Häva bilköp?

stoltosmart
3 oktober 2011 · 884 Inlägg

Andromeda skrev:

stoltosmart skrev:

Andromeda skrev:

Men du lyssnar ju inte smile

Du kan skriva hur många kvitton du vill, det hjälper dig fortfarande inte som säljare om du dolt eller inte påtalat en brist du rimligen känner till och som det kan antas hade fått köparen att avstå köp til ldet priset.

Ex: Du säljer en bil till mig för normalt pris för modellen som drar 1l olja/50 mil. Inget jag märker på en provkörning, men motorn är ju uppenbarligen slut vilket är dyrt att fixa. Samtidigt lär ju du som haft bilen säg tre månader och kört 300 mil ha känt till problemet eftersom du behövt fylla olja.

Ex 2: Du säljer en bil till mig för normalt pris för modellen med överkletad rost i trösklarna samtidigt som du fått veta om rosten på besiktningen. Själv tycker jag inte att det är rimligt att behöva gå med hacka eller röntga trösklarna på en bil jag tittar på.
Säljaren behöver alltså inte dolt rosten själv, det räcker med att han rimligen kan antas ha känt till den.

Det du kan göra är att avtala bort Köplagen i kontraktet, eftersom den är dispositiv (valfri att tillämpa vid ett köp eller avstå). Men jag kan ju säga att den köpare med koll finns ju inte som inte drar öronen åt sig om säljaren försöker avtala bort mitt enda skydd som köpare. Då undrar man ju direkt vilka stora fel som finns på bilen.

Tron att köparen får skylla sig själv är en villfarelse bland bilskojare och WT-folk.

Okej nu är jag.
så man kan alltså aldrig ta bort ansvaret ifrån mig som sålde bilen ovasett vad man skriver på ett kvitto utan jag måste medela alla brister annars har den som köpt bilen rätt att häva köp.
Men då undrar jag hur fan ska man kunna tjäna några pengar på att sälja sin bil om man ska medela varendra brist då får man ju sälja den hur billigt som helst utan några slantar tjänat alls.

Nej, det är bara väsentliga fel som kan leda till att du får ersätta köparen eller ta tillbaka bilen. Väsentliga fel i lagen kan vara de två exempel jag tog upp. Alltså i fall där du tagit oskäligt för mycket betalt i förhållande till de fel du kan antas ha känt till, och sålt till ett pris som inte är misstänkt lågt utan mer normalt för en bil i normalt bruksskick.

Om färddator-displayen går sönder efter en vecka eller om det visar sig att stolsvärmen inte fungerar är det inte ett väsentligt fel. Vi pratar stora, dyra fel nu.

Och det är helt riktigt; du ska inte kunna tjäna pengar på att lura på folk bilar med stora, dyra fel till normalt pris. I så fall bör du ha en plats i Nybroviken smile

Du kan som sagt avtala bort köplagen i kontraktet, men då får du nog inte sälja en enda bil.

Vad är det förresten du tycker är oskäligt med detta: Bilens pris = marknadspriset för en fungerande bil av den modellen minus kostnaden för nödvändiga reparationer för att uppnå tillfredsställande funktion?

Vill du blåsa folk?

Ne det vill jag absolut inte hatar sånt  folk undra bara exakt det jag fick svar på alla fel behöver inte informeras utan bara de stora o dyra som sagt o dom tycker jag man ska informera om.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Andromeda Rumpmas
3 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

sverkera skrev:

Andromeda skrev:

evilaudio skrev:
om plåten varit så pass rutten så borde man ju märkt de när man kollat på bilen..  själv köper ja ALDRIG en bil utan att kolla hur den ser ut under...

Han kanske hade fyllt i det duktigt med underredsmassa, Plastic Pudding osv.

Som jag minns det så säger konsumentköplagen att de första 6 månaderna så har firman automatiskt ansvar för ev fel och det är de som ska bevisa om felet har uppkommit efter att bilen köpts. Därefter upp till 2 år är det kundens ansvar att bevisa att felet fanns vid köpet.

Stämmer. I nuläget måste han bevisa att felet fanns innan köpet.

