2967
Sök

Smörja glidpinnar?

6 Inlägg
14 oktober 2011
Tack för svar smile

Menar inte gummidamasken som sitter som skydd för smuts.
Utan denna gummihylsa sitter i slutet/botten på pinnen och är inne i cylinderhålet.

Se bild. Gummihylsan i mitten skall fästas i slutet på nedre glidpinnen.
http://www.autoteile-guenstig.de/img/094/1355X.png

Undrar vad denna hylsa har för funktion?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
14 oktober 2011
legostar skrev:
Tack för svar smile

Menar inte gummidamasken som sitter som skydd för smuts.
Utan denna gummihylsa sitter i slutet/botten på pinnen och är inne i cylinderhålet.

Se bild. Gummihylsan i mitten skall fästas i slutet på nedre glidpinnen.
http://www.autoteile-guenstig.de/img/094/1355X.png

Undrar vad denna hylsa har för funktion?

det har jag ingen aning om sad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

6 Inlägg
14 oktober 2011
strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Tror Strandberg31 menar samma gummihylsa, så han kanske vet svaret?
roll

39 Inlägg
14 oktober 2011
Om du sprutar in ordentligt med silikonspray kanske det hjälper?
Annars blir alternativet att göra ett spår i glidpinnen så "suget" släpper?

Mvh Johannes

6 Inlägg
14 oktober 2011
Jag tog bort gummihylsan helt och hållet ifrån glidpinnen och oket glider nu utan problem.

Vill bara veta att det är riskfritt att köra så här, och att det inte kan skada något.
Skulle även vara kul att veta dess funktion, har inte haft några liknande glidpinnar i mina tidigare bilar.
Senast redigerat av legostar (14 oktober 2011)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 oktober 2011
Gummit e ju där för en anledning ...

C H E V R O L E T <3

2 419 Inlägg
14 oktober 2011
legostar skrev:
strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Tror Strandberg31 menar samma gummihylsa, så han kanske vet svaret?
roll

fuck yeah att jag menare de! big_smile haha tror den är där för att styra pinnen så den går rakt?

men vad var felet nu? tongue Om den jäst som den kan göra ifall man använder kopparpasta hehe

Så kan du slipa av den tills den glider fint så på med SILIKONFETT!!

270 Inlägg
14 oktober 2011
I dom fallen jag har använt kopparfett till detta så har pinnen suttit stenhårt fast inom ett år.Mest pga att kopparfettet har "stelnat" och att gummit har svällt.
Kopparpasta funkar bra till att ha på bultar och muttrar för att förebygga fastrostning,det bör inte användas som smörjmedel.

6 Inlägg
14 oktober 2011
Tack för svar smile

Har inte använt kopparpasta själv på glidpinnen, tror inte tidigare ägare har gjort det heller.
Det såg ut att vara vit silikonfett när jag rengjorde. Men gummihylsan kanske sväller med åldern eller om det blir för varmt också.

Okej så lösningen är att slipa ned hylsan lite.
Vad slipar man denna bäst med? Nålfilar gissar jag skall fungera bra?
Då blir det till att montera dessa gummihylsor igen smile

Vilka bilar hittar ni dessa glidpinnar på?

2 419 Inlägg
14 oktober 2011
legostar skrev:
Tack för svar smile

Har inte använt kopparpasta själv på glidpinnen, tror inte tidigare ägare har gjort det heller.
Det såg ut att vara vit silikonfett när jag rengjorde. Men gummihylsan kanske sväller med åldern eller om det blir för varmt också.

Okej så lösningen är att slipa ned hylsan lite.
Vad slipar man denna bäst med? Nålfilar gissar jag skall fungera bra?
Då blir det till att montera dessa gummihylsor igen smile

Vilka bilar hittar ni dessa glidpinnar på?

Tryckluftsdriven bandfil brukar jag använda! men det borde gå med ett fint sandpapper!

300 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
När vi ändå pratar glidpinnar... Hur pass farligt är det att köra utan övre glidpinnen? När jag skruvade ut ena glidpinnen sket gängorna sig, och den var därefter omöjlig att få tillbaka på.

2 419 Inlägg
15 oktober 2011
RoniisH skrev:
När vi ändå pratar glidpinnar... Hur pass farligt är det att köra utan övre glidpinnen? När jag skruvade ut ena glidpinnen sket gängorna sig, och den var därefter omöjlig att få tillbaka på.

Hmm det är väll två som håller oket? har du bara en så kommer det glappa skapligt kanske tillochmed vika ut sig! Borra ur och gänga om eller sätt i helicoil!

749 Inlägg
15 oktober 2011
Den lilla gummidelen som ska sitta på den ena styrpinnen är till för att det inte ska bli missljud när man bromsar, utan den kan det bli klonkande.

749 Inlägg
15 oktober 2011
Mercedes tillverkade massor med transportbilar utan detta gummit, med vanliga glidpinnar.
Efter ett tag klonkade de i alla dem när man bromsade så de fick montera nya glidbultssatser med sådant gummi på alla de bilarna, sedan blev de tysta.

300 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
strandberg31 skrev:
RoniisH skrev:

Hmm det är väll två som håller oket? har du bara en så kommer det glappa skapligt kanske tillochmed vika ut sig! Borra ur och gänga om eller sätt i helicoil!

Det är själva bulten i sig som är felgängad, den är kal längst ner på skruvenbiten. Den snurrar bara.

Behöver bara bilen under en kortare period. Tänkte beställda nya bultar via mazda på måndagen.

Gällande glappet är det knappast märkbart, sedan är glidpinnen en bit in i oket, bara det att den inte är fastskruvad.

2 419 Inlägg
16 oktober 2011
RoniisH skrev:
strandberg31 skrev:
RoniisH skrev:

Det är själva bulten i sig som är felgängad, den är kal längst ner på skruvenbiten. Den snurrar bara.

Behöver bara bilen under en kortare period. Tänkte beställda nya bultar via mazda på måndagen.

Gällande glappet är det knappast märkbart, sedan är glidpinnen en bit in i oket, bara det att den inte är fastskruvad.

får du inte i den lite då? så kan du ha på loctite eller nått? smile

300 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
strandberg31 skrev:
RoniisH skrev:
strandberg31 skrev:

får du inte i den lite då? så kan du ha på loctite eller nått? smile

Nej, det är precis vid början av skruven som är kal. Den skruvar in en bit, men sen låser den sig och ploppar ut igen. Den sitter fast, men inte tillräckligt för att vara 100%.

48 Inlägg
15 november 2011
Håller på o river mina bromsar på 940in i fram.. På ena sidan lyckades jag rädda glidpinnarna.. Men på högra sidan så gick undre glidpinnen av där den är gängad.. Vart får man tag på nya glidpinnar om jag ny lyckas få ur den gamla? Eller finns det några som säljer "bromsokhållaren" den som glidpinnarna sitter i löst?
Eller ska man köpa ett helt nytt OK på en gång?

Min volvo återförsäljare är inte riktigt med i matchen o kan inte ge några besked eller svar.
Finns ju tydligen ett original ok och sen med tiden har de flesta bytts ut mot nå utbytesok som skiljer sig från originalet. Men han kunde inte svara på vad det är för skillnad på dom så man kan ta reda på vilken man har. Det är girling "system" jag har iaf..

2 419 Inlägg
15 november 2011
köp nytt på biltema! typ 500kr eller nått? klart värt de! fast är inte säker att du får med hållaren då!

48 Inlägg
15 november 2011
Nää det är det jag är osäker på sad .. Kolven har ju faktiskt klarat sig.. så behöver ju egentligen bara en hållare.. men verkar svårt att hitta det.

Sök