Köpråd: Bra bil för ''Blöjraggare''

AntrE
5 november 2011 · 2 140 Inlägg

Joppe_Johndeere skrev:
Köp dock ingen Volvo 740 Automat, om du inte har det gott ställt vill säga... Bägge mina bruks volvo 740 drar runt 1,5l / Milen...

körde en 740 med b230f motor manuell och kom 36 mil på fulltank, och det var normal körning tongue

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
5 november 2011 · 3 929 Inlägg

Joppe_Johndeere skrev:
Köp dock ingen Volvo 740 Automat, om du inte har det gott ställt vill säga... Bägge mina bruks volvo 740 drar runt 1,5l / Milen...

Och folk säger att V8or är törstiga ... Slöseri med pengar att köra runt i 740 imo.
För samma soppa pengar kan du åka runt i något MYCKET bättre. Dock högre inköpspris men bara att spara. Eller varför inte köpa en vettig bil från början som drar lite mindre och säkerligen är snabbare?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Pendulum
5 november 2011 · 1 298 Inlägg

AntrE skrev:

Joppe_Johndeere skrev:
Köp dock ingen Volvo 740 Automat, om du inte har det gott ställt vill säga... Bägge mina bruks volvo 740 drar runt 1,5l / Milen...

körde en 740 med b230f motor manuell och kom 36 mil på fulltank, och det var normal körning tongue

Den bilen var nog inte i något vidare skick maskinellt. Har kört flertalet 740 GL och det skiljer såklart från bil till bil. Tändkablar, hur fräsch oljan i v-låda och bakaxel är och inte minst motorns skick. Ska inte vara några problem att köra en fräsch 740 neråt 0.9L/mil. Givetvis med manuell låda då! tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
AntrE
5 november 2011 · 2 140 Inlägg

Pendulum skrev:

AntrE skrev:

Joppe_Johndeere skrev:
Köp dock ingen Volvo 740 Automat, om du inte har det gott ställt vill säga... Bägge mina bruks volvo 740 drar runt 1,5l / Milen...

körde en 740 med b230f motor manuell och kom 36 mil på fulltank, och det var normal körning tongue

Den bilen var nog inte i något vidare skick maskinellt. Har kört flertalet 740 GL och det skiljer såklart från bil till bil. Tändkablar, hur fräsch oljan i v-låda och bakaxel är och inte minst motorns skick. Ska inte vara några problem att köra en fräsch 740 neråt 0.9L/mil. Givetvis med manuell låda då! tongue

nja den var nog inte nån höjdare maskinellt wink

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Meduza-
5 november 2011 · 8 Inlägg

så vilken 740 drar minst soppa ? :p

Pendulum
5 november 2011 · 1 298 Inlägg

Meduza- skrev:
så vilken 740 drar minst soppa ? :p

Den som är i bäst skick! wink
Skulle tippa på att en GL drar minst, hittar du en insprutare från 87 utan katalysator så ska den vara ganska snål. Turbon drar förmodligen mer, har aldrig mätt på någon 740 Turbo tyvärr. Även GLE med B230E bör dra mer. En äldre 740 förgasare med riktigt fint snålt ställd förgasare ska vara allra snålast enligt vissa.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
BudgetDunkaren Osponsrad
5 november 2011 · 1 631 Inlägg

Meduza- skrev:
så vilken 740 drar minst soppa ? :p

den som är i bäst skick helt enkelt. I min te.x har jag bytt alla oljor,filter,bränslepumpar,tändstift,kablar,gjort en sotning av motorn,ordentligt med luft i däcken och sen kör jag med huvet och inte med den tunga högerfoten.  Men jag snittar ändå 0,8 upp mot 0,85... hur det skall bli billigare vette fan.
Man kan ju iofs slänga ut allt förutom framsäte och bältet och de viktigaste mätarna, men sen har du en jävla låda som för så mkt oväsen att behöver hörselproppar och hörselkåpor men det kan det ju va värt wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
aha_100
5 november 2011 · 535 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Joppe_Johndeere skrev:
Köp dock ingen Volvo 740 Automat, om du inte har det gott ställt vill säga... Bägge mina bruks volvo 740 drar runt 1,5l / Milen...

Och folk säger att V8or är törstiga ... Slöseri med pengar att köra runt i 740 imo.
För samma soppa pengar kan du åka runt i något MYCKET bättre. Dock högre inköpspris men bara att spara. Eller varför inte köpa en vettig bil från början som drar lite mindre och säkerligen är snabbare?

Det är en bra tanke som tyvärr inte går att uppfylla i praktiken.


Hur mycket jag än försöker så kan jag inte hålla igen utan börjar gasa på och leka efter ett tag.

När man väl börjar gasa med en v8 så sopar den i sig lite tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 november 2011 · 17 633 Inlägg

Rubriken var väl sådär men jag tror nog att en och annan Mod har flinat lite... Ingen tvekan om vad du vill i alla fall!

Som sagts: 740 GL 88-92
- Mercedes W124 200E som för övrigt går rätt billigt. Undvik 230E.
- Mercedes 190E.
- Ford Scorpio modell nyare kostar "ingenting" Men den får inte låta om kamaxeln! Knacka/ticka.