Och grundfrågan angående Caddyn handlar inte om huruvida TS borde upptäckt det eller inte, utan om huruvida TS kan räkna med att en 12 år gammal Caddy för 26k är genomrostad i trösklar och huruvida säljaren visste om detta eller inte. Svaret på fråga 1 är nej, priset är rimligt för en bil i normalt bruksskick. En genomrostad bil kostar 5-10k, inte 26 k. TS kan därför inte antas ha misstänkt så allvarliga brister på bilen.

Svaret på fråga 2 är tyvärr som ni säger upp till TS att bevisa, och det kan bli mycket svårt om han inte har tur och t ex hittar besiktningspapper eller serviceanmärkningar som påtalar felet medan bilen var i säljarens ägo. Annars kan ju säljaren lika gärna hävda att felet måste funnits när denne köpte bilen.

Senast redigerat av Andromeda (3 oktober 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
AnesN Bilmekaniker
3 oktober 2011 · 805 Inlägg

Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

sverkera
3 oktober 2011 · 564 Inlägg

Andromeda skrev:

sverkera skrev:

Andromeda skrev:

Han kanske hade fyllt i det duktigt med underredsmassa, Plastic Pudding osv.

Som jag minns det så säger konsumentköplagen att de första 6 månaderna så har firman automatiskt ansvar för ev fel och det är de som ska bevisa om felet har uppkommit efter att bilen köpts. Därefter upp till 2 år är det kundens ansvar att bevisa att felet fanns vid köpet.

Stämmer. I nuläget måste han bevisa att felet fanns innan köpet.

Och grundfrågan angående Caddyn handlar inte om huruvida TS borde upptäckt det eller inte, utan om huruvida TS kan räkna med att en 12 år gammal Caddy för 26k är genomrostad i trösklar och huruvida säljaren visste om detta eller inte. Svaret på fråga 1 är nej, priset är rimligt för en bil i normalt bruksskick. En genomrostad bil kostar 5-10k, inte 26 k. TS kan därför inte antas ha misstänkt så allvarliga brister på bilen.

Svaret på fråga 2 är tyvärr som ni säger upp till TS att bevisa, och det kan bli mycket svårt om han inte har tur och t ex hittar besiktningspapper eller serviceanmärkningar som påtalar felet medan bilen var i säljarens ägo. Annars kan ju säljaren lika gärna hävda att felet måste funnits när denne köpte bilen.

Nu frågade jag på en annan situation än TS's, där bilen är köpt på firma och konsumentköpslagen gäller. Då tror jag inte att firman kommer undan på att felet skulle ha funnits när de köpte in bilen.

I TS fall så är det köplagen som gäller och då har man som köpare betydligt sämre skydd.

saab_sonett Handledare
3 oktober 2011 · 1 481 Inlägg

26 papp för en -99:a Caddy är överpris även om den inte är rostig. Du har hittat den dyraste caddyn på blocket......

Andromeda Rumpmas
3 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

AnesN skrev:
Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

Har du överhuvudtaget läst tråden?

Det är för det första inte fråga om ångerrätt utan rent bedrägeri. För det andra är det rent felaktigt att köparen i alla lägen får "skylla sig själv".

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
3 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

sverkera skrev:

Andromeda skrev:

sverkera skrev:

Som jag minns det så säger konsumentköplagen att de första 6 månaderna så har firman automatiskt ansvar för ev fel och det är de som ska bevisa om felet har uppkommit efter att bilen köpts. Därefter upp till 2 år är det kundens ansvar att bevisa att felet fanns vid köpet.

Stämmer. I nuläget måste han bevisa att felet fanns innan köpet.

Och grundfrågan angående Caddyn handlar inte om huruvida TS borde upptäckt det eller inte, utan om huruvida TS kan räkna med att en 12 år gammal Caddy för 26k är genomrostad i trösklar och huruvida säljaren visste om detta eller inte. Svaret på fråga 1 är nej, priset är rimligt för en bil i normalt bruksskick. En genomrostad bil kostar 5-10k, inte 26 k. TS kan därför inte antas ha misstänkt så allvarliga brister på bilen.

