Vilket lufttryck ska man ha i 235/35 ZR19 däck

KJ_
24 augusti 2011 · 13 Inlägg

Ja som rubriken lyder, vilket lufttryck är det bästa och mest optimala för bilen, dom sitter på en V70 AWD -01, så den är ganska tung...cool

Kristian_L
24 augusti 2011 · 1 893 Inlägg

Det brukar stå "max 3,5kg" eller liknande, på själva däcket. Det trycket borde vara optimalt för förbrukningen. För komfort och lite bättre fäste, kanske strax under 3 kg är mera lagom..?

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
FLindgren
24 augusti 2011 · 5 089 Inlägg

3,0

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
lingua
24 augusti 2011 · 2 271 Inlägg

kör 3,0 i Saaben så däromkring uppåt borde va lagom för din.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
VolVo_Dude87
24 augusti 2011 · 20 Inlägg

Jag har 4,5 i mina å det tycker jag är bra

LeafBox Lat Perfektionist
24 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Alltså, shit, Bara för att man har mindre profil behöver man inte bolma på med 1000 bar?

Aningen högre är väll bra för att ge lite mer motstånd när man kör över gupp osv, så man inte slår i fälgarna. Men jag skulle säga MAX 3bar. Det är nog mer än man någonsin behöver.

Pumpar man i 5bar och kör på en trottoar eller nått är det ju större risk att däcket exploderar pga trycket, och då har man både trasigt däck OCH fälg satt.

Dessutom ger för högt däcktryck oljämn slitage på däckbanan.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
VolVo_Dude87
24 augusti 2011 · 20 Inlägg

Jo men även för lite luft gör att däcken slits onormalt plus alldelens för fort

LeafBox Lat Perfektionist
24 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Yes, men jag lovar att 2-2,5bar är så gott som perfekt till 90% av alla däck i världen

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
VolVo_Dude87
24 augusti 2011 · 20 Inlägg

Där håller jag inte med dej. Står å håller på med däck hela dagarna å jag har forskat lite på skoj på jobbet vilket tryck vilka däck ska ha.

T5R
25 augusti 2011 · 11 Inlägg

Du ska inte ha mindre en 3Bar Jag hade 3,2Bar i mina dom på V70N T5 -03..

Brådhis * Voff voff *
25 augusti 2011 · 10 299 Inlägg

Vill man vara så exakt det går så kollar man vad bilen väger över fram resp. bakaxeln och räknar sedan ut hur många % av maxbelastningen av däcken detta är. Därefter kollar man vid vilket tryck däcket ska ha vid max belastning och använder sedan samma % som ovan för att få fram trycket.

Enkelt exempel: Däcket klarar 500 kg vid 3 bar och då belastningen per hjul är 250 kg så ger det 50% och då pumpar man i 50% av 3 bar dvs 1,5 bar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kristian_L
25 augusti 2011 · 1 893 Inlägg

VolVo_Dude87 skrev:
Jag har 4,5 i mina å det tycker jag är bra

Har du lastbilsdäck?
För personbils däck brukar väl vara märkta med max 3,5 bar?
Däck för lätta lastbilar brukar vara märkta max 4,5 bar.

Lågprofil däck brukar kräva högre tryck.

EDIT: Dock inte högre än 3,5 bar.

Senast redigerat av Kristian_V (25 augusti 2011)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Kristian_L
25 augusti 2011 · 1 893 Inlägg

Brådhis skrev:
Vill man vara så exakt det går så kollar man vad bilen väger över fram resp. bakaxeln och räknar sedan ut hur många % av maxbelastningen av däcken detta är. Därefter kollar man vid vilket tryck däcket ska ha vid max belastning och använder sedan samma % som ovan för att få fram trycket.

Enkelt exempel: Däcket klarar 500 kg vid 3 bar och då belastningen per hjul är 250 kg så ger det 50% och då pumpar man i 50% av 3 bar dvs 1,5 bar...

//Brådhis

Fast kör man med 1,5 bar, så kommer däcken troligtvis slitas på utsidorna, pga att däcket säckar ihop ..

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Germax
25 augusti 2011 · 12 086 Inlägg

Jag har 3.0 i exakt samma dimension.

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
25 augusti 2011 · 3 585 Inlägg

jag hade börjat runt 3. och efter 1000mil mätt och kollat hur det slits.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2011 · 10 299 Inlägg

Kristian_V skrev:

Brådhis skrev:
Vill man vara så exakt det går så kollar man vad bilen väger över fram resp. bakaxeln och räknar sedan ut hur många % av maxbelastningen av däcken detta är. Därefter kollar man vid vilket tryck däcket ska ha vid max belastning och använder sedan samma % som ovan för att få fram trycket.

Enkelt exempel: Däcket klarar 500 kg vid 3 bar och då belastningen per hjul är 250 kg så ger det 50% och då pumpar man i 50% av 3 bar dvs 1,5 bar...

//Brådhis

Fast kör man med 1,5 bar, så kommer däcken troligtvis slitas på utsidorna, pga att däcket säckar ihop ..

Och som jag skrev var det ett "enkelt exempel", dvs enbart utformat för att ge ett räkneexempel. smile

Dock tror jag iofs att att däck med 3 bar som max och en maxbelastning på 500 kg faktiskt skulle klara att rulla med 1,5 bars tryck vid 50% belastning, dvs 250 kg. Däcket är ju då sannolikt tillverkat enligt lite andra normer än ett som ska klara 3,5 bar alt. en högre belastning. Men det är som sagt rent teoretiskt eftersom dessa underliga förhållanden sannolikt inte uppstår på en normal personbil (dock kanske på ett släp...).

Ett verkligt exempel: Mitt släp har 8"-däck och dom klarar 400 kg styck, dvs 800 totalt för axeln. Dock får jag bara belasta dom med 130 kg st, dvs totalt 260 kg. Dvs jag belastar med ~33% av maxvikten, vilket då ger att jag ska pumpa i ~33% av maxtrycket som på dessa små däck faktiskt är hela 4,5 bar. Detta ger att däcktrycket vid maxlast på släpet ska vara ~1,48 bar. Jag har provat detta och det går alldeles utmärkt och däcken ser inte på något vis överbelastade ut och blir inte onormalt slitna eller varma. Kör jag i mer luft blir vagnen enbart hoppigare och på däcken syns egentligen ingen skillnad alls.

Uträkningen fungerar eftersom vikten och däcktrycket går hand i hand så att säga. smile

Men visst, vid en viss punkt börjar ju ändå uträkningen halta och rent generellt kanske man, iaf på en personbil, bör använda sitt sunda förnuft ihop med uträkningen. smile Dvs får du extremt låga värden bör man kanske pumpa i lite extra och får man extremt höga värden bör man överväga att byta till däck med högre lastindex. Men hamnar du i dessa utkanter lär nog vägenskaperna bli lidande oavsett hur du gör. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (26 augusti 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zeg CNC-operatör
14 mars 2012 · 39 Inlägg

Tar upp denna tråd igen då jag undrar samma sak. Och svaren hittils har gått isär tycker jag.
Kommer köpa nya fälgar å däck med just den storleken som står i rubriken och undrar om trycket dom ska ha.
Det som för mig är lite konstigt är dom rekomenderade trycken för min bil.
16" ~2,4bar
17" ~2,3bar
18" ~2,2bar

Så det blir mindre och mindre med större fälg och mindre profil. Nått som jag trodde tvärtom om.
Så är lite osäker på vad som gäller.

Senast redigerat av zeg (14 mars 2012)

BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
BMW 535d "Dieseln" (2008)
it_mutt Avstängd
14 mars 2012 · 10 388 Inlägg

zeg skrev:
Tar upp denna tråd igen då jag undrar samma sak. Och svaren hittils har gått isär tycker jag.
Kommer köpa nya fälgar å däck med just den storleken som står i rubriken och undrar om trycket dom ska ha.
Det som för mig är lite konstigt är dom rekomenderade trycken för min bil.
16" ~2,4bar
17" ~2,3bar
18" ~2,2bar

Så det blir mindre och mindre med större fälg och mindre profil. Nått som jag trodde tvärtom om.
Så är lite osäker på vad som gäller.

Mjo, det där låter galet

Jag har själv sett två olika listor;

15" 45-55 profil: 35-40 psi = 2,4-2,8 bar = 240-280 kPa
16" 40-55 profil: 38-43 psi = 2,6-2,9 bar = 260-290 kPa
17" 35-50 profil: 40-45 psi = 2,7-3,1 bar = 270-310 kPa
18" 35-50 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa
19" 30-45 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa

Andra:

Profil - Bar/Kg
30 - 3,2
35 - 3,1
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1


MEN, jag säger inget om hur "rätt och riktig" någon av dessa är.

Senast redigerat av it_mutt (14 mars 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 mars 2012 · 13 773 Inlägg

LeafBox skrev:
Yes, men jag lovar att 2-2,5bar är så gott som perfekt till 90% av alla däck i världen

så jag ska tömma ur några bar ur däcken på bussen alltså? smile
alla däck är inte till bilar

min erfarenhet är att 2bar är för lite i ett sånt däck 3.0-3.5bar är mer lagom

2.5bar kör man i ett vanlig 195/65-15 däck på medelbilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Germax
14 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Jag har även 3bar bak i mina 205/65-15 vinterdäck smile 2.5 fram.
Tog ur en halv runt om då vart bilen svajjig så jag fyllde på igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang