PartilleMalm skrev:
pågrund av Saabs situation är de väldigt billiga i inköp just nu, så att det är ett alternativ tycker jag.
Att satsa på en utan turbo känns meningslöst.
1. En turbo ökar inte bränsleförbrukningen såvida man kör någorlunda sansat
2.försäkringshöjningen på ex en lätttrycksturbo är inget att prata om
3. turboras är inget vanligt så det behöver man inte i princip inte oroa sig över:)
den 9-3an du länkade till har t7 motorsystemet som är känt för att kunna utveckla oil sludge problemet.
men varför inte satsa på en 99:a istället? det har det tidigare motorsystemet t5 som inte har oil sludge problemet och är lite mer robusta motorer:) bilen i övrigt är ju i princip samma:P
En turbo ökar förbrukningen men ökar också motorns effektivitet i mycket större utsträckning, detta kan visserligen i praktiken innebära att bilen går snålare i vissa lägen men en större sugmotor går också snålare än en mindre sugmotor i vissa lägen.
Och turbohaveri är visserligen inte så vanligt, på just SAAB´s 2.0t däremot är denna känslig. Sedan är det inte bara turbon man behöver vara rädd om, även tryck och vakumslangar och en hel del annan utrustning (Som gärna läcker med åren) kommer med en turbo. Kort och gott en helt onödig risk för TS som inte behöver någon turbobil.
Och av samma anledning är varje krona mer i försäkringspremie onödig. För att inte tala om att en japansk bil med sugmotor hör till något av det pålitligaste man kan köpa medan en SAAB Turbo hör till de mindre pålitliga bilarna på marknaden då den ligger under medelbilen i statistik över driftsäkerhet.
Kort och gott, i praktiken är en SAAB Turbo inget bra val för TS på något vis...
Senast redigerat av Rquired (17 september 2011)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.