21 september 2011
Trådstartare
Hallelåja i racingvärlden, Om det finns en tråd om detta så får ni väl låsa denhär,
Jo det handlar lite om hållbarhet på olika grejer i en Volvomotor, Vad som ger vika först, För jag och 2 polare har byggt varsin motor,
Jag har byggt en B230FT med:
531 topp
Siemens deka 630cc
kkk27 MOD
Det är väl typ det som är gjort åt motorn, Annars är allt standard, Förutom nyrenoverat och sådant,
Jävligt slut i loppen, Med glappa kolvar
Andreas-o
B230FK
Portad 530 topp
Siemens deka 630cc
borgwarner s200g med extraktorrör
Det är väl typ det som är gjort åt motorn, Annars är allt standard, Förutom nyrenoverat och sådant,
Baronen
B230FT
Std 530 topp (han hade en 531 men fick då inte ladd förrens vid 4600rpm nu får han ladd vid 3600 konstigt!!)
Siemens deka 630cc
H-profil
S70 kinesturbo (tror jag) (kan vara typ Hx35)
Jo nu till frågorna, 2 av oss kör ju med standard stakar och laddar 2+bar
och det har väl hållt i 150-200mil nu. Hur går det till? För vid 2+bar har vi då passerat "350hk" som folk säger att stakarna tål. Notera att jag har en FT och Andreas-o en FK
Det enda problemet vi alla 3 hade först är att vi sköt toppackningar, men det har det blivit slut på efter planing av toppar och en starkare packning, Dock for min packning nu sist, Men då hade jag kokat den 3ggr så den e väl vind igen,
Fråga igen, Hur mkt klarar originalkolvarna?
För att vara säker nu så ska jag beställa ARP-bultar till toppen och H-profil är påväg, Är Motorn driftsäker sen?
Diskutera gärna i den här tråden så ska jag svara så gott jag kan!
//Mvh Patric 450hk?