Hmm... -intressant att läsa hur en tråd om BTR kan spåra ur såpass att handla om Lambdavärden
Så här då? Lambda är optimalvärdet av förbränningsgraden (mängd kvarvarande syre),och är en variabel av övriga händelser. T.ex vid acceleration krävs tillskott för att kompensera för skillnad i undertryck och hastigheter på luft o.s.v. Optimal luft/bränsleblandning varierar på bl.a. utformnigen av förbränningsrummen,lufttemperatur,motortemperatur o.s.v. men generellt är den väl 12.4 kg luft/kg bensin vid 20' celcius (tror jag det var). Kall luft väger mer än varm,så bara den parametern utgör en enorm variation på blandningen,men lambda förblir ändå 1 vid samma input oavsett temperatur.
Kanske helt ute och seglar nu?
Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!