En motorsvagare vagn första vintern och sen kan du byta upp dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 november 2011 · 10 427 Inlägg

Meduza- skrev:
så vilken 740 drar minst soppa ? :p

haha smile

Kan jämföra min förstabil 740 GLE (B230E 131hk) -88 med min 740 GLT 16V (B234F 159hk) -88.

Har för mig att GLEn drack ca 1,20liter/mil på vintrarna med nästan enbart
stadskörning och utan användning av motorvärmare.
GLTn drog ca 1,10 med motsvarande mest stadskörning och med användning
av motorvärmare. Då ska för övrigt GLT 16V vara den törstigaste Volvo-fyran till 740.
Men det skiljde ca 20 000 mil mellan bilarna så det kanske förklarar en del.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Slash Saabifierad
5 november 2011 · 2 027 Inlägg

Köp en Opel Omega eller en gammal Rekord och gå mot strömmen cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Pendulum
5 november 2011 · 1 298 Inlägg

Slash skrev:
Köp en Opel Omega eller en gammal Rekord och gå mot strömmen cool

Få tag i en rostfri Omega MV6 3.0 så har man en schysst vinterbil. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
SportPilot Ubåtsingenjör
5 november 2011 · 7 250 Inlägg

omega är faktiskt ett bra alternativ ! jag hade en omega b kombi 2,0 16v som is bil förra året. Väldigt stabil bil som är ganska pigg och snål + hyffsad komfort MEN rostar som SATAN

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Pendulum
5 november 2011 · 1 298 Inlägg

CHEEVA skrev:
omega är faktiskt ett bra alternativ ! jag hade en omega b kombi 2,0 16v som is bil förra året. Väldigt stabil bil som är ganska pigg och snål + hyffsad komfort MEN rostar som SATAN

Ja det är fina bilar utan tvekan. Kompisen har en MV6 Sport med stora sexan och det mesta i utrustningsväg. Klockren bil, men det börjar komma rost i underkant på dörrar och bakskärmar. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 november 2011 · 17 633 Inlägg

Pendulum skrev:

Slash skrev:
Köp en Opel Omega eller en gammal Rekord och gå mot strömmen cool

Få tag i en rostfri Omega MV6 3.0 så har man en schysst vinterbil. wink

Håller med fullt ut men nog räcker det med en 2.0? 94/95 och framåt så är det vad jag vet inga jätteproblem? Vågade inte föreslå detta då de tidigare bilarna var hemskt dåligt hopsatta. Men visst åker man som en kung och de är lätta i baken om man vill köra lite brett vilket var lite småviktigt i den åldern vad mig beträffar.

Som en kompis sa när jag hade en Omega -99 hemma en helg från bilfirman jag jobbade på: "Fan, den är ju 7 meter bred i kupén..."

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pendulum
5 november 2011 · 1 298 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Pendulum skrev:

Slash skrev:
Köp en Opel Omega eller en gammal Rekord och gå mot strömmen cool

Få tag i en rostfri Omega MV6 3.0 så har man en schysst vinterbil. wink

Håller med fullt ut men nog räcker det med en 2.0? 94/95 och framåt så är det vad jag vet inga jätteproblem? Vågade inte föreslå detta då de tidigare bilarna var hemskt dåligt hopsatta. Men visst åker man som en kung och de är lätta i baken om man vill köra lite brett vilket var lite småviktigt i den åldern vad mig beträffar.

Som en kompis sa när jag hade en Omega -99 hemma en helg från bilfirman jag jobbade på: "Fan, den är ju 7 meter bred i kupén..."

Ja det räcker säkerligen med en 2.0 som vinterbil. Rullar en Omega 2.0 runt 95/96 här i göteborg som man brukar se på träffarna och den går att sladda med minst lika bra som med 740/940. smile Otroligt rymliga i kupén ja!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
kyngas Varvstopparn
5 november 2011 · 460 Inlägg

en fungerande b230k tror jag går billigast,vinterbilen med b230k drar 0.6 landsväg

940 drog runt 1.1milen  ,då vare lek/varvstopp hela dagarna typ

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
SportPilot Ubåtsingenjör
5 november 2011 · 7 250 Inlägg

0,6 är rena dröm siffror .... det är ungefär vad en nyare polo dricker

sånna här dröm siffror ser man precis över allt, ganska tröttsamt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Pendulum
5 november 2011 · 1 298 Inlägg

CHEEVA skrev:
0,6 är rena dröm siffror .... det är ungefär vad en nyare polo dricker

sånna här dröm siffror ser man precis över allt, ganska tröttsamt

Det låter jävligt bra som sagt. Men det är ändå landsvägskörning vi pratar om. En Polo 1.4 kommer ner i ca 0.5 på landsväg.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
SportPilot Ubåtsingenjör
5 november 2011 · 7 250 Inlägg

Pendulum skrev:

CHEEVA skrev:
0,6 är rena dröm siffror .... det är ungefär vad en nyare polo dricker

sånna här dröm siffror ser man precis över allt, ganska tröttsamt

Det låter jävligt bra som sagt. Men det är ändå landsvägskörning vi pratar om. En Polo 1.4 kommer ner i ca 0.5 på landsväg.

okej 0,5 dricker en polo ... ingen kan då försöka få mig att tro att en volvo 740 dricker 0,6 ! det går liksom inte riktigt ihop

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang