3512
Sök

Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
#281
zemet skrev:
quinna skrev:
zemet skrev:
Riktigt fräck bil han bygger. Men en sak ska du veta. Glasfiber tål inte stenskott. Jag gjorde egna addon till min 740 och dom såg för jävliga ut efter några månader. Som om någon stått och skjutit på dom med luftgevär(vilket ett stenskott kanske kan jämföras med?).

Så ifall du ska köpa en sån kaross ha detta i åtanke:)

Visst är glasfiber kanske känsligare än plåt, men det hänger VÄLDIGT mycket på vilken typ av glasfiber, hur den är lagd och hur tjock och stum den är. Kolla tex Chevrolet Corvette. Jag har en kollega som har en från tidigt 80-tal. Kaross helt i glasfiber, massor med mil och den ser inte värre ut än vilken bil som helst. Ser man min Rod dessutom som en bil som bara kommer köras på somrarna på sopade vägar så känns det inte som att det är ett problem som är värt att lägga ytterligare 150 000:- på att lösa genom att köpa en ny plåtkaross istället.

Den jag göt var först ett lager 400 matta och sedan två lager 600 matta. Fast det var gelcoat för båtskrov. Själva glasfibern var ju inte skadad utan det var egentligen bara gelcoaten som var borta.

Lär ju ha varit gelcoaten som var felet när jag tänker efter:)

Jag är absolut ingen expert på glasfiber, men uppenbarligen så går det ju att få till i alla fall.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#282
Hej i sommarvärmen!

Jag sitter här i soffan och är trött så jag tänkte att jag passar på att lägga upp ett par av bilderna jag har tagit senaste dagarna.

Jag har monterat ihop mitt insug för förhoppningsvis sista gången på ett bra tag. Och då menar jag monterat ihop på riktigt, med packningar och allt. Jag har tillochmed justerat spjällen klart för start. Sen har jag gjort hela kabelhärvan mer eller mindre klar. Jag behöver låna en crimptång på jobbet och stifta några enstaka kablar och det ska göras under veckan. Nu ska jag försöka få tag i ett batteri så jag kan koppla upp allt så som det kommer sitta i bil och provköra hela reläcentralen och kabelhärvan ända ut till givare. Då kommer jag kunna kalibrera tempgivare, spjällägesgivare och provköra alla in och utgångar. Förhoppningen är ju som sagt att kunna starta upp med insrutningen innan semestern är slut.

Här har ni en bild på hur jag har byggt upp motorsidan av kabelhärvan.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19140952_zps7bd26e89.jpg

Här ser ni hur interfacet kommer se ut mellan motor och bil. Den här aluminiumplåten ska förvisso klippas ner lite, men kommer sitta på torpedväggen. Den har en multikontakt med 48 poler (som jag plockat från nån gammal SAAB) som sköter allt till motorn. Bränslepump, kylfläkt, alla givare, spridare och spolar körs via denna. Sen har jag 8st LEMO-kontakter (som jag tagit till vara på när företaget städat och kastat massa roliga grejer) som kommer gå till dom 8st grenrörstempingångarna i styrsystemet och till sist en skärmad Binder-kontakt (som är inköpt på ELFA) som kommer sköta triggersensorn. Detta bara för att inte få massa störningar på varvtalssignalen.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19182527_zpsd149cc77.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19182552-1_zpsb19ca6f2.jpg

Slänger in en helt orelaterad bild på min fördelare med, mest bara för att jag gillar hur tändkablarna ser ut med MSD-loggan.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-16162835_zpsc42135ba.jpg

Här kommer lite bilder på det jag tycker är roligast med hela bygget. Mitt egenkomponerade, insprutade, trattförsedda insug. Här kommer lite bilder på mitt vuxen-lego för er som inte förstått hur det hänger ihop.

Först en bild på bara insuget med rails tillfälligt dithängda.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19140932_zps5035488a.jpg

Här är adapterplattan jag har filat till med tryckluftsslip (säkert 100h arbete allt som allt bara på denna del). Denna anpassar alltså hålbilden från Edelbrock 2x4-insuget jag byggt på till hålbilden för dom 4st Ford V6-spjällkropparna.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19140825_zps8dbe3c30.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19140838_zps47c3f7ff.jpg

Här är ett par bilder på mina egenhändigt tillsnidade packningar

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19141022_zps80916bc2.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19143205_zps0439c0b4.jpg

Och såhär ser insuget ut med adaptern monterad

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19142916_zps59a804fe.jpg

Här är två av spjällkropparna monterade

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19145751_zps1b4c750b.jpg

Och såhär ser det ut nu. Man ser även lite av hur jag dragit kablarna i insuget för att dölja dom så gott det går

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19162149_zpsa305c7c5.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19162159_zps69ac4830.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-19162211_zpsdfe9eb3b.jpg

Om jag får möjlighet denna veckan så ska jag åka in och crimpa dom sista kablarna, försöka få till några vettiga fästen till mina fuelrails och bygga ett fäste till triggersensorn. Sen är det inte många timmar kvar till första uppstart.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 126 Inlägg
22 juli 2013
#283
Riktigt snyggt och stilrent blir det, ser verkligen professionellt ut   smile

Snart fattas bara Hot Roden big_smile


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
22 juli 2013
#284
Riktigt stiligt!

huehue

443 Inlägg
24 juli 2013
#285
Så ska kablar dras! Det är inte varje dag man ser någon som gör seriösa lösningar med kablar, de flesta är för lata.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#286
reeLay skrev:
Så ska kablar dras! Det är inte varje dag man ser någon som gör seriösa lösningar med kablar, de flesta är för lata.

Inte alla som är lika skadade av motorinstallationer i yrket som jag är tongue Jag tycker själv att hela min installation är ganska medioker och skulle inte ha något emot att göra om det bättre om jag bara hade råd tongue

Jag kopplade ihop alla delar av kabelhärvan idag (reläpanel, kupéhärva och motorhärva) och kopplade på ett batteri. Detta bara för att kunna provköra alla funktioner för att se så att alla kablar sitter rätt. Ser bra ut än så länge. Styrlådan vaknade direkt och kopplade ihop sig på några millisekunder med min dator utan inställningar. Från mjukvaran kan man sen provköra alla in och utgångar så jag har provat alla spridare, kört relän till bränslepump, fläkt, tändspolar och allt sånt via dom utgångar som finns i lådan. Tempgivarna ger vettiga utslag, trottellägesgivaren lirar och jag fick felkoder på lambdasonderna som inte var kopplade tongue Med andra ord verkar allt lira.

Såhär ser systemet ut som det ligger på golvet just nu

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/2013-07-24162032_zpse1295abb.jpg

Och som en liten bonus. Jag vet inte hur många som känner till det styrsystem jag använder mig av, men jag nämner det igen. Det heter MaxxECU och är utvecklat av ett par grabbar nere i Småland och är relativt nytt på marknaden. Jag älskar systemet och en av dom underbara små detaljerna är att det finns en app till Android som snackar via Bluetooth. Ännu mer fantastiskt är att på första försöket så bara fungerar det!! Se och njut.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/Screenshot_2013-07-24-23-00-14_zps0eadc863.png

Se också att det är värden på mätarna som faktiskt kommer från styrlådan. Utslaget på trottelpositionen kommer från min fot mot gaslänkaget tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

2 Inlägg
25 juli 2013
#287
Dagens kvällsläsning är nu avklarad, suttit som klistrad från sida 1 och kan bara säga att jag är riktigt imponerad.
Ren ingenjörskonst på länkagen (och dess funktion) till spjällkropparna. Estetiskt sett så är det en väldigt fin motor att titta på också.

Ser fram emot uppstart med insprutningen (och en eventuell byggtråd den dagen det blir dags för bilbygge)

Tummen upp! smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
25 juli 2013
Trådstartare
#288
Naesholm skrev:
Dagens kvällsläsning är nu avklarad, suttit som klistrad från sida 1 och kan bara säga att jag är riktigt imponerad.
Ren ingenjörskonst på länkagen (och dess funktion) till spjällkropparna. Estetiskt sett så är det en väldigt fin motor att titta på också.

Ser fram emot uppstart med insprutningen (och en eventuell byggtråd den dagen det blir dags för bilbygge)

Tummen upp! smile

Vilken kämpe tongue Jag har tänkt tanken att sätta mig själv och gå igenom hela tråden från ände till ände men jag har aldrig känt att jag har haft den tiden tongue

Om man ska vara lite självgod så tycker jag också att det är en väldigt vacker motor. Jag är riktigt nöjd med valet av komponenter. Så pass faktiskt att jag har fixat en fotograf som ska få ta lite sjyssta studiobilder när den är klar.

Iochmed att styrsystemet verkar fungera som det ska och all el verkar sjysst så är det egentligen bara att få till mina railfästen och fäste till triggersensorn och byta motorolja innan uppstart.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
25 juli 2013
#289
MaxxECU ser ju skitmysigt ut, ungefär vad kostar ett sånt paket?

4 261 Inlägg
25 juli 2013
#290
Ser grymt ut. Men varför visar den inte samma temp på coolant som intake air? Borde vara samma eller hade du just fyllt på vatten?


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
25 juli 2013
#291
Häftigt, hur ser det ut med kaross o dyl?

huehue

730 Inlägg
25 juli 2013
#292
Snyggt bygge. Lyckades fördriva några timmar på jobbet med att läsa mellan lastbilarna som kom och ville ha lass wink Pren lagd

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
#293
-Westerlund- skrev:
MaxxECU ser ju skitmysigt ut, ungefär vad kostar ett sånt paket?

På hemsidan annonserar dom 13900:- ink kabelhärva och bredbandslambda. Riktigt prisvärt i mina ögon. Jag satt vid nåt tillfälle och kollade vad motsvarande Megasquirt skulle kosta och där jag köpte mitt förra system (MS) så skulle en låda för 8 sekventiella cylindrar kosta ca 8500:- (exklusive lambdasond och kabelhärva). Då får du fortfarande inte möjligheten att koppla bredbandslambdan rakt i boxen, du får inte 8 EGT ingångar, du kan inte kommunicera via USB och Bluetooth + att det på alla sätt är ett mycket sämre system än MaxxECU.

Varför givarna inte visar exakt samma är nog dels för att man kan förvänta sig kanske mellan 2 och 5% mätosäkerhet på en sån här givare, sen var dom inte kalibrerade utan bara inknappade enligt deras spec. Sen är dom av två helt olika typer så dom reagerar nog på tempförändring olika snabbt.

Kaross ser det ut som vanligt med. Vet vad jag ska ha, vet vad det kostar och vet hur den ska byggas men allt är pausat tills dess att jag sålt min lägenhet och köpt hus med garage smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
28 juli 2013
#294
quinna skrev:
På hemsidan annonserar dom 13900:- ink kabelhärva och bredbandslambda. Riktigt prisvärt i mina ögon. Jag satt vid nåt tillfälle och kollade vad motsvarande Megasquirt skulle kosta och där jag köpte mitt förra system (MS) så skulle en låda för 8 sekventiella cylindrar kosta ca 8500:- (exklusive lambdasond och kabelhärva). Då får du fortfarande inte möjligheten att koppla bredbandslambdan rakt i boxen, du får inte 8 EGT ingångar, du kan inte kommunicera via USB och Bluetooth + att det på alla sätt är ett mycket sämre system än MaxxECU.

14.000 för ett komplett paket då alltså? Inte dumt alls!
(Av nån anledning tycker jag att det här verkar jättebilligt trots att det kostar mer än vad jag tjänade förra året, haha)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#295
-Westerlund- skrev:
quinna skrev:
På hemsidan annonserar dom 13900:- ink kabelhärva och bredbandslambda. Riktigt prisvärt i mina ögon. Jag satt vid nåt tillfälle och kollade vad motsvarande Megasquirt skulle kosta och där jag köpte mitt förra system (MS) så skulle en låda för 8 sekventiella cylindrar kosta ca 8500:- (exklusive lambdasond och kabelhärva). Då får du fortfarande inte möjligheten att koppla bredbandslambdan rakt i boxen, du får inte 8 EGT ingångar, du kan inte kommunicera via USB och Bluetooth + att det på alla sätt är ett mycket sämre system än MaxxECU.

14.000 för ett komplett paket då alltså? Inte dumt alls!
(Av nån anledning tycker jag att det här verkar jättebilligt trots att det kostar mer än vad jag tjänade förra året, haha)

Det ÄR bra pris.  Man kan alla gånger lägga tredubbla på på nåt sjysst autronic eller haltech och då får du i mina ögon inte ett bättre system,  utan ett mer svårjobbat system som definitivt inte har manual på svenska med bilder så vilket ägg som helst kan få det att funka tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#296
Hej go'vänner!

I vanlig ordning så är jag dålig på att uppdatera och jag ber om ursäkt för detta. Men faktum är att jag har fått massor gjort sen mitt sista inlägg. Så mycket gjort faktiskt att jag inte har haft tid eller ork att fotografera eller uppdatera min projekttråd. Jag sa i våras att jag skulle göra klart insprutningen och starta upp med den under semestern. Uppenbarligen hade jag fel då motorn fortfarande inte är startad. Dock är det otroligt nära nu. Jag har varit in och gjort ett gäng heldagar under semestern.

Mitt insug sitter nu på, tillsammans spridare och rails. Elsystemet sitter på motorn. Soppatrycksregulatorn sitter monterad och alla AN-anslutningar är klara. Triggersensor, tempsensorer och trottelsensor sitter på och fungerar. Jag håller för närvarande på att bygga någon typ av hylla för ECU och reläpanel, men annars är det typ att fylla kylarvätska och byta olja. Jag har bestämt mig för att provtrycka soppasystemet innan jag försöker starta, men det är typ allt. Jag har bränslepump med tillhörande filter sittandes på en jeepdunk klart att koppla på.

Med andra ord tror jag att jag kommer göra en update relativt snart som kommer få denna tråd att hamna högt upp på listan över populära trådar igen tongue

Sen kan jag gläda eder alla att jag ska på husvisning imorgon, på inte mindre än 4 villor med garage. Förhoppningsvis så blir det att köpa hem en kaross och ram i vinter och börja bygga bil av detta. Jag kan GARANTERA att det blir ytterligare en forumtråd med massor av bilder då smile

Jag ska försöka fixa någon vettig update så fort jag får möjlighet.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
#297
Ah hej igen då!

Här kommer ytterligare en ursäkt till att jag inte har uppdaterat tråden på så länge. Jag har inte orkat! Fast skälet till att jag inte har orkat är i alla fall sjysst. Jag har inte orkat uppdatera tråden för att jag har haft fullt upp med att flytta från lägenheten till vår nya villa med garage!! Vi har sålt lägenheten och flyttar ut den nästa helg, sen får vi inte tillträde till huset förrän 29e november så fram tills dess så är vi mer eller mindre hemlösa och kommer bo hos släktingar och vänner.

Kommande vintern kommer spenderas med att riva ner alla mellanväggar i garaget/vedboden/snickarboden och göra allt till ett relativt stort garage. Nya ytskikt, bra belysning och klinkersgolv. Så till våren när jag hämtar karossen och ramen så har jag en egen "Man Cave" att hålla till i tongue

Men jag har faktiskt hunnit göra en del grejer mitt i allt detta. Inget som kanske syns, men som för mig närmare uppstart med insprutning. Jag har t.ex byggt lite yta att montera styrsystem på.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2013-09-22134659_zps14adda33.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2013-09-22134620_zps74323c89.jpg

Sen har jag provtryckt soppasystemet, konstaterat att det läcker, svetsat om ena fuelrailen och provtryckt igen och nu är den punkten avklarad. Motorn är tät och håller kylarvätskan som den ska och styrsystemet svarar och kopplar upp när man slår på tändningsknappen på motorstativet.

Kvar att göra innan uppstart är att koppla på bränsleförsörjning, fixa en tändkabel mellan spole och fördelare och börja avbugga styrsystemet. Jag drog runt motorn idag men fick ingen varvtalssignal så jag kommer börja där. Detta kommer bli i mån av tid efter vi har flyttat ut ur lägenheten. Jag lägger upp ett par bilder till bara för att visa hur allt ser ut idag.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2013-09-22134653_zps5986afa3.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2013-09-22134638-1_zps4fc133c1.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2013-09-22134624_zps8ee3e729.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2013-09-22134558_zpsc2fad65d.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/2013-09-22134537_zpsfaf28d71.jpg

Återkommer med mer snart.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

649 Inlägg
Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
23 september 2013
#299
Det låter förjävla nobelt det där!

443 Inlägg
23 september 2013
#300
Det är så vackert!
Senast redigerat av reeLay (23 september 2013)


Sök