Woojen skrev:
Sammanfattat

EVON: Status, uppmärksamhet, ungdomsbil, inte lika dyr att trimma på långa vägar(ser inte endast chippning som specielt "trimmat") , 4WD, mycket eftermarknadsdelar å beprövad motor.
335an: Komfort, går säkert lite billigare å billigare att äga, vardags sportig som inte väcker uppmärksamhet ifall man nu vill slippa de, troligtvis mer lättsåld än en evo då det är fler som letar vardagsbilar
Att förklara den status man får med en BMW är enkel, en del tror helt enkelt (I vissa fall helt rätt) att BMW är dyra bilar och samma kategori tror också att detta är något automatiskt positivt. Dyr bil, rik ägare och att vara rik är status i mångas ögon.
Men vart ligger statusen med en Evo? Bilen ser ut som en Lancer, som i sin tur ser ut som vilken japansk familjesedan som helst, med ett kjolpaket och stor vinge på. En japansk sedan är inget Svensson tycker är något särskilt, varför skulle annars Lexus sälja så bra på att vara diskreta?
Likadant den vanliga missuppfattningen att "uppmärksamhet" är något positivt, och att folk vänder sig om efter en Evo eller Impreza som för en massa oväsen är något positivt. Även detta är säkert olika, men de flesta tycker en sådan bullrande plastraket är precis lika löjlig som en risig, hemmalackad Volvo 240 upplever jag. Inte ens då man går på stan med bekanta och dessa fäller en negativ kommentar om en Evo, så ringer det en klocka när jag säger
"Det där var ingen flåklypare, det var en original Evo". De har helt enkelt inte en aning om vad det är för någon bil eller hur kompetent den är.
Jag tror inte man får någon status eller någon direkt positiv uppmärksamhet om man kör en Evolution, mer än i en ytterst begränsad krets av bilintresserade i stil med oss här på Garaget. I andras ögon smälter den däremot samman med alla standardmodeller med eftermonterad styling.