framåt, höll på med bakdiff och vxl-låda till kl 5 imorse, började typ 16.00.. så nu har jag svetsat mellandiffen och satt ihop lådan igen, bakdiffen är svetsad och klar men väntar på tätning som kommer på måndag...
oljepluggen på bakdiffen satt fast så klart, men stönig som jag är så provade jag allt: svetsa mutter och dra med stort skaft, slå lös med huggmejsel, hugga in kanterna, provade att både värma och kyla, inget funkade aldrig varit med om att stål och alu kan sitta så här hårt...
det hela slutade med att jag borrade 20mm, gjorde ett snitt med bågfilsblad i "hylsan" som va kvar, sen slog in kantera så den trillade ut.
fick gänga upp en dimension, hittade W 1" gängtapp som satt perfekt i hålet, så den blev det.. nu är bara frågan vad W 1tum gänga är för nåt? vanlig rörgäng?
framåt, höll på med bakdiff och vxl-låda till kl 5 imorse, började typ 16.00.. så nu har jag svetsat mellandiffen och satt ihop lådan igen, bakdiffen är svetsad och klar men väntar på tätning som kommer på måndag...
oljepluggen på bakdiffen satt fast så klart, men stönig som jag är så provade jag allt: svetsa mutter och dra med stort skaft, slå lös med huggmejsel, hugga in kanterna, provade att både värma och kyla, inget funkade aldrig varit med om att stål och alu kan sitta så här hårt...
det hela slutade med att jag borrade 20mm, gjorde ett snitt med bågfilsblad i "hylsan" som va kvar, sen slog in kantera så den trillade ut.
fick gänga upp en dimension, hittade W 1" gängtapp som satt perfekt i hålet, så den blev det.. nu är bara frågan vad W 1tum gänga är för nåt? vanlig rörgäng?
Hur blir en bil å köra med svetsad mellandiff och är detta mycke hållbarare?
Jag använde en rör plugg med tum mått på om jag inte minns fel, kommer dock inte ihåg storlek på tappen :-/
framåt, höll på med bakdiff och vxl-låda till kl 5 imorse, började typ 16.00.. så nu har jag svetsat mellandiffen och satt ihop lådan igen, bakdiffen är svetsad och klar men väntar på tätning som kommer på måndag...
oljepluggen på bakdiffen satt fast så klart, men stönig som jag är så provade jag allt: svetsa mutter och dra med stort skaft, slå lös med huggmejsel, hugga in kanterna, provade att både värma och kyla, inget funkade aldrig varit med om att stål och alu kan sitta så här hårt...
det hela slutade med att jag borrade 20mm, gjorde ett snitt med bågfilsblad i "hylsan" som va kvar, sen slog in kantera så den trillade ut.
fick gänga upp en dimension, hittade W 1" gängtapp som satt perfekt i hålet, så den blev det.. nu är bara frågan vad W 1tum gänga är för nåt? vanlig rörgäng?
Hur blir en bil å köra med svetsad mellandiff och är detta mycke hållbarare?
Jag använde en rör plugg med tum mått på om jag inte minns fel, kommer dock inte ihåg storlek på tappen :-/
bilen blir ju jobbigare att köra lugnt med, snäva svängar osv gör ju att den tuggar, fickparkering är inte lika roligt(är väl aldrig kul iofs) men för bana är det klockrent, har för mig att alla audis tävlingsbilar körde med stum mittdiff och isf av en anledning, den blir ju mer förutsägbar då den inte skickar kraft fram och tillbaka utan den alltid är 50/50 för hållbarhetens skull spelar det nog ingen större roll, folk brukar inte köra sönder mellandiffen oavsett bakdiffen svetsade jag av hållbarhetsskäl däremot, kompisen som kört mycket stripp osv med sin uris(9s bil) sa att jag skulle svetsa, vet ju att han provat det mesta så jag gjorde som han sa bara.
ja pluggbiten lär ju lösa sig, i värsta fall fanns det gängsnitt i samma storlek, får svarva en plugg isf.
Idag har jag plockat ner bakvagnen, monterat isär den och monterat isär s2:ans bakvagn, kommer troligtvis pressa ur naven på s2-spindlarna och sätta dit urq-naven så jag kan köra med urquattrons drivaxlar då dom är grövre än s2.
vet du om nå s2 nav,spindlar och bakdiff så kan du hojta till:)
är själv på jakt efter en bakdiff extra. audi 80 upp til 84(?) med femma har rätt utväxling samt 90q upp till 86, ifall du dyker på en sån istället.
jo, precis för min orginal bakdiff har lägre utväxling. Men de skiljer väl på medbringarna på dom bakdiffarna? om man ska åka med resten av grejjerna från s2
vet du om nå s2 nav,spindlar och bakdiff så kan du hojta till:)
är själv på jakt efter en bakdiff extra. audi 80 upp til 84(?) med femma har rätt utväxling samt 90q upp till 86, ifall du dyker på en sån istället.
jo, precis för min orginal bakdiff har lägre utväxling. Men de skiljer väl på medbringarna på dom bakdiffarna? om man ska åka med resten av grejjerna från s2
nja, det tror jag faktiskt inte, på min uris är det samma som på s2 tror jag iaf. beror iofs på hur stora knutar du har bak...
först funderar jag på vart man snyggast kapar brandväggen/hatthyllan, är då längst uppe vid bakrutan jag kliar mig mest i huvudet över, plåten är ju inte plan där:
Brandvägg sen har jag försökt lösa gamla limrester till skumgummit runt stolparna bakom klädseln med biltemas label-off, funkade inget bra på gammalt lim, nån som vet nåt bättre alternativ?
ljuddämpninsmattorna i taket sitter med nåt svart lim som det funkade kalas på däremot om ni kollar bilden där innertaket är hur, va helt svart där innan.
idag har jag svarvat mina urquattro nav så dom ska passa i spindlarna från s2 coupén så jag kan åka urquattrons drivaxlar bak(grövre) gjorde en annan kul upptäckt och det är att vänstra fram drivaxeln från en audi 100tq-86 är samma längd,splines och knutstorlek som ena bakdrivaxeln på urisen, har en hel drivlina hos mina farföräldrar, så ska åka dit och mäta dom andra axlarna med, framaxlarna kanske funkar som reserv bak på urisen?
imorgon blir det en heldag med urisen, ska börja göra lådor att ställa huvudbågen på och börja kapa rent längst fram och tillverka plattor att fästa fronten och förstärkningsbalkarna i. får se hur långt man hinner:D
hann inte riktigt lika mycket som jag hade hoppats, mycket klia sig i huvudet.. men har gjort mallar till mina lådor att ställa huvudbågen på åtminstone, är inte supernöjd, vill helst få till en snyggare skarv i bakkant på dom, eller ingen skarv mellan kaross och låda alls,men dom är redan väldigt långa och med 3mm plåt lär dom bli tunga redan som det är, men det lär funka, skulle varit fint att sett hur dom byggt lådorna till huvudbågen på rally och rallycrossbilarna innan man ställde dit dom för att se om man är på rätt spår.