Hur kommer det sig att motorn känner sig piggare vid gaspådrag efter motorbromsning?

Volvo740-88 Volvo850-92
2 december 2011 · 1 675 Inlägg

Hur kommer det sig att motorn känner sig piggare när jag t.ex lägger i 2:ans växel och rullar ner för en backe. När baken är plan så gasar jag på och då känns motorn mycket piggare. Samma sak gäller när jag lägger i 3:ans växel och rullar ner för en backe och när backen är plan så drar jag på lite gas och då sticker bilen iväg. Det här är så klart en B230F motor jag har.

Kan det vara så att syre hinner samlas i mer i luftfiltret till spjället när man motorbromsa än när spjället är öppet och man kör normalt?

Hur skulle det se ut om man hade en liten modul driven av en separat motor som inte tar energi från bilmotorn, som pressar i lite luft i luftfiltret t.ex lågtryck turbo?

VD-Design
2 december 2011 · 1 324 Inlägg

offtopic: men hur kan en backe vara plan? smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo740-88 Volvo850-92
2 december 2011 · 1 675 Inlägg

DiZturbed skrev:
offtopic: men hur kan en backe vara plan? smile

Detta kan enkelt förklaras med lite matematik C. Derivata.

Volvo740-88 Volvo850-92
2 december 2011 · 1 675 Inlägg

Ingen som vet, eller har alla gått ut och supit?

Vi säger att man en turbo som inte drivs av motorn. Skulle det "pigga" upp motorn lite? Alltså jag talar om bara att man ger motorn bara lite mera syre så den har lite lättare att andas.

yamazuki
2 december 2011 · 248 Inlägg

Mer luft in brukar betyda mer effekt ut. Även om turbon drivs av önsketänkande eller salta kringlor.

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
Volvo740-88 Volvo850-92
2 december 2011 · 1 675 Inlägg

yamazuki skrev:
Mer luft in brukar betyda mer effekt ut. Även om turbon drivs av önsketänkande eller salta kringlor.

Inte alltid. Hört talas som effektiv förbränning?

Jag tänkte mest om en sterlingmotor kunde driva och fungera som en liten kompressor.
Behövs ju inge mycket, men en liten knuff luft skulle nog ge något bättre.

Senast redigerat av Volvo740-88 (2 december 2011)

yamazuki
2 december 2011 · 248 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

yamazuki skrev:
Mer luft in brukar betyda mer effekt ut. Även om turbon drivs av önsketänkande eller salta kringlor.

Inte alltid. Hört talas som effektiv förbränning?

Jag tänkte mest om en sterlingmotor kunde driva och fungera som en liten kompressor.
Behövs ju inge mycket, men en liten knuff luft skulle nog ge något bättre.

Ursäkta om jag var otydlig men med mer luft in menade jag luft/bränsle och i rätt proportion till varandra dessutom.

Ska du limma på en sterlingmotor för att blåsa in mer luft i din motor så glöm inte starta en projekttråd för det här vill säkert fler än jag följa.

För en glad amatör som mig finns det ju ganska beprövade lösningar redan för att få motorn att bli piggare.
turbo, kompressor eller kanske lustgas.

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
2 december 2011 · 729 Inlägg

Antagligen är det för att när du motorbromsar och sen gasar på igen så har du redan farten uppe så motorn inte behöver jobba lika hårt för att få upp hastighet.
Speciellt efter en nerförsbacke...

Asse_ clubjdm.se
2 december 2011 · 462 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

DiZturbed skrev:
offtopic: men hur kan en backe vara plan? smile

Detta kan enkelt förklaras med lite matematik C. Derivata.

Hahaha, något skolkade i skolan

www.clubjdm.se
FLindgren
2 december 2011 · 5 089 Inlägg

ja som någon annan redan skrivit, du har ju redan varven uppe..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
OpelP1
2 december 2011 · 1 412 Inlägg

Ja att det skulle samlas mer luft i luftfiltret under motorbromsningen känns ju sådär.

Mina bilar beter sig ju likadant även när dom inte ens haft luftfilter utan öppet rätt in i förgasarna.
Men som sagt så har man ju redan lite varv uppe plus att det känns kanske som kraftigare acceleration när man precis har motorbromsat.

Volvo740-88 Volvo850-92
2 december 2011 · 1 675 Inlägg

Jaha. Okej.
Men då vet jag.

Volvo740-88 Volvo850-92
3 december 2011 · 1 675 Inlägg

Kanelbullen skrev:

Asse_ skrev:

Volvo740-88 skrev:

Detta kan enkelt förklaras med lite matematik C. Derivata.

Hahaha, något skolkade i skolan

haha menar du "någon" big_smile

Jag vet inte vilken ni menar, men har ni hört talas som trasspunkter? Det är stadiet mellan backe och när den är plan.

VD-Design
3 december 2011 · 1 324 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Kanelbullen skrev:

Asse_ skrev:

Hahaha, något skolkade i skolan

haha menar du "någon" big_smile

Jag vet inte vilken ni menar, men har ni hört talas som trasspunkter? Det är stadiet mellan backe och när den är plan.

Aldrig hört big_smile

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Evildan
3 december 2011 ·

DiZturbed skrev:
offtopic: men hur kan en backe vara plan? smile

enligt texten blir även TS bak plan, och då gasar han på.

skämt åsido, kan vara stopp/skit i luft/bränslefilter så när det inte har behövt strömma vätska/luft eller kanske gas i detta fall wink så får motorn tillräckligt utav denna saknade vara för att säkerställa en korrekt förbränning?

VD-Design
3 december 2011 · 1 324 Inlägg

Evildan skrev:

DiZturbed skrev:
offtopic: men hur kan en backe vara plan? smile

enligt texten blir även TS bak plan, och då gasar han på.

skämt åsido, kan vara stopp/skit i luft/bränslefilter så när det inte har behövt strömma vätska/luft eller kanske gas i detta fall wink så får motorn tillräckligt utav denna saknade vara för att säkerställa en korrekt förbränning?

Haha såg det nu.. tongue

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
yamazuki
3 december 2011 · 248 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Kanelbullen skrev:

Asse_ skrev:

Hahaha, något skolkade i skolan

haha menar du "någon" big_smile

Jag vet inte vilken ni menar, men har ni hört talas som trasspunkter? Det är stadiet mellan backe och när den är plan.

Hört talas om lägesenergi?

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
Asse_ clubjdm.se
3 december 2011 · 462 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Kanelbullen skrev:

Asse_ skrev:
Hahaha, något skolkade i skolan

haha menar du "någon" big_smile

Jag vet inte vilken ni menar, men har ni hört talas som trasspunkter? Det är stadiet mellan backe och när den är plan.

terasspunkt...

Men i alla fall, du får gärna visa din uträkning samt funktion, själv avslutar jag nu med Matte D och börjar med matte e med bra betyg och tycker matte är intressant, så du får gärna visa din uträkning och hur du kom fram till hur funktionen på backen ser ut. smile Då kanske man kan ur denna uträkning förklara varför din bil verkar "må" bättre av att rulla ner för en backa när du växlar ner.


Eller kanske inte...

Senast redigerat av Asse_ (3 december 2011)

www.clubjdm.se
Mattman Gammal och grinig
3 december 2011 · 362 Inlägg

Är det här ett troll eller?

Nej, bilen får inte extra effekt av lite motorbromsning, skulle någon extra luft samlas i luftburken och luftröret skulle denna luft göra föga skillnad. För att få någon märkbar effektökning skulle du få upp ett tryck på 0.2 bar eller mer i luftburken, och om du inte motorbromsar i 300 blås med en gigantisk tratt fram på volvon så kommer detta inte att hända. Att bilen känns piggare är antgligen samma effektökning som alla volvosar får ibland, nämligen placebo effekten.

Mattman Gammal och grinig
3 december 2011 · 362 Inlägg

jonnielahti skrev:
varven redan uppe, sen har man ett lite högre oljetryck om de nu ger något i dem minimala marginalerna!

Om motorn får en effektförlust av att bygga upp oljetryck så är det dags att byta oljepump smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang