Varför Volvos 740 så "populär"?

Xuri One Man Clan
16 september 2011 · 4 287 Inlägg

Woogensea skrev:

Munkis skrev:

JapMax skrev:

Främst gillar jag att driva med 740 ägare tongue

Jag kom på en sak, dina generaliseringar stämmer ju. Invandrare kör mycket BMW och just zigenare kör Merca.. det är lika sant som att bjöjjraggare kör 740.

Tur att jag inte är 740ägare då wink

Haha ja det är ju skrämmande egentligen tongue . Nej men klart att många blöjjraggare kör 740 men inte alla, det var de jag ville poängtera wink

Anledningen till det är ju just det, att 740 blir en naturlig första bil för snorungar som nyss tagit körkort, inget fel med det, men de borde ju ge fan i att fördärva dem med japsdämpare, raggartejp,dekaler å diverse andra "blöjraggar attribut". Annars är ju 740 både roliga å driftsäkra...Skönheten kan ju diskuteras...

att sätta tpc dekal (raggartejp) på en v70 är också fördärv.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Woogensea Volvoturbo For Life
16 september 2011 · 366 Inlägg

Xuri skrev:

Woogensea skrev:

Munkis skrev:
Tur att jag inte är 740ägare då wink

Haha ja det är ju skrämmande egentligen tongue . Nej men klart att många blöjjraggare kör 740 men inte alla, det var de jag ville poängtera wink

Anledningen till det är ju just det, att 740 blir en naturlig första bil för snorungar som nyss tagit körkort, inget fel med det, men de borde ju ge fan i att fördärva dem med japsdämpare, raggartejp,dekaler å diverse andra "blöjraggar attribut". Annars är ju 740 både roliga å driftsäkra...Skönheten kan ju diskuteras...

att sätta tpc dekal (raggartejp) på en v70 är också fördärv.

Ja, fast den är passé nu. Har bytt ruta.

EDIT: Men fan,Xuri. Du kan ju ha tpc streamer på din, du skulle ju ändå kunna ha den med rätt, verkar ju finnas lite pulver där i niofyranollan.... smile

Senast redigerat av Woogensea (16 september 2011)

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
RD_87 Skrotsamlare
16 september 2011 · 4 031 Inlägg

Jag gillar inte 740 alls, jag anser den vara brutalful, trång bakom ratten och ganska tråkig. Däremot funderar jag på att köpa en ändå, jag behöver nämligen en is/busbil till vintern. Den är ju faktisk helt ok med agadiff, massor med lättning och en insprutad motor.
Hur man än vänder på det så tål gamla volvobilar fetmycket stryk. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Woogensea Volvoturbo For Life
16 september 2011 · 366 Inlägg

Tycker du sammanfattar det ganska bra RD_87...Nu kan vi låsa tråden smile

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Johanness
16 september 2011 · 853 Inlägg

dirtmas skrev:
Min allra första egna bil!

Det var i April 2005. Jag hade precis klarat min uppkörning och redan dagen efter var jag på väg hem till min mamma utanför Örebro för att hämta hem min bil. Min alldeles egna bil! Det var en av morsans kompisar som hade donerat bilen till mig. Han var totalt ointresserad av allt vad bilvård innebar, han hade dessutom en helt galen hund som gick under epitetet 40 kilo lycklig hund, som hade levt rövare med inredningen under en längre tid. Under den tiden han hade ägt bilen så hade han aldrig tvättat den. Han startade dessutom alltid bilen på trean "för att inte slita på växlarna", som han uttryckte det. Längsmed bilens högersida löpte en lång repa som han införskaffat sig endast ett par dagar tidigare. Det bästa av alltihopa var trots allt brännskadan som uppstått i passagerarsätet en tid tidigare. Det hade blivit någon form av elfel i stolsvärmaren. Bilens förra ägare såg då en lysande möjlighet att plocka ut några extra kronor i försäkringspengar och hejade på den lilla eldsvådan genom att lägga tidningspapper på den. Tyvärr, för hans del, så tog det sig inte riktigt, men det var alltid med ett småleende som man såg till det där lilla brandhålet brevid sig när man var ute och körde. Bilen var av årsmodell 1989, hade gått runt 35 000 mil och jag älskade den från första stund!


Mina första dagar med bilen.

Glad i hågen så körde jag och en kompis hem med åbäket till morsans garage för att försöka snygga till den inför hemresan till Göteborg. Vi slet ut alla säten och allt annat som satt löst för att upptäcka nästa dolda hemlighet, i stort sett hela bilens matta var full med vatten. Efter många timmars våtsugande och felsökning så upptäckte vi problemet. Det var någon del någonstans som ramlat bort. Lösningen: Silvertejp så klart! Sen läckte den aldrig mer. Eftersom bilens förra ägare varit så generös med att spara på växellådan genom sitt trick med att alltid starta på treans växel, så var det lite småsvårt att få i ettan, tvåan eller backen. Det här löste vi enkelt genom att dra upp backspärren, borra ett hål, och montera en rejäl skruv som höll backlåset på plats för all framtid. Det här gav självklart vissa komiska efterdyningar, som när man trodde att man lagt i ettans växel på parkeringen, men istället backade rakt in i närmsta mur som fanns bakom. Fantastiskt!

En liten parantes.

Sen bar färden hem mot Göteborg, kom nu ihåg att jag hade haft mitt körkort i endast ett dygn eller två. Jag släppte av kompisen och begav mig ut på en långfärd genom staden. Det är en fantastisk känsla det där. Ensam bakom ratten i sin alldeles egna bil! såsmåningom åkte jag hem till mig och parkerade någon gång vid tretiden på morgonen. Nu kommer en varning till alla er som nyss tagit körkort eller precis skall till att göra det. Håll koll på skyltarna där ni parkerar, ibland får man inte stå där man tror att man får stå. I mitt fall var det ju självklart där jag hade ställt mig. Det visade sig att det var gatusopning dagen efter. Något som inträffade under totalt fyra timmar per år. Ett par hundralappar i böter innan jag ens fått det tryckta körkortet hem i brevlådan.


Själva bilen då?

Att ha en Volvo 740 som första bil är så fantastiskt bra. Den är som en gedigen stridsvagn. Jag vet inte hur många saker jag körde på under mina första månader som bilist. Den tål verkligen stryk! Om något går sönder? Spelar roll, det finns reservdelar i varenda buske och på varenda skrotupplag i hela Sverige. Komforten är otrolig för en så gammal bil, det känns som att sitta i stora fåtöljer medans man dundrar fram i hundra knyck på nån gammal grusväg någonstans. Den är sjukt kul att köra, även med den lilla motorn på 113 hästar. Bakhjulsdriften är hela hemligheten till körglädjen. Om, och när, något går sönder så kan man fixa en hel del grejer själv, även om man inte har några som helst bilmekarkunskaper. Det är bara att sticka till närmsta Biltema och köpa en handbok. Det påminner nästan om att bygga lego vid de enklaste reparationerna. Det här ÄR den perfekta förstabilen.

Finns det inga nackdelar?

Jo då, i mängder! Den är ful som stryk i de flestas ögon. Tanklocket blir alltid stulet! Det är precis lika säkert att det försvinner som att tvättmaskinen äter upp en av dina strumpor, när du kan svära på att du la i ett par. Den dricker kopiösa mängder bensin när man trampar på gasen. Samtidigt som det är precis det som den lockar en nybliven bilist till att göra. I allafall i mitt fall så var den dyr att försäkra (Göteborg och nybliven körkortsinnehavare), och inte direkt billig i skatt var den heller. Den är inte speciellt pigg på att starta om det är kallt ute o.s.v i all oändlighet.


Kontentan av det hela då?

Jag tror att alla som läser den här recensionen förstår att den mer är min personliga kärlekshyllning än en konsumentvägledning. Självklart var mitt exemplar en riktig skrothög. Men den var även fantastisk i många hänseenden. Den liksom bara rullar på, i ur och skur (dock inte i extrem kyla). Det är en bil som får en osäker, nybliven bilist att känna sig trygg bakom ratten. Den tål som sagt mycket stryk och är gediget byggd. Kan du få tag i en 740 i gott skick och till ett hyfsat pris så tycker jag att du skall slå till. Det är en grymt kul sommarbil, och en tvättäkta svensk klassiker! Jag har haft många spännande äventyr i den här bilen, och vart den nu än befinner sig i nuläget (gissningsvis på en skrot någonstans) så önskar jag den att vila i frid...

Gammal recensionen på 740! big_smile
Säger ganska mycket!

Haha, läste varenda rad. Jäklans kul var det! big_smile

twin_cam Smålänning
17 september 2011 · 7 877 Inlägg

Måhända att MB, BMW, (Kanske även Audi på 90-talet) va mer välbyggda, och japanerna driftsäkrare än gamla 740.

Men det va då.

Idag är tyvärr faktan som såhär: (Jag hyser inget agg mot varesig MB eller BMW, tvärtom, men man måste ändå "face the facts") Ska dessutom hålla mig ifrån att kommentera BMW då jag inte haft så mycket med dom att göra, anant än att en 99:ans E39 verjar rosta minst lika bra som MB. Men där jag jobbar rullar det mycket äldre bilar, Volvo 700/900 och MB W124 finns i ganska lika antal.

MB är bygda som stridsvagnar, en frisk sådan är det bästa man kan köpa för pengar. Dock, de allra flesta 124:or är rostiga. Och är dom inte, så blir dom.
När en MB 124 kommer in är det, förutom service, ofta kopplingscyllindrar som är trasiga, och glapp här och där i drivlinor eller hjullager, dock sällan hjullager m.m går sönder. Däremot bromsrör, hydaulrör (kombi),, bränslerör, skyddsplåtar, tank, skuvar m.m rostar något makalöst, vet inte hur många meter broms- och hydraulrör jag bytt på 124:or... Sen är motorn nästan alltid helt helt blöt av olja när bilen passerar 30k mil. Ett skönhetsfel mest.
Däremot är dom lätta att serva om man får väck plasten under oljefilter m.m sitter bra, och finns det någon annan bil i världen som har uppvärmd spolarbehållare och ett jättehål som man kan vända en 4-literdunk rakt upp och ner i utan att spilla? Heja Mercedes!
Dock har de en styrning och framvagn från stenåldern (Kulmutter med massa stag och leder), och kräver mycket tålamod att byta spindelled eller fjäder utan specialverktyg, men modern bakvagn som faktiskt håller ganska bra.

Sen Volvo 740, dom rostar inte hälften, man behöver ALDRIG byta bromsrör då de är gjorda i koppar/nickellegering som inte rostar, reparationer är mer lättåtkomligt i de flesta fall, men oljefiltrer sitter dumt till på sugisar. Men även på turbo är det lättast att ta det underifrån. Oftast håller det mekaniska alltid ihop, kopplingshydraliken på senare 740 krånglar sällan.
En Volvo rödblockare läcker också sällan lika mycket olja som en Merca.
740 har även modernare framvagn (Mc. Pherson) därmed inte sagt bättre, men modernare, som inte kräver specialverktyg för att byta fjäder, och som tar 10 minuter att byta spindelled t.ex.
En sak som är bättre på 740 (som i sin tur har en jäkligt bra sådan, även i jömförelse med annat) är styrning, kuggstång som ger bättre känsla, snabbare styrning och mindte stag som kan glappa, dock har den en bakvagn från stenåldern som dock är nästan oförstörbar, har t.ex aldrig bytt hjullager bak på en.

MB124 är den skönaste att åka och köra, medans 740 (enligt mig) har bättre säten.

Nog med OT nu.

Är dom de flesta säger, en slitstark, hållbar och bra bil med stor tillgång på billiga delar, går att laga med en hylsnyckelsats, mycket kunskap, och som är billig att köpa och äga.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Putteliten
17 september 2011 · 9 079 Inlägg

Bjornn skrev:
Just nu beror det förmodligen pga att den är bakhjulsdriven och i den prisklassen så ungdommar kan köpa och misshandla dem. bilmodellen har övertagit rollen som Volvo 240 tidigare hade, å nu är de flesta 240 utskrotade.
I framtiden så kommer entusiaster vårda de överlevande praktexemplar som finns kvar.

Sen är de tåliga och ganska lättmekade och lättskötta.
Från och med 1988 förbättrades rostskyddet fantastiskt bra med helgalvaniserade karosser, och 760 fick även vissa karossdelar i aluminium.

Varmgalvaniseringen gör att om du får ett stenskott ner i plåten. eller en repa så läker galvet över den öppna plåtytan och det kommer ej börja rosta.
Utan galvet så rostar det efter en sån skada om man ej fyller i med färg och har lite tur.
Sköter man om dessa bilar så rostar de aldrig.

Finns med mängder olika utrustning, motorer och inredning, färgkombinationer, den vanligaste modellen är 740GL eftersom den var det billigaste alternativet då de såldes nya.
Volvo 740 kom som ett billigare alternativ till 760 1984.

Den dyraste, mest säregna modellen var 760/780 GLE.

Volvo 760 var Volvos flaggskepp under 80talet och alla av denna modell är tillverkade i Kalmar, på den tiden då Volvo hade 2st gigantiska bilfabriker i Sverige.

Kalmarfabriken var den modernaste bilfabriken i världen på den tiden då man ej använde löpande bandtillverkning utan alla chassin kördes runt på stora motoriserade monteringsvagnar mellan stationerna och alla bilar ifrån Kalmarverken är handtillverkade.
Därav uttrycket att bilar ifrån Kalmarverken håller mycket bättre än de ifrån Torslandaverken.

Efter 1988 fick Volvo 760 modern utrustning som låg före dess tid och helt egen inredning, helt ny front, ny hjulupphängning, ECC, laminerad bakruta, bättre krockskydd, ljudisolering, körkänsla mm som 740 aldrig utrustades med.
En ny sådan kostade minst en kvarts miljon kronor att köpa, en vanlig 740 GL kostade ca 130 000kr.

1982 och några år framåt var Volvo 760 TD världens snabbaste Dieselbil.
I en tid då dieslare mest var trötta stånkande Mercedes som tog en halv dag att acclerarera upp till 100km/h.

Den mest speciella prototypen i 700 serien måste ändå vara Volvo 760 V6 INTERCOOLER.
Den hade en V6 motor med dubbla turbo.
Finns endast ett ex kvar i världen och den ägs av en privatperson.
Modellen började aldrig tillverkas pga problem med motorbrand pga värmen ifrån turboaggregaten, de andra prototyperna som tillverkades började brinna.

760 konstruktion andvänds fortfarande av Volvo, bland annat har AWD modeller samma bakaxel, dock förlängda stag och aluminium bär-ram konstruktionen är den samma.
Volvo V70 AWD har samma bromsok och bromsskivor bak som Volvo 760.

Ett litet tillägg här då. Det som volvo kallade för lyx på den tiden, det hade jänkarna som standard sen typ 15-20 år tillbaka.

TireSlayer Tvivlare
17 september 2011 · 2 266 Inlägg

Billig o slitstark. Snygg och komfortabel? Njae.. Snabb och bra väghållning? absolut inte. Bra bruksholk helt enkelt smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Darkie dARKiE
17 september 2011 · 5 031 Inlägg

Jag kör 740 pga billig 2 bil i drift, samt klickar aldrig. rullat 5år med hård snökörning nu utan probbs. = skönt. dessutom tar den över när dem moderna bilarna klickar pga elfel osv. Säker 2bil man kan lita på helt enkelt.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Xuri One Man Clan
17 september 2011 · 4 287 Inlägg

Putteliten skrev:

Bjornn skrev:
Just nu beror det förmodligen pga att den är bakhjulsdriven och i den prisklassen så ungdommar kan köpa och misshandla dem. bilmodellen har övertagit rollen som Volvo 240 tidigare hade, å nu är de flesta 240 utskrotade.
I framtiden så kommer entusiaster vårda de överlevande praktexemplar som finns kvar.

Sen är de tåliga och ganska lättmekade och lättskötta.
Från och med 1988 förbättrades rostskyddet fantastiskt bra med helgalvaniserade karosser, och 760 fick även vissa karossdelar i aluminium.

Varmgalvaniseringen gör att om du får ett stenskott ner i plåten. eller en repa så läker galvet över den öppna plåtytan och det kommer ej börja rosta.
Utan galvet så rostar det efter en sån skada om man ej fyller i med färg och har lite tur.
Sköter man om dessa bilar så rostar de aldrig.

Finns med mängder olika utrustning, motorer och inredning, färgkombinationer, den vanligaste modellen är 740GL eftersom den var det billigaste alternativet då de såldes nya.
Volvo 740 kom som ett billigare alternativ till 760 1984.

Den dyraste, mest säregna modellen var 760/780 GLE.

Volvo 760 var Volvos flaggskepp under 80talet och alla av denna modell är tillverkade i Kalmar, på den tiden då Volvo hade 2st gigantiska bilfabriker i Sverige.

Kalmarfabriken var den modernaste bilfabriken i världen på den tiden då man ej använde löpande bandtillverkning utan alla chassin kördes runt på stora motoriserade monteringsvagnar mellan stationerna och alla bilar ifrån Kalmarverken är handtillverkade.
Därav uttrycket att bilar ifrån Kalmarverken håller mycket bättre än de ifrån Torslandaverken.

Efter 1988 fick Volvo 760 modern utrustning som låg före dess tid och helt egen inredning, helt ny front, ny hjulupphängning, ECC, laminerad bakruta, bättre krockskydd, ljudisolering, körkänsla mm som 740 aldrig utrustades med.
En ny sådan kostade minst en kvarts miljon kronor att köpa, en vanlig 740 GL kostade ca 130 000kr.

1982 och några år framåt var Volvo 760 TD världens snabbaste Dieselbil.
I en tid då dieslare mest var trötta stånkande Mercedes som tog en halv dag att acclerarera upp till 100km/h.

Den mest speciella prototypen i 700 serien måste ändå vara Volvo 760 V6 INTERCOOLER.
Den hade en V6 motor med dubbla turbo.
Finns endast ett ex kvar i världen och den ägs av en privatperson.
Modellen började aldrig tillverkas pga problem med motorbrand pga värmen ifrån turboaggregaten, de andra prototyperna som tillverkades började brinna.

760 konstruktion andvänds fortfarande av Volvo, bland annat har AWD modeller samma bakaxel, dock förlängda stag och aluminium bär-ram konstruktionen är den samma.
Volvo V70 AWD har samma bromsok och bromsskivor bak som Volvo 760.

Ett litet tillägg här då. Det som volvo kallade för lyx på den tiden, det hade jänkarna som standard sen typ 15-20 år tillbaka.

är de ecc?/ ac du snackar om då eller? nått annat låg väl inte dom direkt före på å ac kan jag förstå.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Putteliten
17 september 2011 · 9 079 Inlägg

Xuri skrev:

Putteliten skrev:

Bjornn skrev:
Just nu beror det förmodligen pga att den är bakhjulsdriven och i den prisklassen så ungdommar kan köpa och misshandla dem. bilmodellen har övertagit rollen som Volvo 240 tidigare hade, å nu är de flesta 240 utskrotade.
I framtiden så kommer entusiaster vårda de överlevande praktexemplar som finns kvar.

Sen är de tåliga och ganska lättmekade och lättskötta.
Från och med 1988 förbättrades rostskyddet fantastiskt bra med helgalvaniserade karosser, och 760 fick även vissa karossdelar i aluminium.

Varmgalvaniseringen gör att om du får ett stenskott ner i plåten. eller en repa så läker galvet över den öppna plåtytan och det kommer ej börja rosta.
Utan galvet så rostar det efter en sån skada om man ej fyller i med färg och har lite tur.
Sköter man om dessa bilar så rostar de aldrig.

Finns med mängder olika utrustning, motorer och inredning, färgkombinationer, den vanligaste modellen är 740GL eftersom den var det billigaste alternativet då de såldes nya.
Volvo 740 kom som ett billigare alternativ till 760 1984.

Den dyraste, mest säregna modellen var 760/780 GLE.

Volvo 760 var Volvos flaggskepp under 80talet och alla av denna modell är tillverkade i Kalmar, på den tiden då Volvo hade 2st gigantiska bilfabriker i Sverige.

Kalmarfabriken var den modernaste bilfabriken i världen på den tiden då man ej använde löpande bandtillverkning utan alla chassin kördes runt på stora motoriserade monteringsvagnar mellan stationerna och alla bilar ifrån Kalmarverken är handtillverkade.
Därav uttrycket att bilar ifrån Kalmarverken håller mycket bättre än de ifrån Torslandaverken.

Efter 1988 fick Volvo 760 modern utrustning som låg före dess tid och helt egen inredning, helt ny front, ny hjulupphängning, ECC, laminerad bakruta, bättre krockskydd, ljudisolering, körkänsla mm som 740 aldrig utrustades med.
En ny sådan kostade minst en kvarts miljon kronor att köpa, en vanlig 740 GL kostade ca 130 000kr.

1982 och några år framåt var Volvo 760 TD världens snabbaste Dieselbil.
I en tid då dieslare mest var trötta stånkande Mercedes som tog en halv dag att acclerarera upp till 100km/h.

Den mest speciella prototypen i 700 serien måste ändå vara Volvo 760 V6 INTERCOOLER.
Den hade en V6 motor med dubbla turbo.
Finns endast ett ex kvar i världen och den ägs av en privatperson.
Modellen började aldrig tillverkas pga problem med motorbrand pga värmen ifrån turboaggregaten, de andra prototyperna som tillverkades började brinna.

760 konstruktion andvänds fortfarande av Volvo, bland annat har AWD modeller samma bakaxel, dock förlängda stag och aluminium bär-ram konstruktionen är den samma.
Volvo V70 AWD har samma bromsok och bromsskivor bak som Volvo 760.

Ett litet tillägg här då. Det som volvo kallade för lyx på den tiden, det hade jänkarna som standard sen typ 15-20 år tillbaka.

är de ecc?/ ac du snackar om då eller? nått annat låg väl inte dom direkt före på å ac kan jag förstå.

AC, centrallås, fönsterhissar, skinnklädsel. Det var dyra tillval på Volvo som Jänkarna hade som standard på sina bilar. Vet också att Buick hade på -50 talet automatiskt avbländande helljus, som funkar riktigt bra i dagens trafik också.

JsoooN
17 september 2011 · 388 Inlägg

Hade en 740 innan, hade inte direkt mkt att klaga på angående den.
Inga större problem, gick fint som fan för att vara på endast 115 häst, skön att köra, visst lite gungig men den är ju inte gjord för att köras slalom med heller, gick ju även fint att sladda på vintern med den så man var ju lycklig.

Sen insåg man att den drack lite soppa så man köpte opeln ist och efter det audin o då fick 740n åka iväg vilket jag ångrar lite. sad

Anledningen till att den är så populär är väl att det inte är så mkt lullull oftast utan en enkel bil som gör det den ska men inte mer och sedan så får ju vi yngre med inte alltför mkt pengar en bil som vi faktiskt kan åka runt och sladda och leka med på vintern.

Tkr även att designen är ganska schysst, men då gillar ju jag 80 tals bilar också. smile

Opel Astra F "PolackRäjsern" (1992)
Constantine
17 september 2011 · 679 Inlägg

twin_cam skrev:
Dock har de en styrning och framvagn från stenåldern (Kulmutter med massa stag och leder), och kräver mycket tålamod att byta spindelled eller fjäder utan specialverktyg, men modern bakvagn som faktiskt håller ganska bra.

Vill bara påpeka: Styrningen/framvagnen är väl knappast dålig eller från stenåldern då w124 har dubbla länkarmar. McPhersson som du säger är modernare, är ju egentligen bara skit.. jo jag vet att du skrev att "därmed inte bättre" på 740. Men varför ska man ta ett modernare koncept när det är så pass mycket känsligare och helt enkelt inte lika hållbart? Då tycker jag nästan det är värt att man använder specialverktyg och lägger ner mer tid för att få grejerna utbytta, då dem håller längre. Därför så är Mercedes framvagnen mycket bättre än 740ns.

Annars var det ett bra inlägg, håller med om allt! MB w124 är mer välbyggd än 740 och personligen tycker jag det finns för mycket grejer som går sönder på de gamla volvosarna till skillnad från MB. Men det är ju så på alla gamla bilar!

Att Volvo är populärt i Sverige är ju precis som tidigare talare har sagt, för att folk är patriotiska, vilket inte var speciellt konstigt heller med tanke på prissättningen av 740 osv när dem var nya så det rullar ju mycket mer volvosar här än i exempelvis Tyskland.

Senast redigerat av Constantine (17 september 2011)

xXSammy
17 september 2011 · 6 576 Inlägg

McP framvagn är bättre på de sättet att de tar mindre plats, mindre rörliga delar men kurvtagning/väghållningen är sämre jämnt emot om du har dubbla länkarmar

Edit: omformulering. + Below;

Alfan har dubbla länkarmar fram.. väghållningen är det inte ett dugg fel på.

Senast redigerat av Malheus (17 september 2011)

De/Dem
Constantine
17 september 2011 · 679 Inlägg

Malheus skrev:
McP framvagn är bättre på de sättet att de tar mindre plats, mindre rörliga delar
Nackdelen emot dubbla länkarmar är väghållningen

Jaså? det är skillnad på väghållningen mellan t.ex. BMW e34 och MB w124 på så sätt att w124an har dubbla länkarmar vilket inte e34 har, därför klarar t.ex. w124 att ta kurvor i mycket högre hastigheter, detta är jag inte ensam om att uppleva och erfara kan jag säga.. är det dessutom inte tvärt om? Fördelen med dubbla länkarmar är väl att väghållningen i regel ska vara bättre?

xXSammy
17 september 2011 · 6 576 Inlägg

Har du dubblalänk armar så blir väghållningen bättre, bara jag som inte kan skriva ordentligt :>

De/Dem
Constantine
17 september 2011 · 679 Inlägg

Malheus skrev:
Har du dubblalänk armar så blir väghållningen bättre, bara jag som inte kan skriva ordentligt :>

Precis hehe! vi skriver alla fel ibland smile

Germax
17 september 2011 · 12 086 Inlägg

Constantine skrev:

Malheus skrev:
McP framvagn är bättre på de sättet att de tar mindre plats, mindre rörliga delar
Nackdelen emot dubbla länkarmar är väghållningen

Jaså? det är skillnad på väghållningen mellan t.ex. BMW e34 och MB w124 på så sätt att w124an har dubbla länkarmar vilket inte e34 har, därför klarar t.ex. w124 att ta kurvor i mycket högre hastigheter, detta är jag inte ensam om att uppleva och erfara kan jag säga.. är det dessutom inte tvärt om? Fördelen med dubbla länkarmar är väl att väghållningen i regel ska vara bättre?

En E34 tar kurvor bättre än vilken gammal merca som helst.

Rquired Allmänt envis
17 september 2011 · 12 512 Inlägg

JapMax skrev:

Constantine skrev:

Malheus skrev:
McP framvagn är bättre på de sättet att de tar mindre plats, mindre rörliga delar
Nackdelen emot dubbla länkarmar är väghållningen

Jaså? det är skillnad på väghållningen mellan t.ex. BMW e34 och MB w124 på så sätt att w124an har dubbla länkarmar vilket inte e34 har, därför klarar t.ex. w124 att ta kurvor i mycket högre hastigheter, detta är jag inte ensam om att uppleva och erfara kan jag säga.. är det dessutom inte tvärt om? Fördelen med dubbla länkarmar är väl att väghållningen i regel ska vara bättre?

En E34 tar kurvor bättre än vilken gammal merca som helst.

Kan bara råda dig att inte vara så tvärsäker, visst det är mer än framvagnen som spelar roll och E34 ger mycket mer känsla och körglädje än W124 men med rätt förare bakom ratten är just denna Mercedes en tuff konkurrent för BMW E34. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NSS207
17 september 2011 · 515 Inlägg

dirtmas skrev:
Min allra första egna bil!

Det var i April 2005. Jag hade precis klarat min uppkörning och redan dagen efter var jag på väg hem till min mamma utanför Örebro för att hämta hem min bil. Min alldeles egna bil! Det var en av morsans kompisar som hade donerat bilen till mig. Han var totalt ointresserad av allt vad bilvård innebar, han hade dessutom en helt galen hund som gick under epitetet 40 kilo lycklig hund, som hade levt rövare med inredningen under en längre tid. Under den tiden han hade ägt bilen så hade han aldrig tvättat den. Han startade dessutom alltid bilen på trean "för att inte slita på växlarna", som han uttryckte det. Längsmed bilens högersida löpte en lång repa som han införskaffat sig endast ett par dagar tidigare. Det bästa av alltihopa var trots allt brännskadan som uppstått i passagerarsätet en tid tidigare. Det hade blivit någon form av elfel i stolsvärmaren. Bilens förra ägare såg då en lysande möjlighet att plocka ut några extra kronor i försäkringspengar och hejade på den lilla eldsvådan genom att lägga tidningspapper på den. Tyvärr, för hans del, så tog det sig inte riktigt, men det var alltid med ett småleende som man såg till det där lilla brandhålet brevid sig när man var ute och körde. Bilen var av årsmodell 1989, hade gått runt 35 000 mil och jag älskade den från första stund!


Mina första dagar med bilen.

Glad i hågen så körde jag och en kompis hem med åbäket till morsans garage för att försöka snygga till den inför hemresan till Göteborg. Vi slet ut alla säten och allt annat som satt löst för att upptäcka nästa dolda hemlighet, i stort sett hela bilens matta var full med vatten. Efter många timmars våtsugande och felsökning så upptäckte vi problemet. Det var någon del någonstans som ramlat bort. Lösningen: Silvertejp så klart! Sen läckte den aldrig mer. Eftersom bilens förra ägare varit så generös med att spara på växellådan genom sitt trick med att alltid starta på treans växel, så var det lite småsvårt att få i ettan, tvåan eller backen. Det här löste vi enkelt genom att dra upp backspärren, borra ett hål, och montera en rejäl skruv som höll backlåset på plats för all framtid. Det här gav självklart vissa komiska efterdyningar, som när man trodde att man lagt i ettans växel på parkeringen, men istället backade rakt in i närmsta mur som fanns bakom. Fantastiskt!

En liten parantes.

Sen bar färden hem mot Göteborg, kom nu ihåg att jag hade haft mitt körkort i endast ett dygn eller två. Jag släppte av kompisen och begav mig ut på en långfärd genom staden. Det är en fantastisk känsla det där. Ensam bakom ratten i sin alldeles egna bil! såsmåningom åkte jag hem till mig och parkerade någon gång vid tretiden på morgonen. Nu kommer en varning till alla er som nyss tagit körkort eller precis skall till att göra det. Håll koll på skyltarna där ni parkerar, ibland får man inte stå där man tror att man får stå. I mitt fall var det ju självklart där jag hade ställt mig. Det visade sig att det var gatusopning dagen efter. Något som inträffade under totalt fyra timmar per år. Ett par hundralappar i böter innan jag ens fått det tryckta körkortet hem i brevlådan.


Själva bilen då?

Att ha en Volvo 740 som första bil är så fantastiskt bra. Den är som en gedigen stridsvagn. Jag vet inte hur många saker jag körde på under mina första månader som bilist. Den tål verkligen stryk! Om något går sönder? Spelar roll, det finns reservdelar i varenda buske och på varenda skrotupplag i hela Sverige. Komforten är otrolig för en så gammal bil, det känns som att sitta i stora fåtöljer medans man dundrar fram i hundra knyck på nån gammal grusväg någonstans. Den är sjukt kul att köra, även med den lilla motorn på 113 hästar. Bakhjulsdriften är hela hemligheten till körglädjen. Om, och när, något går sönder så kan man fixa en hel del grejer själv, även om man inte har några som helst bilmekarkunskaper. Det är bara att sticka till närmsta Biltema och köpa en handbok. Det påminner nästan om att bygga lego vid de enklaste reparationerna. Det här ÄR den perfekta förstabilen.

Finns det inga nackdelar?

Jo då, i mängder! Den är ful som stryk i de flestas ögon. Tanklocket blir alltid stulet! Det är precis lika säkert att det försvinner som att tvättmaskinen äter upp en av dina strumpor, när du kan svära på att du la i ett par. Den dricker kopiösa mängder bensin när man trampar på gasen. Samtidigt som det är precis det som den lockar en nybliven bilist till att göra. I allafall i mitt fall så var den dyr att försäkra (Göteborg och nybliven körkortsinnehavare), och inte direkt billig i skatt var den heller. Den är inte speciellt pigg på att starta om det är kallt ute o.s.v i all oändlighet.


Kontentan av det hela då?

Jag tror att alla som läser den här recensionen förstår att den mer är min personliga kärlekshyllning än en konsumentvägledning. Självklart var mitt exemplar en riktig skrothög. Men den var även fantastisk i många hänseenden. Den liksom bara rullar på, i ur och skur (dock inte i extrem kyla). Det är en bil som får en osäker, nybliven bilist att känna sig trygg bakom ratten. Den tål som sagt mycket stryk och är gediget byggd. Kan du få tag i en 740 i gott skick och till ett hyfsat pris så tycker jag att du skall slå till. Det är en grymt kul sommarbil, och en tvättäkta svensk klassiker! Jag har haft många spännande äventyr i den här bilen, och vart den nu än befinner sig i nuläget (gissningsvis på en skrot någonstans) så önskar jag den att vila i frid...

Gammal recensionen på 740! big_smile
Säger ganska mycket!

Detta va den bästa kommentaren jag läst i denna tråden, mycket rolig läsning! smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang