Köpråd: Student ska köpa bil 30k-45k

Rquired Allmänt envis
17 september 2011 · 12 512 Inlägg

Felplacerad skrev:

Constantine skrev:

Andromeda skrev:

Är du seriös nu? Du kör alltså en S40 2,0T på 0,55 blandat? Tror ingen annan S40-åkare slår det med ren landsvägskörning ens... roll

Jag trodde att han trollade .. 2.0T motorn drar knappast 0.55-0.65 blandat smile

Ja, om inte båda mina mätare ljuger förstås. Dom drar mindre i stan än på landsväg föresten.
Bästa snittet var en resa på 6 mil landsväg och 7mil stads, fick snitt på 0.53l/m.
och nej det är inte lätt gjort, haha. Man får köra väldigt tråkigt..

Men som sagt, om jag inte bryr mig om förbrukningen ligger jag på 0.77l/m
Min mor som också har en Fas 2 2.0T ligger på 0.95l/m......
Så allt beror på körsätt och hur bra man är på eco körning.

Då ljuger dina mätare rätt ordentligt för strax över 0.5L/mil är vad en S40 Drive dricker i praktiken och det är en 10år nyare dieselbil. Sedan innebär stadskörning (Låg hastighet, mycket start och stopp, mycket tomgång) självklart högre förbrukning än landsvägskörning vilket är då i princip alla bilar dricker som minst.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
17 september 2011 · 3 860 Inlägg

Felplacerad skrev:

Andromeda skrev:

Felplacerad skrev:

Ja, om inte båda mina mätare ljuger förstås. Dom drar mindre i stan än på landsväg föresten.
Bästa snittet var en resa på 6 mil landsväg och 7mil stads, fick snitt på 0.53l/m.
och nej det är inte lätt gjort, haha. Man får köra väldigt tråkigt..

Men som sagt, om jag inte bryr mig om förbrukningen ligger jag på 0.77l/m
Min mor som också har en Fas 2 2.0T ligger på 0.95l/m......
Så allt beror på körsätt och hur bra man är på eco körning.

Visst...

Haha du låter inte helt övertygad....

Lite skeptisk är jag allt. Men Volvo är säkert intresserade av att dissekera din motor om det här stämmer.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
17 september 2011 · 12 512 Inlägg

Felplacerad skrev:

Rquired skrev:

Felplacerad skrev:
Ja, om inte båda mina mätare ljuger förstås. Dom drar mindre i stan än på landsväg föresten.
Bästa snittet var en resa på 6 mil landsväg och 7mil stads, fick snitt på 0.53l/m.
och nej det är inte lätt gjort, haha. Man får köra väldigt tråkigt..

Men som sagt, om jag inte bryr mig om förbrukningen ligger jag på 0.77l/m
Min mor som också har en Fas 2 2.0T ligger på 0.95l/m......
Så allt beror på körsätt och hur bra man är på eco körning.

Då ljuger dina mätare rätt ordentligt för strax över 0.5L/mil är vad en S40 Drive dricker i praktiken och det är en 10år nyare dieselbil. Sedan innebär stadskörning (Låg hastighet, mycket start och stopp, mycket tomgång) självklart högre förbrukning än landsvägskörning vilket är då i princip alla bilar dricker som minst.

Nja bor man i en mindre stad och kör planerad körning så blir det inte så mycket start och stopp. Man kan även använda sig av nerförsbackar, rulla utan växel... etc etc. Så just Fas 2 2.0T kan man få att dra mindre i stadskörning... Till skillnad från många andra bilar som drar minst på landsväg som du säger.

Det är mycket möjligt, därav så skrev jag "i princip alla bilar", men jag tvivlar på att en S40 2.0t hör till den kategorin. Det spelar dock ingen större roll, det var din blandade förbrukning jag reagerade på. En bil med uppgiven förbrukning på 0.85L/mil blandad körning i den snälla EU-körcykeln klarar inte av att snitta 0.53L/mil i praktiken.

Senast redigerat av Rquired (17 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PartilleMalm
17 september 2011 · 318 Inlägg

pågrund av Saabs situation är de väldigt billiga i inköp just nu, så att det är ett alternativ tycker jag.
Att satsa på en utan turbo känns meningslöst.
1. En turbo ökar inte bränsleförbrukningen såvida man kör någorlunda sansat
2.försäkringshöjningen på ex en lätttrycksturbo är inget att prata om
3. turboras är inget vanligt så det behöver man inte i princip inte oroa sig över:)

den 9-3an du länkade till har t7 motorsystemet som är känt för att kunna utveckla oil sludge problemet.
men varför inte satsa på en 99:a istället? det har det tidigare motorsystemet t5 som inte har oil sludge problemet och är lite mer robusta motorer:) bilen i övrigt är ju i princip samma:P

Rquired Allmänt envis
17 september 2011 · 12 512 Inlägg

PartilleMalm skrev:
pågrund av Saabs situation är de väldigt billiga i inköp just nu, så att det är ett alternativ tycker jag.
Att satsa på en utan turbo känns meningslöst.
1. En turbo ökar inte bränsleförbrukningen såvida man kör någorlunda sansat
2.försäkringshöjningen på ex en lätttrycksturbo är inget att prata om
3. turboras är inget vanligt så det behöver man inte i princip inte oroa sig över:)

den 9-3an du länkade till har t7 motorsystemet som är känt för att kunna utveckla oil sludge problemet.
men varför inte satsa på en 99:a istället? det har det tidigare motorsystemet t5 som inte har oil sludge problemet och är lite mer robusta motorer:) bilen i övrigt är ju i princip samma:P

En turbo ökar förbrukningen men ökar också motorns effektivitet i mycket större utsträckning, detta kan visserligen i praktiken innebära att bilen går snålare i vissa lägen men en större sugmotor går också snålare än en mindre sugmotor i vissa lägen.

Och turbohaveri är visserligen inte så vanligt, på just SAAB´s 2.0t däremot är denna känslig. Sedan är det inte bara turbon man behöver vara rädd om, även tryck och vakumslangar och en hel del annan utrustning (Som gärna läcker med åren) kommer med en turbo. Kort och gott en helt onödig risk för TS som inte behöver någon turbobil.

Och av samma anledning är varje krona mer i försäkringspremie onödig. För att inte tala om att en japansk bil med sugmotor hör till något av det pålitligaste man kan köpa medan en SAAB Turbo hör till de mindre pålitliga bilarna på marknaden då den ligger under medelbilen i statistik över driftsäkerhet.

Kort och gott, i praktiken är en SAAB Turbo inget bra val för TS på något vis...

Senast redigerat av Rquired (17 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
17 september 2011 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:

Felplacerad skrev:

Rquired skrev:

Då ljuger dina mätare rätt ordentligt för strax över 0.5L/mil är vad en S40 Drive dricker i praktiken och det är en 10år nyare dieselbil. Sedan innebär stadskörning (Låg hastighet, mycket start och stopp, mycket tomgång) självklart högre förbrukning än landsvägskörning vilket är då i princip alla bilar dricker som minst.

Nja bor man i en mindre stad och kör planerad körning så blir det inte så mycket start och stopp. Man kan även använda sig av nerförsbackar, rulla utan växel... etc etc. Så just Fas 2 2.0T kan man få att dra mindre i stadskörning... Till skillnad från många andra bilar som drar minst på landsväg som du säger.

Det är mycket möjligt, därav så skrev jag "i princip alla bilar", men jag tvivlar på att en S40 2.0t hör till den kategorin. Det spelar dock ingen större roll, det var din blandade förbrukning jag reagerade på. En bil med uppgiven förbrukning på 0.85L/mil blandad körning i den snälla EU-körcykeln klarar inte av att snitta 0.53L/mil i praktiken.

Äh, låt honom vara, han fattar väl inte bättre.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mangisen
17 september 2011 · 1 034 Inlägg

Andromeda skrev:

Felplacerad skrev:
Volvo S40 & V40 2.0T, 2001-2004
Enligt mig den bästa/smartaste bilen i den prisklassen.
Uppdaterad konstant sen 1996, billig att äga, går att snitta 0.55-0.65 i blandad körning.
Relativt felfri bil, som oftast är i bra skick.

Är du seriös nu? Du kör alltså en S40 2,0T på 0,55 blandat? Tror ingen annan S40-åkare slår det med ren landsvägskörning ens... roll

Jo fan han har rätt!!! jag snittar 0.42 landsväg och aldrig över 0.5 ens hur mkt jag gasar, helt ärligt!!!roll

Ge trådskaparen lite verklighetsuppfattning istället... kan själv rekommendera japanskt! pålitliga, snåla och driftsäkra som få, tar trådskaparen från a till b smile

Transporter89
17 september 2011 · 957 Inlägg

Min pizza Racer Renaul Clio 1.2l motor dricker 0.45  vid blandat körning så har faktist jävligt svårt att tro att S40 dricker  så jävla lite med tanke på  att Clion har så liten motor och så lite vikt  och att det bara skillier  i blandat förbrukring  1 L

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Rquired Allmänt envis
17 september 2011 · 12 512 Inlägg

Felplacerad skrev:

Transporter89 skrev:
Min pizza Racer Renaul Clio 1.2l motor dricker 0.45  vid blandat körning så har faktist jävligt svårt att tro att S40 dricker  så jävla lite med tanke på  att Clion har så liten motor och så lite vikt  och att det bara skillier  i blandat förbrukring  1 L

1.9Liters ltt på 1300kg dricker inte så mycket.. I alla fall inte dom nyare Fas 2 motorerna.
Dom äldre dricker dock lite mer..

Men ALLT BEROR PÅ HUR MAN KÖR... Man får ju rulla i friläge mer än man har växel i för att få fina siffor, använda sig av nerförsbackar, inte kallköra etc.

Inget illa menat men vad tror du tillverkarna gör? Jag kan garantera dig att de gör som är möjligt för att få så låg förbrukning som möjligt i körcykeln. Och det är just därför dessa siffror brukar vara orealistiska, de är möjliga att nå under en kort stund men i praktiken kan man inte se till att bilen alltid har optimala förhållanden så som när cykeln körs.

Och det är just därför jag (Och troligen även "vi"?) inte tror på dina siffror, eftersom chansen att du över en hel tank kan hålla inte bara optimala förhållanden utan på något sätt ge din bil chansen att dricka 3dl mindre/mil än vad tillverkaren anger efter att ha kört Eu-körcykeln under optimala förhållanden; Det är otroligt. smile

Senast redigerat av Rquired (17 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hamilton
17 september 2011 · 8 864 Inlägg

Kan ni inte ge TS köpråd så låt bli att posta, vad era bilar drar är helt oväsentligt för tråden och ni som chattar i tråden ombeds att göra det utanför forumet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Rallyhalle
17 september 2011 · 4 299 Inlägg

Ställer mig till skaran som säger japanskt, bara det inte är en Nissan tongue
Har en Nissan som firmabil och säger bara ALDRIG igen!

Volvo är inte den problemfria bil den en gång varit (slutade dom vara när tilv. av 940 upphörde). Framförallt är inte Volvo bränslesnåla för 5 öre, inte bilarna i intervallen 20-30.000kr i alla fall.

Nää japanskt säger jag, gärna Toyota. Kolla ordentligt efter rost bara!

Whey
17 september 2011 · 12 Inlägg

Oj vad livat det blev här plötsligt.

Ni behöver inte dividera om hur mycket bilen drar då det finns större och viktigare utgifter tex service, fordonskatt,trafikförsäkring. Eftersom jag kommer köra så pass få gånger per vecka så tror jag att en bil som drar 0,7-1liter per mil är ingen större problem. Är ju värre om man köper en bil som dricker lite men kostar 5000 i service varje år.

Jag räknar med att jag kommer köra någonting mellan 600-900Mil per år. så totalt kommer jag avverka knappt 2000 mil på 3 år.

mer länkar gott folk smile...


Lite

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswa … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Skoda_f … 11&w=1


btw verkar vara dåligt med japanskt på blocket i den prisklassen i stockholm, kollat på mazda,Mitsubishi mfl

erikor
18 september 2011 · 58 Inlägg

Tjena!

Jag är 17 år och nyss köpt min första bil, en Volvo V40 2.0T år 2000. Är själv VÄLDIGT nöjd med den smile

Bilen var i bra skick, hade gått 18 k mil, jag betalade 26 000 för den (nybesiktigad & nyskattad).

Försäkring: 3700/år för helförsäkring (då står den såklart på farsan).
Skatt: 1870
Förbrukning: 0.8 Blandat. Aldrig dragit mer än 0.9!

x40 är inte den bästa Volvon som tillverkats, men min åsikt är att dom är underskattade! Försök dock köpa en s.k. fas 2 (-01 och nyare).

// Erik smile

Volvo V40 2.0T, - 00
Volvo V40 (2000)
PerfectionR Japanese Engineering
18 september 2011 · 690 Inlägg

200sx S13 big_smile

Men TS är ju ingen entusiast så då säger jag Volvo S70, glöm x40.

http://www.blocket.se/sodermanland/Volv … 11&w=3

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Eddy Galen, inte dum.
19 september 2011 · 1 324 Inlägg

Om du vill ha något som aldrig kommer att gå sönder så rekommenderar jag en Honda. väldigt säker på att det klassas som världens mest felfria bilmärke (iallafall i El-fel). Kanske inte någon riktig lyx på den men ja...

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_c … 11&w=3

Du kan tortera den dom 3 åren och om du håller oljenivån över minimum så kommer den funka lika bra när du är klar.

Whey
29 april 2012 · 12 Inlägg

Väcker liv i tråden igen då det är aktuellt att köpa bil igen, under dessa månader har jag fått låna en bil samtidigt har budgeten ökat iom diversa arbeten och så.

Hela 45 000:- är jag nu beredd att lägga på en bil som är i bra skick, Somsagt jag är ute efter en billig pendlarbil som är fräsch inuti, inte någon bil där folk haft den som middagsbord mao smile. Konstigt nog hittar jag många potentiella bilar men sedan när man ser inredningen så undrar man vad fan folk gör med klädsel, stora äckliiga fläckar överallt.

Kollar en hel del på Volvo s60 men det var rätt dyra att skatta och försäkra går skatt+trafikförsäkring = 2000+ 5400=7400:-

Senast redigerat av Whey (29 april 2012)

Andromeda Rumpmas
29 april 2012 · 3 860 Inlägg

Whey skrev:
Väcker liv i tråden igen då det är aktuellt att köpa bil igen, under dessa månader har jag fått låna en bil samtidigt har budgeten ökat iom diversa arbeten och så.

Hela 45 000:- är jag nu beredd att lägga på en bil som är i bra skick, Somsagt jag är ute efter en billig pendlarbil som är fräsch inuti, inte någon bil där folk haft den som middagsbord mao smile. Konstigt nog hittar jag många potentiella bilar men sedan när man ser inredningen så undrar man vad fan folk gör med klädsel, stora äckliiga fläckar överallt.

Kollar en hel del på Volvo s60 men det var rätt dyra att skatta och försäkra går skatt+trafikförsäkring = 2000+ 5400=7400:-

Du bör nog sikta på att skaffa en halvförsäkring i alla fall om det nu var så att du funderade på att bara trafikförsäkra bilen. Halv täcker ju också brand, glas, bärgning och lite annat. Om någon snor nyckeln och kör ner bilen i en sjö (eller du själv glömmer handbromsen vid sjön wink) kan det bli en dyr bärgning då du får bekosta den själv. Likadant kanske det inte är så där jättekul om man får lägga ut 5-10k på en ny ruta om man får en spricka. Med halvförsäkring kostar rutan runt 1500-1700 spänn istället.

Om inte komfort eller prestanda spelar någon roll, utan bara ägarkostnader skulle jag ta:

Toyota Corolla (miljontals afrikaner köper dom av någon anledning wink)
Hyundai Accent
Honda Civic
Nissan Primera

Försök hitta en så ny som möjligt med så några mil som möjligt för pengarna. Se till att spara några tusen för reparationer, alla bilar kan gå sönder.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
mexarjonas
29 april 2012 · 11 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Valskot … 11&w=1

Ett utmärkt alternativ tycker jag, låga mil och endast fyra år gammal.

Whey
30 april 2012 · 12 Inlägg

mexarjonas skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Valskott__branslesnal_Citroen_C1_39150354.htm?ca=11&w=1

Ett utmärkt alternativ tycker jag, låga mil och endast fyra år gammal.

Ett mycket bra exempel just den annonsen har jag ringt på och pratat med säljaren ifall man kunde göra något åt priset vilket inte gick.

Trillingbilarna(C1,107,Aygo) ligger faktis riktigt rätt till De är nya(2006-) fräscha, med en årlig skatt på 360kr och väldigt billig bränsleekonomi. Dock är de över min budget även om det är billigt att köpa en 4år gammal bil för 50.

Jag har en ekonomi på 45k då ska det vara någon riktigt bra, hade jag fått den är C1an för det priset har jag köpt direkt.

Nybergrobin
30 april 2012 · 2 382 Inlägg

Whey skrev:

mexarjonas skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Valskott__branslesnal_Citroen_C1_39150354.htm?ca=11&w=1

Ett utmärkt alternativ tycker jag, låga mil och endast fyra år gammal.

Ett mycket bra exempel just den annonsen har jag ringt på och pratat med säljaren ifall man kunde göra något åt priset vilket inte gick.

Trillingbilarna(C1,107,Aygo) ligger faktis riktigt rätt till De är nya(2006-) fräscha, med en årlig skatt på 360kr och väldigt billig bränsleekonomi. Dock är de över min budget även om det är billigt att köpa en 4år gammal bil för 50.

Jag har en ekonomi på 45k då ska det vara någon riktigt bra, hade jag fått den är C1an för det priset har jag köpt direkt.

Oftast väldigt svårt att pruta på telefon. Ungefär 4/5  brukar jag misslyckas med det men på plats så har jag aldrig misslyckats (än så länge).   Åk dit och prata med försäljaren, testa bilen osv och sedan kan du pruta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang