Det här med hydralisk handbroms..igen!

JacobSoh
29 november 2011 · 72 Inlägg

Hej..

Börjar med att säga att jag redan har googlat "hydralisk handbroms" och läst en väldans massa trådar(både på detta forum och andra..) och åsikter med mera om just detta. Men jag har det inte klart för mig fortfarande, dels för att bilder saknas i gamla trådar på hur andra människor gjort sina bromskretsar, och för att de är svårt att hänga med i vad personer menar när dom syftar på en bild som inte vill visas i min ******!"#¤¤&// webbläsare.

Samt att en bild säger ju mer än tusen ord för en som blir förvirrad av doktorsavhandlingar med ord...
Och därför skriver jag en egen tråd angående detta, i desperat hopp om att någon kan på förståelig svenska förklara för mig.

Jag har en 'vision' om en hydralisk handbroms, med endast 2 anstlutningar och utan vätskebehållare,
samt enfördelningsventil (också kallad backventil) från sellholm.

Kan någon rita upp detta för mig, eller förklara på en 10-årings språknivå hur jag ska 'dra' mina bromsrör om man utgår från original bromssystemet på en gammal sketen Volvo 240. big_smile

Håller på i skrivande stund att 'dra' nya rör kors och tvärs, men väntar lite med färdigställning tills den "magiska spaken" sitter på plats.

Tack på förhand.

racefan
29 november 2011 · 1 059 Inlägg

du ska ha 1 kopp. under den koppen ska du ha ett t-kors. den ena till bromscylindern som går till oken bak. den andra till cylindern på hydraliska handbromsen. den ska du ha ett rör från bromscylindern till bak oken in i backventiln. samt ett rör från cylindern till handbromsen in i backventilen. sen ett rör från backventilen bak till t-kors till varje bromsok.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
JacobSoh
29 november 2011 · 72 Inlägg

Med kopp menar du bromsvätskebehållare antar jag?

Blir lite förvirrad redan i början av de du just skrivit. neutral

Huvudcylindern har ju bromsvätskebehållare uppepå. Jag behöver alltså ytterligare en till behållare?
Från huvudbromscylindern (på bromsservot) finns 2 anslutningar, som går ner till bromrörsförgreningen(som i sin tur delar ut bromsrör till olika kolvar)... Härifrån, hur skall jag göra?

racefan
29 november 2011 · 1 059 Inlägg

trodde du körde riktigt pedalställ o bromsvåg. vet ej exakt hur man gör med bromservo mm

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
KHRacing
29 november 2011 ·

I din vätskebehållaren som sitter på bromscylindern skall du göra en anslutning i underkant
(göra ett hål) o montera en slang, OVANFÖR cylindern alltså, där man håller på vätskan.
Slangen borde vara runt 8-12mm inuti. denna slangen drar men sedan ner till ingången
på handbromsen, därifrån utgången på samma till fördelningsventilen. allt exakt förklarat
utav Sellholm själva.


http://forumbilder.se/thumbs/a62920119443385e9.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/f629201194332a4c9.jpg

Nu vet jag ej hur ett 240 orginal bromssystem ser ut, men har du två orginalrör bakåt, så
måste du koppla om detta till ett rör. enligt skissen ovan

JacobSoh skrev:
Med kopp menar du bromsvätskebehållare antar jag?

Blir lite förvirrad redan i början av de du just skrivit. neutral

Huvudcylindern har ju bromsvätskebehållare uppepå. Jag behöver alltså ytterligare en till behållare?
Från huvudbromscylindern (på bromsservot) finns 2 anslutningar, som går ner till bromrörsförgreningen(som i sin tur delar ut bromsrör till olika kolvar)... Härifrån, hur skall jag göra?

jag har okså två utgångar på min EVO bromscylinder, på den främre har jag satt ett kort rör till ett T-kors till framhjulen, på den andre går det bakåt till fördelningsventilen

Senast redigerat av KHRacing (29 november 2011)

JacobSoh
29 november 2011 · 72 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171617/171617-d57472e3f94da757060a3bc14f8c771a.jpg
bromssystem

Såhär ser bromssystemet ut på Volvo 240..

Så på dom längsgående rören bakåt, ska jag med andra ord kunna koppla om med hjälp av ett T-kors, så att det blir ett rör bakåt.  Och sedan göra likadant som på bilden ovan?
Borde ju fungera? neutralsmile

KHRacing
29 november 2011 ·

du borde kunna plugga den ena utgången i fördelningsgrejjen tycker jag, vet dock ej om det går att göra på en Volvos bromssystem !? Nån som vet ?

JacobSoh
29 november 2011 · 72 Inlägg

Hmm jag är inte expert alls (därav jag frågade från första början), men om man pluggar den ena utgången för bromsröret som går bakåt, så får man bara broms på båda framhjulen+ ena bakhjulet (förutsatt att man inte gör några andra ingrepp).

För det är det den där förgreningsventilen är till för, se till att båda hjulen fram kan bromsa, PLUS ett bakre hjul..

Men eftersom det i slutändan ändå blir ett bakåtgående bromsrör, så håller jag med dig, att man borde kunna plugga någon av dom bakåtgående utgångarna på förgreningsventilen.. smile


Tackar så mycket för ni som har svarat och kommit med kloka ord.. Det här har jag grubblat på hela eftermiddagen och inte kommit fram till nånting.

Två sista frågor, Hur luftar man bromssystemet när det sitter en hydralisk handbroms och reduceringsventil med i spelet?

Vad säger besiktningen om denna bromskretsvariant?
Jag tänker på rallybilar som fortfarande är kvar i bilregistret(nån borde ju ha hydralisk handbroms).
Eller kan man på en rallybil bara ha hydralisk handbroms om bilen skall A-besiktas, eller vad de nu heter i rallykretsar?

KHRacing
29 november 2011 ·

menade att du pluggar fördelningsblocket där du har 4 utgångar.

rallybilar besiktigas inte längre hos SBP.
volvo orginal cup bilarna får troligen inte ha hydraulisk handbroms

luftningen kan ibland vara lite klurig, men det går

JacobSoh
29 november 2011 · 72 Inlägg

Jo jag syftade på den med, även om vi har olika namn.. smile

Jaså gör dom inte det, jag hänger visst inte med i världen. big_smile Jag är ung och ändå för gammal på samma gång. smile

Men blir det inte samma tillvägagångssätt när man luftar den här omtalade varianten, som när man gör det på ett original bromskretssystem?

KHRacing
30 november 2011 ·

jo man luftar likadant, men backventilen har ju tre ansutningar som det kan hända att man får lossa minimalt på för att hjälpa till att lufta.

JacobSoh
2 december 2011 · 72 Inlägg

Kom att tänka på en ytterligare sak. Hur hårt måste bromscylindern till handbromsspaken jobba nu när det inte finns något servo till den? Blir det lika tungt som att bromsa en bil (med bromsservo) som inte är igång? För i så fall blir de ju jättetungt motstånd i spaken..

Driftar_N
2 december 2011 · 227 Inlägg

Det beror till största del på vad du har för storlek och antal på kolvarna i bakoken, storlek på handbromscylindern och utväxling på spaken.

JacobSoh
2 december 2011 · 72 Inlägg

2 kolvar per ok, kolvstorlek okänt, är i vilket fall original ok.
handbromscylindern är jag inte hundra på, men tror det är 0,625"/15,80 mm.
Utväxling - NADA!

Tanken var att ha en 12v solenoid som trycker på cylindern.. wink

Driftar_N
5 december 2011 · 227 Inlägg

JacobSoh skrev:
2 kolvar per ok, kolvstorlek okänt, är i vilket fall original ok.
handbromscylindern är jag inte hundra på, men tror det är 0,625"/15,80 mm.
Utväxling - NADA!

Tanken var att ha en 12v solenoid som trycker på cylindern.. wink

Vad har du för tanke med det? för det kan du nog glömma rakt av.

KHRacing
5 december 2011 ·

Driftar_N skrev:

JacobSoh skrev:
2 kolvar per ok, kolvstorlek okänt, är i vilket fall original ok.
handbromscylindern är jag inte hundra på, men tror det är 0,625"/15,80 mm.
Utväxling - NADA!

Tanken var att ha en 12v solenoid som trycker på cylindern.. wink

Vad har du för tanke med det? för det kan du nog glömma rakt av.

Jag ser det som positivt att nyttja en solenoid,  om man tar en sådan som sitter på exempelvis
en bilstartmotor.. den slår till snabbare, men lär ite hålla trycket så länge. borde lätt funka tycker jag !.

men se upp med bilprovningen

Driftar_N
5 december 2011 · 227 Inlägg

En Solenoid kommer inte orka låsa bakhjulen om den sitter rakt mot cylindern, alltså 1:1 utväxlingsförhållande.
Sätter du en hävarm för att ändra utväxlingen så kommer inte slaget räcka till på långa vägar.

KHRacing
5 december 2011 ·

Driftar_N skrev:
En Solenoid kommer inte orka låsa bakhjulen om den sitter rakt mot cylindern, alltså 1:1 utväxlingsförhållande.
Sätter du en hävarm för att ändra utväxlingen så kommer inte slaget räcka till på långa vägar.

såklart menade jag med rätta grejjerna :-) applicerade till en lämplig solenoid.

Driftar_N
5 december 2011 · 227 Inlägg

KHRacing skrev:

Driftar_N skrev:
En Solenoid kommer inte orka låsa bakhjulen om den sitter rakt mot cylindern, alltså 1:1 utväxlingsförhållande.
Sätter du en hävarm för att ändra utväxlingen så kommer inte slaget räcka till på långa vägar.

såklart menade jag med rätta grejjerna :-) applicerade till en lämplig solenoid.

Rätta? Du får gärna komma med tips på solenoid som klarar lite större krafter över relativt stor slaglängd.
Har bara hittat solenoider som klarar upp till 20-25N vid 1mm slag, vid större slag orkar dom mindre.

KHRacing
5 december 2011 ·

Driftar_N skrev:

KHRacing skrev:

Driftar_N skrev:
En Solenoid kommer inte orka låsa bakhjulen om den sitter rakt mot cylindern, alltså 1:1 utväxlingsförhållande.
Sätter du en hävarm för att ändra utväxlingen så kommer inte slaget räcka till på långa vägar.

såklart menade jag med rätta grejjerna :-) applicerade till en lämplig solenoid.

Rätta? Du får gärna komma med tips på solenoid som klarar lite större krafter över relativt stor slaglängd.
Har bara hittat solenoider som klarar upp till 20-25N vid 1mm slag, vid större slag orkar dom mindre.

det kan jag tyvärr inte, vet inget om sådana alls, vet bara hur de fungerar, garanterat finns de iaf nånstans.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang