Lägga igen en tak lucka...

Prospeed
3 november 2011 · 279 Inlägg

Några bra tips på hur man lägger igen en tak lucka på så lätt sätt som möjligt

It's not how you stand by your car!!
it's how you race it!!!
C-K-91
3 november 2011 · 20 Inlägg

svetsa dit en plåt bit smile. sen e de ju bara att spakla och ha sig så blir de Skit bra smile

Bilintresserad, älskar doften av bränt gummi
Volkswagen Tiguan Allspace "Familjebilen" (2018)
Volkswagen Corrado G60 "Blue Goblin" (1990)
DusanMandick Random Hero
3 november 2011 · 4 047 Inlägg

C-K-91 skrev:
svetsa dit en plåt bit smile. sen e de ju bara att spakla och ha sig så blir de Skit bra smile

bättre svar kan du inte få!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
KHRacing
3 november 2011 ·

vill du ha det snyggt med ?
isf måste du ta plåten fdrån en likadan bil utan lucka & kapa ur en del av taket där för att få samma välvning, annars bliré 2-3 kg spackel

DusanMandick Random Hero
3 november 2011 · 4 047 Inlägg

KHRacing skrev:
vill du ha det snyggt med ?
isf måste du ta plåten fdrån en likadan bil utan lucka & kapa ur en del av taket där för att få samma välvning, annars bliré 2-3 kg spackel

nej, det är coolt med vågigt tak! wink Edit på mitt förra, NU kan du inte få ett bättre svar smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Prospeed
3 november 2011 · 279 Inlägg

Svetsa dit en plåt bit sen spackla hummm det konstaterar att det kommer läcka in vatten sad vilket jag är fett trött på den har varigt igenlagd men läckte in vatten...

It's not how you stand by your car!!
it's how you race it!!!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 november 2011 · 6 170 Inlägg

Prospeed skrev:
Svetsa dit en plåt bit sen spackla hummm det konstaterar att det kommer läcka in vatten sad vilket jag är fett trött på den har varigt igenlagd men läckte in vatten...

Det kommer ju bara att läcka in vatten om du inte kan svetsa...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Prospeed
3 november 2011 · 279 Inlägg

Svetsa är inga problem big_smile förra ägaren hade bara spacklat igen luckan där av läckte det in vatten

It's not how you stand by your car!!
it's how you race it!!!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 november 2011 · 6 170 Inlägg

Menade mer att du sa att det skulle läcka om du svetsade dit en plåtbit....   tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
evilaudio
3 november 2011 · 16 195 Inlägg

Prospeed skrev:
Svetsa är inga problem big_smile förra ägaren hade bara spacklat igen luckan där av läckte det in vatten

lägg upp en bild på hur de ser ut.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ThomasNyqvist
3 november 2011 · 922 Inlägg

först o främst vasd är det för bil ?

lättast är att  såga ut kanten på tak lucks hålet  öka stoleken  lite gran  sen tar man en  ny  plåt  klipper den  rakt o snyggt  lägger den över hålet målar av denna plåt där du vill ha den  sedan  kapar du  så  det  är ca 6 mm till sträcket  så  falsar du den kanten   och på så vis blir det ingen höjd skillnad mellan plåtarna   punktar försiktigt noga att  plåtarna ligger tight hela tiden

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
myran Foto/Bilnörd
3 november 2011 · 1 541 Inlägg

Svetsa inte förstora bitar åt gången.. då riskerar du att hela taket slår sig.   punkta fast på flera ställen först och svetsa korta bitar i taget och kyl med tryckluft imellanåt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
3 november 2011 · 382 Inlägg

jag säger bara byggplast och silvertejp!

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Driftar_N
3 november 2011 · 227 Inlägg

Det som är både lättast, bäst och blir snyggast från både in och utsidan är att byta hela taket eller takplåten från en likadan bil utan lucka.

Prospeed
4 november 2011 · 279 Inlägg

Tackar för alla tipsen big_smile speciellt Driftar_N inlägg bäst wink

tror jag kör på ThomasNyqvist alternativ big_smile

BTW Det är en Honda Crx som luckan ska igen på...

It's not how you stand by your car!!
it's how you race it!!!
Markus1987
4 november 2011 · 498 Inlägg

Fixa sånhär panorama glastak som du tonar sen tongue

KHRacing
4 november 2011 ·

ThomasNyqvist skrev:
först o främst vasd är det för bil ?

lättast är att  såga ut kanten på tak lucks hålet  öka stoleken  lite gran  sen tar man en  ny  plåt  klipper den  rakt o snyggt  lägger den över hålet målar av denna plåt där du vill ha den  sedan  kapar du  så  det  är ca 6 mm till sträcket  så  falsar du den kanten   och på så vis blir det ingen höjd skillnad mellan plåtarna   punktar försiktigt noga att  plåtarna ligger tight hela tiden

Thomas: hur tänker du nu? när du säger att han skall kapa ur kanten runt hålet i taket? Då försvinner den nervikna/falsade förstärkningskanten i taklpten som är superlätt att svetsa i ju, taket blir då ostabilt mkt lättare. eller ?

mvh k

engolf
4 november 2011 · 3 235 Inlägg

Hitta en passande bit med plexi, forma den försiktigt med värme, och sedan limma fast med rutlim. Du har fortfarande en lucka (som du inte kan öppna dock)  utan att kapa, svetsa, lacka mm.

KHRacing
4 november 2011 ·

engolf skrev:
Hitta en passande bit med plexi, forma den försiktigt med värme, och sedan limma fast med rutlim. Du har fortfarande en lucka (som du inte kan öppna dock)  utan att kapa, svetsa, lacka mm.

Plexiglas är nog det dummaste man kan vä'lja till takluckeglas. det slaöö vara Lexan/Makrolon.

vid en smäll så splittras plexiglaset & bildar sylvassa projektiler, lite som kolfiber/glasfiber okså kan göra.

trevlig helg

myran Foto/Bilnörd
4 november 2011 · 1 541 Inlägg

KHRacing skrev:

engolf skrev:
Hitta en passande bit med plexi, forma den försiktigt med värme, och sedan limma fast med rutlim. Du har fortfarande en lucka (som du inte kan öppna dock)  utan att kapa, svetsa, lacka mm.

Plexiglas är nog det dummaste man kan vä'lja till takluckeglas. det slaöö vara Lexan/Makrolon.

vid en smäll så splittras plexiglaset & bildar sylvassa projektiler, lite som kolfiber/glasfiber okså kan göra.

trevlig helg

Lite OT.. men det med glasfiber har jag funderat på flera gånger.. Alla eftermarknads huvar i glasfiber/kolfiber.. hur bra "Viker" dom sig vid en krock eller får man dom i kupen. 

Till alla er som tänker nu "men jag ska inte krocka".. så så tänker jag med.. men endå har jag blivigt påkörd 2 gånger så bilarna gått direkt till skrot. Får en att tänka om lite ibland.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang