dieselmeken
Dieseltekniker
2 september 2011
· 16 Inlägg
Hej
Jag har på olika forum runt om i världen läst om hur man ska göra för att justera till sin regulator för att få max effekt ut ur sin pump. Det som är genomgående i dom flesta topicarna är att det oftast finns en "forumexpert" som ger goda råd till höger och vänster, gör si och gör så.
Denna expert har uppenbarligen läst sig till dessa kunskaper genom just andra forum, där det häckar ytterligare en expert som har läst osv.
Det är få som verkar riktigt ha pejl på hur det fungerar tyvärr, ingen som har detta som sitt yrke om ni förstår mig.
Det gemensamma verkar tyvärr vara att han som lyder rådet och skruvar hejdlöst på sin pump får problem med övervarvning, tomgången hänger kvar, dålig effekt, vissa fall startar det inte, i vissa fall rusar motorn hejdlöst med risk för skador som följd.
I vissa fall går det riktigt bra, men frågan är om det går att göra om igen eller om det var ren tur?
Jag har satt ihop en lite film som visar hur jag gör i testbänken när jag justerar " out of limit" på en RSF regulator.
Detta är "knowhow" och jag tror ingen av er har sett något liknande på film innan, rätta mig om jag har fel.
Dels en vanligt standardinställning som dom flesta duktiga dieselverkstäder klarar, men även hur jag går över gränsen och justerar till max vad det går att plocka ut ur pumpen med bibehållen karaktär, motorn går fint ner på tomgång, svarar bra på gas men ger ett herrejössesdrag när du drar på.
Pumpen i klippet är en 6 mm 90cc@1500rpm specialare som ska in i en terrängbil
Har du 11 minuter över och är intresserad, kolla filmclipet, litar du mer på goda råd från forumexperter, låt bli att kolla.
Testa INTE detta på din pump monterad på motorn, utan det är i provbänk det ska göras.
Kommentera gärna här eller på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI
Att mäta är att veta