1906
Sök

Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
3 maj 2012
#121
Har nu under dagen jämfört 205 på 7" o bara 6,5" fälg bakom o det ser ut som det kan funka...
Däcket är ca 2cm bredare än fälgen...

Ingen som kan bidra med en bild på 205 på 6,5"?
Senast redigerat av Grabber (3 maj 2012)


Meldem
117 Inlägg
4 maj 2012
#122
Tjena

Jag är på jakt efter vinterhjul till bilen och har hittat dessa 3!-seriefälgar (7x16) på blocket
http://www.bmwstylewheels.com/bmw/268 

Passar de en BMW E38, och kan man då ha 215/65r16 på? Det borde gå tycker jag, men är ju inte helt säker...

827 Inlägg
4 maj 2012
#123
passar inte! 3 serie har högre et än e38 kommer att kräva spacers isåfall

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

Meldem
117 Inlägg
4 maj 2012
#124
328cabbish skrev:
passar inte! 3 serie har högre et än e38 kommer att kräva spacers isåfall

ne då får jag kika vidare då!

130 Inlägg
9 maj 2012
#125
någon som kan svara på om ett par 15" ET10 kan passa på en bmw e34
Jag vet att det ska vara ET20 original men har kört på både ET25 & ET30 med spacers tidigare, men är det på tok för lågt ET eller är det inom marginal fortfarande?


139 Inlägg
10 maj 2012
#126
Tjenna!
Tänkte höra med er om det är ngn som vet hur fälgar i storleken 17 x 7,5'' sitter på en s40 med 4-bult??

Vilket et är det bästa 40 , 42 eller 45??

fälgarna jag tänkte mig köpa är dessa

http://www.nipotrading.se/shop/product_ … ts_id=1276
eller
http://www.nipotrading.se/shop/product_ … ts_id=2131

588 Inlägg
4 juni 2012
#127
10 tums breda 14 tum höga breddade plåtfälgar passar Saab 9000 cse endast bak?


26 Inlägg
6 juni 2012
#128
För säkerhets skull, visst passar dessa fälgar på en Saab 9-3 från 2001? http://www.blocket.se/vi/40656984.htm

96 Inlägg
6 juni 2012
#129
Yes de passar.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.

73 Inlägg
16 juni 2012
#130
Ska köpa nya sommardäck och hade tänkt beställa Goodyear Duragrip. Vad är det för skillnad på Goodyear Duragrip och Goodyear Duragrip CD?

3 Inlägg
18 juni 2012
#131
Hej allihop tänkte kolla om någon har några bra idéer om var jag kan få tag på 4 bultade 114,3 slotmags? 5 bultade hittar jag precis överallt men 4 bultat är det värre med. Jag har redan ett par 14" så jag behöver alltså 2 till. 13" har jag lyckats hitta en uppsättning men skall jag ha däck som passar till bilen så får jag slanta upp sisådär 30-40000 kr för dem. Medan det kostar ungefär en tiondel till ett par 14"...
Om någon hade några bra idéer som jag missat så hade jag varit tacksam.


9 141 Inlägg
18 juni 2012
#132
Maverick1970 skrev:
Hej allihop tänkte kolla om någon har några bra idéer om var jag kan få tag på 4 bultade 114,3 slotmags? 5 bultade hittar jag precis överallt men 4 bultat är det värre med. Jag har redan ett par 14" så jag behöver alltså 2 till. 13" har jag lyckats hitta en uppsättning men skall jag ha däck som passar till bilen så får jag slanta upp sisådär 30-40000 kr för dem. Medan det kostar ungefär en tiondel till ett par 14"...
Om någon hade några bra idéer som jag missat så hade jag varit tacksam.

Försök annars att få tag på ett par 4 bultade med rätt ET, lämna sen in dom för att svetsa igen hålen och få nya uppborrade till rätt bultmönster.


3 Inlägg
19 juni 2012
#133
Putteliten skrev:
Maverick1970 skrev:
Hej allihop tänkte kolla om någon har några bra idéer om var jag kan få tag på 4 bultade 114,3 slotmags? 5 bultade hittar jag precis överallt men 4 bultat är det värre med. Jag har redan ett par 14" så jag behöver alltså 2 till. 13" har jag lyckats hitta en uppsättning men skall jag ha däck som passar till bilen så får jag slanta upp sisådär 30-40000 kr för dem. Medan det kostar ungefär en tiondel till ett par 14"...
Om någon hade några bra idéer som jag missat så hade jag varit tacksam.

Försök annars att få tag på ett par 4 bultade med rätt ET, lämna sen in dom för att svetsa igen hålen och få nya uppborrade till rätt bultmönster.

Tack för tipset. Men tyvärr verkar det lika svårt att få tag i 4 bultat oavsett bultcirkel specielt om man vill ha 14 tum eller större...
Har kanske fått nys om ett par 15"... Tänkte jag kunde sätta dem bak och 14"arna som jag redan har fram, inte klockrent men bättre än inget. Vad tror ni kan det se ok ut med en tum större bakre fälgar?


Xenoholic
2 559 Inlägg
19 juni 2012
#134
Maverick1970 skrev:
Putteliten skrev:
Maverick1970 skrev:
Hej allihop tänkte kolla om någon har några bra idéer om var jag kan få tag på 4 bultade 114,3 slotmags? 5 bultade hittar jag precis överallt men 4 bultat är det värre med. Jag har redan ett par 14" så jag behöver alltså 2 till. 13" har jag lyckats hitta en uppsättning men skall jag ha däck som passar till bilen så får jag slanta upp sisådär 30-40000 kr för dem. Medan det kostar ungefär en tiondel till ett par 14"...
Om någon hade några bra idéer som jag missat så hade jag varit tacksam.

Försök annars att få tag på ett par 4 bultade med rätt ET, lämna sen in dom för att svetsa igen hålen och få nya uppborrade till rätt bultmönster.

Tack för tipset. Men tyvärr verkar det lika svårt att få tag i 4 bultat oavsett bultcirkel specielt om man vill ha 14 tum eller större...
Har kanske fått nys om ett par 15"... Tänkte jag kunde sätta dem bak och 14"arna som jag redan har fram, inte klockrent men bättre än inget. Vad tror ni kan det se ok ut med en tum större bakre fälgar?

Finns ju annars spacers som ändrar från fyra till fembults ju smile men det är klart, det kräver ju 20mm extra plats. hmm
Men annars tycker jag det är helt ok med en tum större bakfälgar, finns ju t om de som har det som original big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

3 Inlägg
19 juni 2012
#135
Kollade faktiskt på sådana spacers... Mavericken har nämligen så mycket plats i hjulhusen att många sätter spacers med samma bultdelning bara för att få ut hjulen lite. Men som jag förstod det så gick det inte att gå från en 4 bultad axel till en 5 bultad fälg utan att man förlorade för mycket hållfasthet och de därför endast gjorde sådana spacers till utställnings bilar som inte skall köras... Jag kan förstås ha läst fel och missförstått...


37 Inlägg
19 juni 2012
#136
tjabba tjena... Nån som har koll vad det är för bultmönster och sånt på en Opel P2a (rekord)   Årsmodell 1962  ??

vore jävligt fint det kanske man slipper ruska runt på plåtisar cool

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 juni 2012
#137
Maverick1970 skrev:
Kollade faktiskt på sådana spacers... Mavericken har nämligen så mycket plats i hjulhusen att många sätter spacers med samma bultdelning bara för att få ut hjulen lite. Men som jag förstod det så gick det inte att gå från en 4 bultad axel till en 5 bultad fälg utan att man förlorade för mycket hållfasthet och de därför endast gjorde sådana spacers till utställnings bilar som inte skall köras... Jag kan förstås ha läst fel och missförstått...

Vet inte hur det är med hållfastheten på dem, men vet att det finns en hel del som åker SAAB 9000 (fyrbult) med 9-3/9-5 (fembult) fälgar i alla fall.
Kolla med t ex http://www.manton.se/ smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

96 Inlägg
20 juni 2012
#138
Madmazda skrev:
tjabba tjena... Nån som har koll vad det är för bultmönster och sånt på en Opel P2a (rekord)   Årsmodell 1962  ??

vore jävligt fint det kanske man slipper ruska runt på plåtisar cool

Bultmönstret är 4x100 och ET ca <35, men i stort alla Opel och BMW fyrbult passar.
Dock ej Opel fwd då dessa har alldeles för högt ET.
Senast redigerat av Husse (20 juni 2012)

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.

73 Inlägg
22 juni 2012
#139
Har fått nya sommardäck till bilen. Ska man köra in dom innan man börjar använda dom som vanligt? Till exempel köra med dom i max 80 km/h dom första xx milen?

96 Inlägg
22 juni 2012
#140
Nej det behövs inte, varför man ska göra det med vinterdäck är för att dubben ska sätta sig i däcken.
Men däremot skadar det inte att åka en tio-tjugo mil med ca 0,5-1 kg extra i däcken, för om klinchen på däcken, inte har krypit ut mot fälgkanten riktigt vid monteringen, så gör den det med några mil med lite övertryck i däcken.

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.


Sök