Svaret på fråga 2 är tyvärr som ni säger upp till TS att bevisa, och det kan bli mycket svårt om han inte har tur och t ex hittar besiktningspapper eller serviceanmärkningar som påtalar felet medan bilen var i säljarens ägo. Annars kan ju säljaren lika gärna hävda att felet måste funnits när denne köpte bilen.

Nu frågade jag på en annan situation än TS's, där bilen är köpt på firma och konsumentköpslagen gäller. Då tror jag inte att firman kommer undan på att felet skulle ha funnits när de köpte in bilen.

I TS fall så är det köplagen som gäller och då har man som köpare betydligt sämre skydd.

Och det var också precis vad jag svarade på till att börja med. Inom 6 månader antas felet funnits vid köptillfället enligt konsumentköplagen, och därefter är det upp till köparen att göra det troligt att felet vid köpet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
discokapten Kapten på disco!
3 oktober 2011 · 1 729 Inlägg

nilserik skrev:
hejsan det är så att jag köpte en bil här om dagen för tio tusen tals kroner. Jag hissade upp bilen i dag och fick se att trösklarna va som knäckebröd. Det bara ramlade väck rost och det blev stor hål in i trösklarna. Min fråga är om jag kan lämna tbx bilen? Det är ju inte roligt när man lagt mycket pengar på en bil och ser sånt. Så snälla någon där ute hjälp mig med att lösa detta problem. Mvh nils

Är du tolv eller? Antingen stämmer du köparen i tinget eller så åker du och lämnar tillbaka bilen och får tillbaka så mycket pengar du kan.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Muttley
3 oktober 2011 ·

Andromeda skrev:

AnesN skrev:
Ingen ångerrätt

När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

Har du överhuvudtaget läst tråden?

Det är för det första inte fråga om ångerrätt utan rent bedrägeri. För det andra är det rent felaktigt att köparen i alla lägen får "skylla sig själv".

Vi vet inte ett dugg om de handlar om bedrägeri. Vi har inte fått någon information alls från TS om hur affären gått till. Knappast får vi veta hur säljaren var, om han visste om rosten eller inte.
Som jag själv skrev innan så finns de personer som fullkomligt skiter i sina bilar. Och kan man dessutom inte så mycket om bilar så kan man absolut inte sätta dit säljaren på något alls.
Så de är en situation som köparen kan göra bort sig i ordentligt.

Hade de varit min bil och jag fått en köpare på en hög summa och jag inte vetat så mycket om bilen. Tro att jag hade skrattat om de försökt häva köpet.
Hade jag däremot haft stenkoll på bilen så hade jag ju berättat, och då troligen hade inte han köpt den.

volvoentusiasten
3 oktober 2011 · 4 005 Inlägg

Alltså, du får ta hur mkt betalt för en  bil som man säljer som helst. Det har inget med bedrägeri att göra...

Jag kan sälja en 740 för 500 000kr om jag vill. Även om det är rost på den. Även om den saknar motor. Det är inte bedrägeri.

Om jag däremot försöker dölja att bilen inte fungerar p.g.a frånvarande motor så är det bedrägeri.

nilserik
3 oktober 2011 · 230 Inlägg

Tack för alla svar. det blir att svetsa om allting sen har man en bil som aldrig rostar. ska göra allt i rostfritt. Jag tackar för alla svar. jag har bestämmt mig jag svetsar skiten i stället för att få massa strul med förra ägaren och med tingsrätten

RD_87 Skrotsamlare
3 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

nilserik skrev:
Tack för alla svar. det blir att svetsa om allting sen har man en bil som aldrig rostar. ska göra allt i rostfritt. Jag tackar för alla svar. jag har bestämmt mig jag svetsar skiten i stället för att få massa strul med förra ägaren och med tingsrätten

Rostfritt mot svart är ju ingen höjdare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
nilserik
3 oktober 2011 · 230 Inlägg

RD_87 skrev:

nilserik skrev:
Tack för alla svar. det blir att svetsa om allting sen har man en bil som aldrig rostar. ska göra allt i rostfritt. Jag tackar för alla svar. jag har bestämmt mig jag svetsar skiten i stället för att få massa strul med förra ägaren och med tingsrätten

Rostfritt mot svart är ju ingen höjdare.

näst in till hela golvet kommer svetsas om. kommer bli en pärla igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang