig i livet att jag kan tänka mig nått sånt! Grejor är till för att användas, inte renoveras och aldrig röras!

Okok, tänkte väl det iaf, blev nästan lite orolig smile Bra rostskydd är ju aldrig fel!

Putteliten
17 augusti 2011 · 9 077 Inlägg

Fy fan, riktigt grisgöra det där du. Har du ordentlig grund, en bra färg å sen tvättar och håller efter skiten så ska du se att kommer gå bra utan underredsmassan. Fast å andra sidan så är det ju lite ljuddämpning med massan på.

ronkinpeace
17 augusti 2011 · 150 Inlägg

Putteliten skrev:

Peter_Eriksson skrev:
Du har ju kommit igång riktigt bra med rivningen! Har lite snabba tips om du vill ha smile

Till underredsmassan i hjulhusen kör du en redig stålborste på vinkelharry, sliter loss all skit
Bänken ser lite klen ut, inga reglar under skivan?
Du kommer behöva MÅNGA fler hyllor och lådor smile
Allt till framvagnen köper du billigast på ebay eller autodelar.net om du vill handla allt från samma
Crazy quiffs eller ebay om du ska ha uretanbussningar överallt
Krängingshämmarfästen finns även det rostfria på crazy quiffs (finns ej på vag)

Finns säkert mer saker och jag tror du har koll på det mesta smile

Synd att regnumret inte var LGF (långsamtgående fordon, hehe)

Kör på! /// Peter

Kan ju vara Lågt Flygande Grej annars, eller Långsamt Flygande Grej......   big_smile

kan även bli Lågt Farande Golf tongue

jag lyssnar alltid på min far, men om jag gör som han säger är en annan sak!!;)
BECE
Tommy_F Dkv
18 augusti 2011 · 592 Inlägg

Fy fan å göra det där!! smile
Är inte ett dugg avund på dig! wink
Har du testat å kört med roterande bläster på borrmaskin? Det gjorde jag stundvis där det va bra tjockt och det funkar kanon om man tar det lite lugnt satt man inte kör ner i plåten för hårt!
http://www.jula.se/roterande-blaster-fo … kin-374884
Blir inte lika "smetigt" som det kan bli utav roterande stålborste då det inte bygger upp samma värme utan typ "slår" bort massan ist tack vare avståndet mellan piggarna på blästern i jämförelse med en tät stålborste!
Och den svarta "filmen" som blir efter du kört kan du kanske fylla en fotogenspruta (om du har kompressor) med förtunning å spruta på och ta en trasa till, funkade för mig iaf! smile
Finns med i det här kitet:
http://www.jula.se/tillbehorslada-for-tryckluft-079303

Ang å ha lackat under så är det inte helt dumt då det är lätt å hålla rent! Sprutar du överlackningsbar body i hjulhus, på sparklådor och andra utsata ställen innan lack samt lägger på bra med epoxy och lack så ska det då hålla för en sommarbil iaf! Underredsmassa i all ära men den kan också ha nackdelar! Efter nått år när massan kanske börjar släppa ifrån underedet och kondensvatten får fritt spelrum mellan massan och plåten så kan allt se frid och fröjd ut medans det ligger rost och gror där under utan att du ser det rent visuellt, vilket du kanske även sett nu när du tagit bort gamal massa på din bil, Jag hittade då iaf en del (o) trevligt under massan! smile

Mvh Tommy

Senast redigerat av Tommy_F (18 augusti 2011)

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Stackarn
18 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

Putteliten skrev:
Fy fan, riktigt grisgöra det där du. Har du ordentlig grund, en bra färg å sen tvättar och håller efter skiten så ska du se att kommer gå bra utan underredsmassan. Fast å andra sidan så är det ju lite ljuddämpning med massan på.

Ja inte är det finjobb direkt ^^  Ja det blir ny epoxygrund, men ett tjockt lager massa över som extra skydd smile

Tommy_F skrev:
Fy fan å göra det där!! smile
Är inte ett dugg avund på dig! wink
Har du testat å kört med roterande bläster på borrmaskin? Det gjorde jag stundvis där det va bra tjockt och det funkar kanon om man tar det lite lugnt satt man inte kör ner i plåten för hårt!
http://www.jula.se/roterande-blaster-fo … kin-374884
Blir inte lika "smetigt" som det kan bli utav roterande stålborste då det inte bygger upp samma värme utan typ "slår" bort massan ist tack vare avståndet mellan piggarna på blästern i jämförelse med en tät stålborste!
Och den svarta "filmen" som blir efter du kört kan du kanske fylla en fotogenspruta (om du har kompressor) med förtunning å spruta på och ta en trasa till, funkade för mig iaf! smile
Finns med i det här kitet:
http://www.jula.se/tillbehorslada-for-tryckluft-079303

Ang å ha lackat under så är det inte helt dumt då det är lätt å hålla rent! Sprutar du överlackningsbar body i hjulhus, på sparklådor och andra utsata ställen innan lack samt lägger på bra med epoxy och lack så ska det då hålla för en sommarbil iaf! Underredsmassa i all ära men den kan också ha nackdelar! Efter nått år när massan kanske börjar släppa ifrån underedet och kondensvatten får fritt spelrum mellan massan och plåten så kan allt se frid och fröjd ut medans det ligger rost och gror där under utan att du ser det rent visuellt, vilket du kanske även sett nu när du tagit bort gamal massa på din bil, Jag hittade då iaf en del (o) trevligt under massan! smile

Mvh Tommy

Du vill alltså inte komma hit och skrapa åt mig då? tongue Ang roterande blästern så har jag ingen borrmaskin, därför jag köpte stålborsten från början. Själva underredsmassan är inga problem att få bort med den, bara det att när jag lämnade en hinna och grunden innan, så blev det så tunt lager att det nu lätt smetas ut. Men gör man rätt på en gång slipper man de där kladdet smile

De där tryckluftsettet var ju skitbra, men bättre hade det varit om det fortfarande fanns i lager på Jula wink

Och sen tror jag nog att det blir underredsmassa igen, denna har ju inte släppt än så borde hålla ett tag tycker jag.

Mvh

Tommy_F Dkv
18 augusti 2011 · 592 Inlägg

Du vill alltså inte komma hit och skrapa åt mig då? tongue Ang roterande blästern så har jag ingen borrmaskin, därför jag köpte stålborsten från början. Själva underredsmassan är inga problem att få bort med den, bara det att när jag lämnade en hinna och grunden innan, så blev det så tunt lager att det nu lätt smetas ut. Men gör man rätt på en gång slipper man de där kladdet smile

De där tryckluftsettet var ju skitbra, men bättre hade det varit om det fortfarande fanns i lager på Jula wink

Och sen tror jag nog att det blir underredsmassa igen, denna har ju inte släppt än så borde hålla ett tag tycker jag.

Mvh

Hehe, tycker du verkar ha så kul med skrapandet på egen hand så tack, men nej tack! tongue wink
Jo roterande stålborste funkar bra det också! Körde själv med det också, va bara ett tips ang roterande blästern då ja tyckte den funkade bättre där det va tjokt!
Jasså? När ja va på jula häromveckan hade dom det i butik då iaf,, men hur som haver så klarar man sig bra utan å, va också bara ett tips...tongue

Lycka till med bygget iaf!
Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 augusti 2011 · 3 068 Inlägg

Den bästa tycker jag är den rejälare stålborsten från tex clas olsson eller biltema som man sätter på vinkelslipen. Den håller ju skapligt högt varv också så det sliter bort tamejfan allt.

rasurbo
18 augusti 2011 · 818 Inlägg

Varför ska du skrapa bort all massa och de och sen på med nytt? smile Inget illa ment har inte förstått bara tongue

Senast redigerat av rasurbo (18 augusti 2011)

Stackarn
18 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

Tommy_F skrev:
Hehe, tycker du verkar ha så kul med skrapandet på egen hand så tack, men nej tack! tongue wink
Jo roterande stålborste funkar bra det också! Körde själv med det också, va bara ett tips ang roterande blästern då ja tyckte den funkade bättre där det va tjokt!
Jasså? När ja va på jula häromveckan hade dom det i butik då iaf,, men hur som haver så klarar man sig bra utan å, va också bara ett tips...tongue

Lycka till med bygget iaf!
Mvh Tommy

Kul och kul, det kan jag väl inte påstå tongue Hade faktiskt roterande bläster som förstaval, men då jag inte har någon borrmaskin och jag hitta stålborsten på jobbet så valet föll på den. Men tack för att du tipsade, sånt uppskattas!

Kollade just på julas hemsida, slut på lagret i stan samt på centrallagret hmm

Peter_Eriksson skrev:
Den bästa tycker jag är den rejälare stålborsten från tex clas olsson eller biltema som man sätter på vinkelslipen. Den håller ju skapligt högt varv också så det sliter bort tamejfan allt.

Ja precis, har en stålborste till vinkelharry, sån med tvinnade "strån" smile

Stackarn
18 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

rasurbo skrev:
Varför ska du skrapa bort all massa och de och sen på med nytt? smile Inget illa ment har inte förstått bara tongue

Ingen fara! Som sagt vet jag att det är nått hål någonstans, och de ska lagas. Sen är det alltid skönt att veta att det verkligen är fräscht! smile

rasurbo
18 augusti 2011 · 818 Inlägg

Stackarn skrev:

rasurbo skrev:
Varför ska du skrapa bort all massa och de och sen på med nytt? smile Inget illa ment har inte förstått bara tongue

Ingen fara! Som sagt vet jag att det är nått hål någonstans, och de ska lagas. Sen är det alltid skönt att veta att det verkligen är fräscht! smile

Hehe okej smile Jo de känns nog bra sen när det är klart big_smile

Stackarn
18 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

rasurbo skrev:
Hehe okej smile Jo de känns nog bra sen när det är klart big_smile

Haha ja om inte det känns bra efter allt detta slit så vette fan big_smile

mathias12
19 augusti 2011 · 37 Inlägg

Det är bara att kämpa på så försvinner allt klet. Gillar arbetet du lägger ner på denna "klenod". Mk1 är alltid värd att bevara.

Mathias

detblevzaida
22 augusti 2011 · 1 Inlägg

Det kommer bli vackert!
Blir nästan sugen på att göra samma operation på min..
Har du några planer på vad som händer med motorn än?

Stackarn
22 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

detblevzaida skrev:
Det kommer bli vackert!
Blir nästan sugen på att göra samma operation på min..
Har du några planer på vad som händer med motorn än?

Gör det! Klart värt jobbet att bevara en fin bil! smile

Ang motorn vet jag inte. Kanske blir original till att börja med, har lite andra planer som snurrar runt just nu...

Stackarn
27 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

Klen liten update 27/8 2011

Tjena! Fyllt år, festat, åkt på redig förkylning och jobbat kväll, så har inte blivit så mkt gjort i garaget. Pysslat lite med tvåan dock.


Baslådan stod inte rakt, och mattan i bagaget såg förjävlig ut så la lite golv smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-ec2d53e23bffb583bc1d3bc61a74d911.jpg

Blev rätt bra faktiskt! (ber om ursäkt för den dåliga bilden, bättre kommer väl senare!)


Är nu arbetslös igen, så till veckan börjar jag jävlas med underredet igen!


Mvh!

Stackarn
28 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

En till liten klen update 28/8 2011

Orkade inte brottas med underredet idag, så pysslade lite mer med brukisen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-8ee8d36e7b1de8d19d9d31e4596dc1f9.jpg

Bättre bild på bagaget!


Va in på jobbet igår (eller ja, förra jobbet då jag slutade i fredags) och köpte lite matta, då mekonomens skitmattor var så tunna att de knölades ihop direkt. Var sämst passform på dem oxå...


https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-a1a27a9bdb06823d2ac0a743e0227f32.jpg

Skar ut dessa själv från så kallad "utematta" då den var lite tjockare än nålfiltmattan man brukar ha.


https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-f0e244602e0d2d0c548b02b9a424ed0d.jpg

Bak blev mattorna också kanon!


https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-5c8bd2324e980514cee9bbfe5b77ed39.jpg

Fattas en dammsugning (slut på påsar till den i garaget) och instegslister. Ska nog på skroten imorgon och leta!


https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-6ad3ecfc3a977f58364949dd6a65159c.jpg

Sen blev det en tvätt som avslutning på dagen i garaget.



Imorgon blir det arbetsförmedlingen, skroten och sen garaget, så kanske kommer någon rolig update då.


Mvh!

mathias12
28 augusti 2011 · 37 Inlägg

Vi väntar oss många uppdateringar nu när du är arbetslös. Tiden finns så jobba på. fortsätt med mycket bilder det gillas.

Mathias

mp90
28 augusti 2011 · 19 Inlägg

frän

Stackarn
28 augusti 2011 · 1 200 Inlägg

mathias12 skrev:
Vi väntar oss många uppdateringar nu när du är arbetslös. Tiden finns så jobba på. fortsätt med mycket bilder det gillas.

Mathias

Ska försöka göra så mkt som möjligt nu!

mp90 skrev:
frän

Tack smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang