Blända av för bilister som ska ut på vägen?

nisseper
25 oktober 2011 · 115 Inlägg

Bländar du av när det kommer fram en bil från en avtagsväg som ska ut på vägen du färdas på?
Alltså bilisten från den mindre vägen väntar på att åka ut efter att du passerat.
Vad tycker du är rätt att göra?

KHRacing
25 oktober 2011 ·

Jag bländar av även om jag möter en bil som är typ 5-8km bort. allmänt hyft & respekt i trafiken finns det allt för lite utav anser jag !

Så ja - BLÄNDA AV :-)

Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2011 · 26 149 Inlägg

Jag bländar av, dock beroende på situation.
Skall jag precis passera och bilen precis dyker upp, då bländar jag inte av.

Och är det tvärtom, dvs att jag kommer från avtagsvägen och ska ut på den större vägen - det vill säga en korsning - så bländar jag av innan jag kommer till korsningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Nagli
25 oktober 2011 · 104 Inlägg

Jag själv gillar inte att bli bländad så jag bländar av för såna som ska svänga ut smile

Volkswagen Golf R "Pebban" (2017)
zovix Maskinbefäl
25 oktober 2011 · 1 038 Inlägg

Beror på hur nära man är. Vissa tolkar det som en signal att det är ok att köra ut....

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2011 · 26 149 Inlägg

zovix skrev:
Beror på hur nära man är. Vissa tolkar det som en signal att det är ok att köra ut....

Mvh Magnus

Jo detta har jag också märkt..men man tycker att omdömet hos den väntande bilisten torde avgöra om det är okej, eller inte okej, att köra ut på vägen..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 oktober 2011 · 2 972 Inlägg

Blända av!!!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Stefan Varberg Supraman
25 oktober 2011 · 2 300 Inlägg

man kan se det så här.
Bilisten som står och väntar ser att man man är på väg och står allt som oftast stilla.
Alltså har han inget behov att se vägen just då och han har sådeles valet att inte titta in i strålkastarna som bländar.
Bilen som kommer körandes på vägen har dock ett behov av att se vägen och vägen bortom bilisten som står och väntar.

Så frågan är ska man se till vad som är trafiksäkrast eller vad som är "hyggligast"?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2011 · 26 149 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
man kan se det så här.
Bilisten som står och väntar ser att man man är på väg och står allt som oftast stilla.
Alltså har han inget behov att se vägen just då och han har sådeles valet att inte titta in i strålkastarna som bländar.
Bilen som kommer körandes på vägen har dock ett behov av att se vägen och vägen bortom bilisten som står och väntar.

Så frågan är ska man se till vad som är trafiksäkrast eller vad som är "hyggligast"?

Håller med om detta.
Ibland är det inte försvarsbart säkert att blända av, även om man vill för att vara hygglig.
Är en balansgång man helt enkelt får avgöra på plats.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
25 oktober 2011 · 2 972 Inlägg

AirOne skrev:

Stefan Varberg skrev:
man kan se det så här.
Bilisten som står och väntar ser att man man är på väg och står allt som oftast stilla.
Alltså har han inget behov att se vägen just då och han har sådeles valet att inte titta in i strålkastarna som bländar.
Bilen som kommer körandes på vägen har dock ett behov av att se vägen och vägen bortom bilisten som står och väntar.

Så frågan är ska man se till vad som är trafiksäkrast eller vad som är "hyggligast"?

Håller med om detta.
Ibland är det inte försvarsbart säkert att blända av, även om man vill för att vara hygglig.
Är en balansgång man helt enkelt får avgöra på plats.

Jag håller inte med..alls.

Som bilist ståendes på en tillfartsväg, väntandes på trafiken vill man inte bli bländad. Man vill kunna se och förbereda sin vidare färd utan att riskera att bli bländad.
Kan man inte köra säkert utan helljus den biten förbi korsande trafik ska man antingen inte ha körkort eller sakta ner.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2011 · 26 149 Inlägg

matteeee skrev:

AirOne skrev:

Stefan Varberg skrev:
man kan se det så här.
Bilisten som står och väntar ser att man man är på väg och står allt som oftast stilla.
Alltså har han inget behov att se vägen just då och han har sådeles valet att inte titta in i strålkastarna som bländar.
Bilen som kommer körandes på vägen har dock ett behov av att se vägen och vägen bortom bilisten som står och väntar.

Så frågan är ska man se till vad som är trafiksäkrast eller vad som är "hyggligast"?

Håller med om detta.
Ibland är det inte försvarsbart säkert att blända av, även om man vill för att vara hygglig.
Är en balansgång man helt enkelt får avgöra på plats.

Jag håller inte med..alls.

Som bilist ståendes på en tillfartsväg, väntandes på trafiken vill man inte bli bländad. Man vill kunna se och förbereda sin vidare färd utan att riskera att bli bländad.
Kan man inte köra säkert utan helljus den biten förbi korsande trafik ska man antingen inte ha körkort eller sakta ner.

Nej, men då återgår vi även till problemet att folk tror att det är "fritt fram" att köra ut, om man bländar av.
Men jag förstår hur du menar, därav anledningen till varför jag tycker det är nåt av en balansgång.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 oktober 2011 · 6 170 Inlägg

Jag bländar alltid av såvida det inte är en viss bit där det är väldigt lömsk omgivning.

Har 35w xenon i helljuset så det är också en anledning till att jag nästan alltid bländar av.


Bilen som ska köra in på "huvudvägen" måste ju kunna se ordentligt för att kunna planera sin körning. Bländar även av när jag närmar mig rondeller för att inte blända dom som eventuellt skulle kunna komma in i rondellen från vänster och då få mitt helljus i nyllet.

Bländar även av om jag ser två röda prickar framför mig, den konsten är det många som inte lärt sig.......



Jag vill inte bli bländad och jag bländar inte andra om jag kan undvika det smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Lina-
25 oktober 2011 · 1 213 Inlägg

Självklart man bländar av, riktigt irriterande att bli bländad.
Bländar nån mig då bländar jag tebax med heljus eller laserpekare beroende på omständigheterna!

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
FLindgren
25 oktober 2011 · 5 089 Inlägg

jag änvänder alltid sunt förnuft.... Tror inte dom som inte bländar av svarar här heller precis...

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2011 · 26 149 Inlägg

Lina- skrev:
Självklart man bländar av, riktigt irriterande att bli bländad.
Bländar nån mig då bländar jag tebax med heljus eller laserpekare beroende på omständigheterna!

Laserpekare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Andromeda Rumpmas
25 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

Jag brukar vara hygglig och blända av. Jag har heller inte upplevt att folk någon gång tolkat det som en signal att det är Ok att svänga ut. Man bländar ju av, inte blinkar höger...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
25 oktober 2011 · 26 149 Inlägg

Andromeda skrev:
Jag brukar vara hygglig och blända av. Jag har heller inte upplevt att folk någon gång tolkat det som en signal att det är Ok att svänga ut. Man bländar ju av, inte blinkar höger...

Jag tror fenomenet har med att de tror att man helt enkelt ska svänga av och därför bländar av.
Annars vete sjutton.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Peter_5565
25 oktober 2011 · 326 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
man kan se det så här.
Bilisten som står och väntar ser att man man är på väg och står allt som oftast stilla.
Alltså har han inget behov att se vägen just då och han har sådeles valet att inte titta in i strålkastarna som bländar.
Bilen som kommer körandes på vägen har dock ett behov av att se vägen och vägen bortom bilisten som står och väntar.

Jag resonerar precis lika, och bländar aldrig av för någon som står still på en sidoväg. Finns ingen anledning att göra det.

aqulio
25 oktober 2011 · 1 146 Inlägg

Här om dagen så körde jag på gamla vägen mot Stockholm det var kallt och mörk ute!
då körde en bil med hel-ljus så självklart blev jag arg för h*n inte bländade av så jag drog på mitt hel-ljus tillbaka... en stund senare cirka 10minuter så hände det samma sak..
en bil till då blev jag lack... som vanligt så tog på hel-ljuset igen sen så släkte bilen där framme sitt och även jag me..
sen visade det sig vara en polis bil bara för det det är en polisbil ska han inte få göra som han vill..... smile
så länge folk bländar av i god tid ska det inte behöva bli problem i trafiken det gör ju ont bli bländade som fan

Lina-
25 oktober 2011 · 1 213 Inlägg

AirOne skrev:

Lina- skrev:
Självklart man bländar av, riktigt irriterande att bli bländad.
Bländar nån mig då bländar jag tebax med heljus eller laserpekare beroende på omständigheterna!

Laserpekare?

Ser nästan ut som en ficklampa, med en laserstråle.

http://i54.tinypic.com/108a2q0.jpg

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang