Andromeda skrev:
stoltosmart skrev:
Andromeda skrev:
Men du lyssnar ju inte
Du kan skriva hur många kvitton du vill, det hjälper dig fortfarande inte som säljare om du dolt eller inte påtalat en brist du rimligen känner till och som det kan antas hade fått köparen att avstå köp til ldet priset.
Ex: Du säljer en bil till mig för normalt pris för modellen som drar 1l olja/50 mil. Inget jag märker på en provkörning, men motorn är ju uppenbarligen slut vilket är dyrt att fixa. Samtidigt lär ju du som haft bilen säg tre månader och kört 300 mil ha känt till problemet eftersom du behövt fylla olja.
Ex 2: Du säljer en bil till mig för normalt pris för modellen med överkletad rost i trösklarna samtidigt som du fått veta om rosten på besiktningen. Själv tycker jag inte att det är rimligt att behöva gå med hacka eller röntga trösklarna på en bil jag tittar på.
Säljaren behöver alltså inte dolt rosten själv, det räcker med att han rimligen kan antas ha känt till den.
Det du kan göra är att avtala bort Köplagen i kontraktet, eftersom den är dispositiv (valfri att tillämpa vid ett köp eller avstå). Men jag kan ju säga att den köpare med koll finns ju inte som inte drar öronen åt sig om säljaren försöker avtala bort mitt enda skydd som köpare. Då undrar man ju direkt vilka stora fel som finns på bilen.
Tron att köparen får skylla sig själv är en villfarelse bland bilskojare och WT-folk.
Okej nu är jag.
så man kan alltså aldrig ta bort ansvaret ifrån mig som sålde bilen ovasett vad man skriver på ett kvitto utan jag måste medela alla brister annars har den som köpt bilen rätt att häva köp.
Men då undrar jag hur fan ska man kunna tjäna några pengar på att sälja sin bil om man ska medela varendra brist då får man ju sälja den hur billigt som helst utan några slantar tjänat alls.
Nej, det är bara väsentliga fel som kan leda till att du får ersätta köparen eller ta tillbaka bilen. Väsentliga fel i lagen kan vara de två exempel jag tog upp. Alltså i fall där du tagit oskäligt för mycket betalt i förhållande till de fel du kan antas ha känt till, och sålt till ett pris som inte är misstänkt lågt utan mer normalt för en bil i normalt bruksskick.
Om färddator-displayen går sönder efter en vecka eller om det visar sig att stolsvärmen inte fungerar är det inte ett väsentligt fel. Vi pratar stora, dyra fel nu.
Och det är helt riktigt; du ska inte kunna tjäna pengar på att lura på folk bilar med stora, dyra fel till normalt pris. I så fall bör du ha en plats i Nybroviken
Du kan som sagt avtala bort köplagen i kontraktet, men då får du nog inte sälja en enda bil.
Vad är det förresten du tycker är oskäligt med detta: Bilens pris = marknadspriset för en fungerande bil av den modellen minus kostnaden för nödvändiga reparationer för att uppnå tillfredsställande funktion?
Vill du blåsa folk?
Ne det vill jag absolut inte hatar sånt folk undra bara exakt det jag fick svar på alla fel behöver inte informeras utan bara de stora o dyra som sagt o dom tycker jag man ska informera om.
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.