Hur kommer det sig att motorn känner sig piggare vid gaspådrag efter motorbromsning?

Mattman Gammal och grinig
3 december 2011 · 362 Inlägg

jonnielahti skrev:

Mattman skrev:

jonnielahti skrev:
varven redan uppe, sen har man ett lite högre oljetryck om de nu ger något i dem minimala marginalerna!

Om motorn får en effektförlust av att bygga upp oljetryck så är det dags att byta oljepump smile

läs rubriken en gång till lol

Ja, jag vet, men du påstår att oljetrycket har med motorn effekt att göra? Varpå jag påstår att en motorn som känns piggare för att det tar kraft ur motorn att bygga upp sitt eget oljetryck, så är det dags att laga den.

Som jag skrev i min tidigare kommentar i den här tråden, så är det med stor sannorlikhet placeboeffekten som slår till.

Danne_gg KTH Ingenjör;)
3 december 2011 · 391 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

DiZturbed skrev:
offtopic: men hur kan en backe vara plan? smile

Detta kan enkelt förklaras med lite matematik C. Derivata.

Lätt storhetsvansinne?tongue

Four rings to rule them all!
volvodrajvor
4 december 2011 · 313 Inlägg

En terasspunkt är plan ja! men en terasspunkt är ingen backe, det är därför den är plan! en backe är en backe för att den inte är plan. En backe är ett lutande plan jämfört med ett annat plant plan.

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Evildan
4 december 2011 ·

volvodrajvor skrev:
En terasspunkt är plan ja! men en terasspunkt är ingen backe, det är därför den är plan! en backe är en backe för att den inte är plan. En backe är ett lutande plan jämfört med ett annat plant plan.

en av de lärde i Lund har förklarat övertydligt. +1

yamazuki
4 december 2011 · 248 Inlägg

Men om backen är lite rund till formen då?

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
volvodrajvor
4 december 2011 · 313 Inlägg

yamazuki skrev:
Men om backen är lite rund till formen då?

backe = -x^2 (eller andra polynom) om den endast är rundad från sidan. Lutar den åt sidorna också använder man en funktion med två variabler f(x,y), då kan man få en Apsadel eller Monkey saddle!

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
yamazuki
4 december 2011 · 248 Inlägg

Just det apsadel var ordet. Hade det på tungan.

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang