Kan man öka spridar cc med bränsle tryck?

Stizzsee
23 oktober 2011 · 570 Inlägg

Tjenare
kör en volvo 740 gl med 16v turbo lh 2,4

Använder bosch vita spridare 0280 155 766, 350cc @ 3 bar

hur stor skillnad blir det om jag kör på 4 bar ist
finns där någon utträckning på detta?

Tacksam för svar

Bimmerman
23 oktober 2011 · 217 Inlägg

Men de kan ju inte palla hur mycket som helst heller? Annars hade det ju inte varit nån idé för folk att byta spridare utan bara mata på med ett sjuhelvetes tryck. Kan nån med mer kunskap ge oss lite mer insikt? smile

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
myran Foto/Bilnörd
23 oktober 2011 · 1 541 Inlägg

Förmycket tryck sabbar spridarbilden. Sen finns det förmodligen tillslut en risk att spridare inte håller tätt för trycken..

Men visst kan det vara en fördel att öka trycket lite för utnyttja spridarna lite till.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Stizzsee
23 oktober 2011 · 570 Inlägg

Nej jag vet inte df jag frågar tänkte ju de hur spridar bilden blir dessa.är ju gjorda.för att lägga en fin dimma med för mycket tryck borde det bli tjockare stråle eller?

shogun
23 oktober 2011 · 2 117 Inlägg

Det går att höja inom rimliga gränser.
Vad vill du uppnå för effekt?
Angående det där med 3bar så är det trycket vid vilket man anger spridarnas flöde.
Är bränsletrycksregulatorn injusterad på ett grundtryck av tex 3,5bar och turbon överladdar med tex 2bar ger detta ett bränsletryck av totalt 5,5bar och motsvarande flödesökning

Man brukar normalt ställa upp btr:en en del för att få lite mer flöde genom spridarna istället för att byta till en större storlek. Det fungerar bra till en viss gräns innan spridarna maxar ut och spridarbilden försämras och då måste de ändå uppgraderas för att få ut mer soppa till cylindrarna.

Själv kör jag med "lite" kralligare doningar

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4da321fce0948.jpg

2200cc vid 3bar

Senast redigerat av shogun (23 oktober 2011)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Stizzsee
23 oktober 2011 · 570 Inlägg

de brukar räkna 1 hk per cc, 350cc = 350hk, vet inte om de stämmer men det är vad jag har läst. sen de förra spridarna jag hade så hade 3 cylindern gått tunt när jag hade av grenröret. antagligen spridaren som inte gett vad den skulle.

myran Foto/Bilnörd
24 oktober 2011 · 1 541 Inlägg

Stizzsee skrev:
de brukar räkna 1 hk per cc, 350cc = 350hk, vet inte om de stämmer men det är vad jag har läst. sen de förra spridarna jag hade så hade 3 cylindern gått tunt när jag hade av grenröret. antagligen spridaren som inte gett vad den skulle.

1hk på cc stämmer bra på en sexcylindring motor.  så t.ex en fyra får du räkna t.ex 350/6 = 58.33 och sen 58,33 * antal cylindrar.. på en fyrcyl blir det då 58.33 *  4 = 233hk.   

Sen är det inte alltid bra och maxa en spridare full ut så man brukar säga att man aldrig ska använda över 90% av spridaren. så då drar vi bort 10% och får i stället 210hk.


Detta är do teoretiskt och varierar självklart mellan olika motorer och framförallt hur pass bra mappningen är.


Sen om man petar dit 1bar extra soppatryck så kan man ju självklart få ut lite mera men det vet jag inte hur man räknar på.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Bimmerman
24 oktober 2011 · 217 Inlägg

shogun skrev:
Det går att höja inom rimliga gränser.
Vad vill du uppnå för effekt?
Angående det där med 3bar så är det trycket vid vilket man anger spridarnas flöde.
Är bränsletrycksregulatorn injusterad på ett grundtryck av tex 3,5bar och turbon överladdar med tex 2bar ger detta ett bränsletryck av totalt 5,5bar och motsvarande flödesökning

Tycker det känns konstigt eftersom turbons tryck är luften och spridarna sköter soppan låter ologiskt att man bara adderar trycken på det viset. Kan du visa nåt som backar upp detta? Säger absolut inte att det är fel men är lite kritisk tongue

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Janneutanb
24 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

Bimmerman skrev:

shogun skrev:
Det går att höja inom rimliga gränser.
Vad vill du uppnå för effekt?
Angående det där med 3bar så är det trycket vid vilket man anger spridarnas flöde.
Är bränsletrycksregulatorn injusterad på ett grundtryck av tex 3,5bar och turbon överladdar med tex 2bar ger detta ett bränsletryck av totalt 5,5bar och motsvarande flödesökning

Tycker det känns konstigt eftersom turbons tryck är luften och spridarna sköter soppan låter ologiskt att man bara adderar trycken på det viset. Kan du visa nåt som backar upp detta? Säger absolut inte att det är fel men är lite kritisk tongue

Och bränsletrycksregulatorn styrs av luftrycket i insuget. Har den då 3 bar i grundtryck och man lägger till 1 bar i insuget så blir det totalt 4 bar.
Det ÄR så det fungerar.

WilYawn Golle
24 oktober 2011 · 448 Inlägg

Brains skrev:
Och bränsletrycksregulatorn styrs av luftrycket i insuget. Har den då 3 bar i grundtryck och man lägger till 1 bar i insuget så blir det totalt 4 bar.
Det ÄR så det fungerar.

Japp, förutsatt att du har en linjär Btr såklart smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Janneutanb
24 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

WilYawn skrev:

Brains skrev:
Och bränsletrycksregulatorn styrs av luftrycket i insuget. Har den då 3 bar i grundtryck och man lägger till 1 bar i insuget så blir det totalt 4 bar.
Det ÄR så det fungerar.

Japp, förutsatt att du har en linjär Btr såklart smile

Jag skrev inget om dom andra just för att dom sällan används smile
Dom fungerar väl som så att istället för att öka 100% av övertrycket i insuget så kanske dom ökar med 110% eller 120%. Beroende på vilken slags man har då.

Har aldrig haft behovet av en sådan så jag är inte helt 100 på hur dom fungerar men gissningsvis så är det så.

Bimmerman
24 oktober 2011 · 217 Inlägg

Brains skrev:

Bimmerman skrev:

shogun skrev:
Det går att höja inom rimliga gränser.
Vad vill du uppnå för effekt?
Angående det där med 3bar så är det trycket vid vilket man anger spridarnas flöde.
Är bränsletrycksregulatorn injusterad på ett grundtryck av tex 3,5bar och turbon överladdar med tex 2bar ger detta ett bränsletryck av totalt 5,5bar och motsvarande flödesökning

Tycker det känns konstigt eftersom turbons tryck är luften och spridarna sköter soppan låter ologiskt att man bara adderar trycken på det viset. Kan du visa nåt som backar upp detta? Säger absolut inte att det är fel men är lite kritisk tongue

Och bränsletrycksregulatorn styrs av luftrycket i insuget. Har den då 3 bar i grundtryck och man lägger till 1 bar i insuget så blir det totalt 4 bar.
Det ÄR så det fungerar.

Tack Brains för förklaringen smile

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
KHRacing
24 oktober 2011 ·

Stizzsee skrev:
de brukar räkna 1 hk per cc, 350cc = 350hk, vet inte om de stämmer men det är vad jag har läst. sen de förra spridarna jag hade så hade 3 cylindern gått tunt när jag hade av grenröret. antagligen spridaren som inte gett vad den skulle.

Hälften av effekten på en 4 cylindrig motor har en av garaget´s bästa motortrimmare lärt mig.. ex. 880cc sprdiade, runt 450-500hk på Bensin

Om man räknat som du säger så hade jag inte behövt byta spridare 3ggr för att få de att räcka till.

schnauz
24 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

shogun skrev:
Det går att höja inom rimliga gränser.
Vad vill du uppnå för effekt?
Angående det där med 3bar så är det trycket vid vilket man anger spridarnas flöde.
Är bränsletrycksregulatorn injusterad på ett grundtryck av tex 3,5bar och turbon överladdar med tex 2bar ger detta ett bränsletryck av totalt 5,5bar och motsvarande flödesökning

Man brukar normalt ställa upp btr:en en del för att få lite mer flöde genom spridarna istället för att byta till en större storlek. Det fungerar bra till en viss gräns innan spridarna maxar ut och spridarbilden försämras och då måste de ändå uppgraderas för att få ut mer soppa till cylindrarna.

Själv kör jag med "lite" kralligare doningar

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4da321fce0948.jpg

2200cc vid 3bar

Fast någon flödesökning blir det ju inte, eftersom det fortfarande är 3,5 bar ut ur spridaren.

Richtenb
25 oktober 2011 · 1 365 Inlägg

Om ditt styrsytem tror att du kör på 2 bars tryck i bränslesystemet och du ställer upp det till 3 med en BTR så kommer Spridarna att spruta in mer bränsle förutsatt att de inte belastas över 100%. är belastningen över 100% på spridarna så behövs större spridare, de kan inte leverera över 100%. Enklast att se vilken belastning de ligger på är genom styrsystemet.

Kom ihåg att ditt styrsystem fortfarande tror att du kör på 2 bars bränsletryck så detta är fultrimning som oftast fungerar helt ok, särskilt ihop med en bredbandslambda

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
shogun
25 oktober 2011 · 2 117 Inlägg

schnauz skrev:

shogun skrev:
Det går att höja inom rimliga gränser.
Vad vill du uppnå för effekt?
Angående det där med 3bar så är det trycket vid vilket man anger spridarnas flöde.
Är bränsletrycksregulatorn injusterad på ett grundtryck av tex 3,5bar och turbon överladdar med tex 2bar ger detta ett bränsletryck av totalt 5,5bar och motsvarande flödesökning

Man brukar normalt ställa upp btr:en en del för att få lite mer flöde genom spridarna istället för att byta till en större storlek. Det fungerar bra till en viss gräns innan spridarna maxar ut och spridarbilden försämras och då måste de ändå uppgraderas för att få ut mer soppa till cylindrarna.

Själv kör jag med "lite" kralligare doningar

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4da321fce0948.jpg

2200cc vid 3bar

Fast någon flödesökning blir det ju inte, eftersom det fortfarande är 3,5 bar ut ur spridaren.

Flödet ökar med ökat tryck och i exemplet ovan så är bränsletrycket 5,5bar vid överladdning med 2bar.

Här kan du läsa lite mer för att förstå hur en bränsletrycksregulator hos en turbomotor fungerar.
http://www.turbosmartonline.com/index.php?id=479

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Stizzsee
25 oktober 2011 · 570 Inlägg

Tja jag kör med en malpassi btr linjär och depo bredbandslambda står fint på14.7

schnauz
25 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

shogun skrev:

schnauz skrev:

shogun skrev:
Det går att höja inom rimliga gränser.
Vad vill du uppnå för effekt?
Angående det där med 3bar så är det trycket vid vilket man anger spridarnas flöde.
Är bränsletrycksregulatorn injusterad på ett grundtryck av tex 3,5bar och turbon överladdar med tex 2bar ger detta ett bränsletryck av totalt 5,5bar och motsvarande flödesökning

Man brukar normalt ställa upp btr:en en del för att få lite mer flöde genom spridarna istället för att byta till en större storlek. Det fungerar bra till en viss gräns innan spridarna maxar ut och spridarbilden försämras och då måste de ändå uppgraderas för att få ut mer soppa till cylindrarna.

Själv kör jag med "lite" kralligare doningar

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4da321fce0948.jpg

2200cc vid 3bar

Fast någon flödesökning blir det ju inte, eftersom det fortfarande är 3,5 bar ut ur spridaren.

Flödet ökar med ökat tryck och i exemplet ovan så är bränsletrycket 5,5bar vid överladdning med 2bar.

Här kan du läsa lite mer för att förstå hur en bränsletrycksregulator hos en turbomotor fungerar.
http://www.turbosmartonline.com/index.php?id=479

Fast trycket ut ur spridaren är ju fortfarande 3,5 bar, även om det är 5,5 i fuelrailen. Är ju just därför man har vakuum-/övertrycksstyrningen till BTRen - för att kunna hålla konstant tryck ut ur spridarna.

shogun
25 oktober 2011 · 2 117 Inlägg

schnauz skrev:

shogun skrev:

schnauz skrev:
Fast någon flödesökning blir det ju inte, eftersom det fortfarande är 3,5 bar ut ur spridaren.

Flödet ökar med ökat tryck och i exemplet ovan så är bränsletrycket 5,5bar vid överladdning med 2bar.

Här kan du läsa lite mer för att förstå hur en bränsletrycksregulator hos en turbomotor fungerar.
http://www.turbosmartonline.com/index.php?id=479

Fast trycket ut ur spridaren är ju fortfarande 3,5 bar, även om det är 5,5 i fuelrailen. Är ju just därför man har vakuum-/övertrycksstyrningen till BTRen - för att kunna hålla konstant tryck ut ur spridarna.

Naturligtvis vid höjning via laddtrycket eftersom trycket i plenumet håller emot med lika mycket och summan ut ur spridaren blir 3,5bar
Däremot ökas flödet ur spridaren vid höjning av grundtrycket med hjälp av en ställbar btr

Senast redigerat av shogun (25 oktober 2011)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang