Mitsubishi Evo 2 Aktuator, wastegate, tryckklocka. Problem med laddet. Blir frustrerad!

H22
6 november 2011 · 176 Inlägg

Hej


Har problem med laddet på min Evo 2a, hade tidigare läckage i grenröret men hade då stabila 1.3 kg's ladd.
Tröttnade på läckan i DNP kopians grenrör så smäcka dit orginala grenröret. MEN nu är det så att efter att läckan försvann så laddar den 1.5kg och en bra bit över! Vilket varken jag eller min bil gillar det minsta.

Har en så fint kallad "intern wastegate", aktuator, tryckklocka you name it.
Vad jag vet ska man justera pinnens längd för att ställa in laddet?
Längre pinne - mindre ladd
Kortare pinne - högre ladd

Började med att förlänga pinnen 2.5 varv, fortfarande same story.
Har nu justerat pinnen så den är HELA 1cm!!!! längre än tidigare, borde ju sänkt laddet något?
Testkör, laddet kommer 1500rpm senare än innan men flänger lika förbannat upp i 1.5kg ladd och t.o.m MERA!!!

Vad är det jag gör fel? Tippar inte på att det är fel i tryckklockan då den låg stabilt på laddet förut?
Går det att modifiera med "shims" eller något liknande i dessa eller?! för nått e ju helt åt helsike!
Antar att alla interna WG's fimgerar på samma sätt, så hoppas ni kan ge lite hjälp. Har aldrig haft intern WG innan då jag alltid använt mig av extern. Nu förstår jag varför

Tack på förhand

thelittleone
6 november 2011 · 56 Inlägg

jag hade skruvat tillbaks på pinnen som den va innan ungefär, så "locket" i avgashuset ligger stängt. om du förstår va ja menar tongue o sen hade ja ställt laddet via slangen till wgn. hur har du nu? någon styrning eller bara slang från turbo till wgn?

Janneutanb
6 november 2011 · 7 272 Inlägg

Är slangen till tryckklockan hel?
Om den läcker så öppnar inte den som den ska.

H22
6 november 2011 · 176 Inlägg

Det sitter en mekanisk pysventil ala JDM märke. Säkert jätteJDM och tillverkad i taiwan lr nått... Men får nog skruva ner pinnen igen ill en början^^


Bra där, ska ta mig en titt på den förbannade slangen också! smile

Senast redigerat av H22 (6 november 2011)

thelittleone
6 november 2011 · 56 Inlägg

aa skruva tillbaks staget som den va o kolla slangarna smile för att sänka laddet lite så kan du testa korta alla slangarna så dom blir så korta som möjligt, alltså slangen från turbo -> styrning o från styrning -> wgn. om dom nu är ganska långa som dom kan va när man har en styrning.

thelittleone
6 november 2011 · 56 Inlägg

såg att du skrev att de va en mekanisk styrning, kan du inte ändra på den?

H22
6 november 2011 · 176 Inlägg

Kom precis in från garaget nu, kortade pinnen som den var tidigare, trycktestade alla slangarna som tillhörde vaccumet från insug/wg/pysventil. Kortade även slangarna en liten bit för att bli av med eventuella slitage i ändarna. allt tätt så problemet låg inte där sad Angående "styrningen", den är helt sluten/stängd så den ska inte ge något ökat tryck.

Fattar verkligen inte vad som orsakar detta :S

H22
6 november 2011 · 176 Inlägg

Finns det något annat sätt att sänka laddet på? förutom borra hål i grenröret haha

thelittleone
6 november 2011 · 56 Inlägg

är styrningen helt sluten? asså bara 2 nipplar? måste ju finnas 3 nipplar på styrningen, en som pyser ut den luften som inte ska "in" i wgn tongue om du förstår tongue koppla en slang direkt från turbon till wgn o kolla va du får för grund ladd smile

H22
6 november 2011 · 176 Inlägg

Dumma är att min slang går inte från turbon till WG. den går från insug till WG.
Det jag menade med att den är stäng/sluten är den inte släpper ut någonting, den går enbart via insug till turbo slangen nu. men endå flänger den upp i 1.5kg hmm

thelittleone
6 november 2011 · 56 Inlägg

aha :S hur lång är slangen då? de finns ingen nippel nära turbon du kan slo ifrån då o kolla om de blir skillnad? tongue innerdiameter på slangen ? org turbo o wg klocka eller är nått bytt?

H22
6 november 2011 · 176 Inlägg

Jadu, va kan den va. kanske 50cm, de e la som de ska va orginal vad jag vet. Nej det finns tyvärr ingen nippel på turbon. Innerdiametern vette fasen haha, de e 2 olika tongue Turbon kommer från en evo3 med tillhörande orginalklocka. Börjar redan ledsna på detta. Köper mig snart ett grenrör o kör med extern WG asså

thelittleone
6 november 2011 · 56 Inlägg

testa dra en så stor vacum slang som möjligt tongue så de bara är en enda slang från insuget till turbon! smile

H22
6 november 2011 · 176 Inlägg

Provar imorgon! Får se hur detta slutar. får väll göra en annan variant annars. krångel krångel..

_empe4_
9 november 2011 · 17 Inlägg

Tjena, har också lite problem med just för högt ladd, min evo 3 går också upp till 1.5 i ladd och tidigare så var det lite läckage så jag drog fast alla slngklämorna som har med turbon att göra, typ till intercolern osv. Och efter det höjjdes laddet från 1.0 till 1.5. men jag har en liten ratt under huven där det står boost med klicklägen men ska jag vrida mot plus eller minus för att sänka laddet? och någon som vet hur den fungerar? just köpt bilen och är inte så insatt faktiskt..hmm och nu när den laddar 1.5 så dör bilen till vid 6 tusen varv från 3 ans växel och uppåt känns som att den antagligen inte får tillräckligt med bensin eller att den tappar laddtryck, men fast den kämpar segt från 6 tusen och upp så laddar den fortfarande 1.5. :S hade vilja ha den på 1.0-1.3 i ladd ungefär. sm tråkigt när den inte varvar ut ordentligt för det är trotts allt på maxvarven den ger max effekt.

H22
9 november 2011 · 176 Inlägg

Här snor vi trådar ja!
I din evo 3 är det absolut inte bra om du laddar 1.5bar då evo3ans orginalkolvar konstigt nog är mer omtåliga för högre ladd än vad evo2ans är. Folk på Evoklubben rekommenderar MAX 1.0 bar på evo3an så länge det rör sig om orginal. Ang din boost klick sak även kallad pysventil, den vrider du till minus så långt det går. Trycktesta WG klockan. det ska jag göra med min. annars vet jag inte vad det är

_empe4_
9 november 2011 · 17 Inlägg

Var inte meningen att göra det men när du hade lite av samma problem så tänkte jag att jag passar på att fråga smile okej, tack så mkt ska dra ner den till max minus och se hur det går. smile

H22
9 november 2011 · 176 Inlägg

Ingen fara haha.
Ja dra den till "max minus" <- låter helt fel men endå rätt och prova. annars får du la ta bort pysventilen helt och sedan prova. laddar den fortfarande 1.5 så får du nog ta fram kompressor och mätinstrument till din WG klocka. Ska jag med göra en vacker kväll då jag har tid, lust och ork wink

_empe4_
9 november 2011 · 17 Inlägg

Ja eller så ger jag upp och köper en gammal dieseltysk med stjärna, då vart alla bekymmer borta tongue

Crille88
9 november 2011 · 1 353 Inlägg

är det fritt flås genom ventilen? för annars åker du med "ryckt" WG-Slang..
byt vakum slang, skippa styrningen..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang