4435
Sök

9-5 -00 2.0t, 22000mil tappar oljetryck vid varm motor

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Vid kall motor verkar allt fungera, efter 2mil hörs ett tickande från ventilerna, låter som hydrauliska tryckare som är slitna, efter 4mil i 125km/h tändsoljetampan, att släppa ner motorn i varv(sänka från 125 till 90km/h) gör att lampan släcks men ventilknacket är nu värre.

En verkstad gjorde oljebyte och fick ur bara 2 liter olja efter ca 1000mil sedan senaste servicen. Med nya oljan blir det precis samma symptom som tidigare beskrivet.

Jag personligen tror inte på glapp i kontakten eftersom ventilernas tickande nästan övergår i slammer. Jag samåker i denna bil och hör alltså motorn ettp ar sekunder varje gång jag blir upphämtad och den brukar gå helt tyst annars.  Ägaren säger att det finns ett visst trasig servopumpsljud vid kallstart.

Det är inte min bil och jag tänker således inte börja felsöka, utan bara ställer frågan om detta är ett känt fenomen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
15 038 Inlägg
20 december 2011
skulle nog tro att det är dax att sluta kör bilen illa kvikt!!!!!!!!!!

den kommer tokrasa finns inget mer än att riva tråget ner med lagrena och kolla på dom
och göra rent silen

lagrena måste ner för att fastställa att dom inte börjat gå ner sig redan

helt klart är det oilsludge som är problemet  skulle tro att turbon nyss är bytt eller tvärslut

så säg till honom att ställa bilen direkt! och dra bilen till en verkstad
annars är det garanterat motorbyte som gäller

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Jodå jag förklarar hur det fungerar men han lyssnar inte så noga.  Packade vantar, mössa och reflex i morse inför ev promenad :-)

Är det silen som sätter igen sig vid sludge?   Bilen har inte bytt turbo, däremot fått vevhusventen bytt efter att haft fullt med majonös på oljestickan, då hade bilen bara gått i stan, dvs korta sträckor.

Ett motorbyte i sig är ju inget problem, dock är det kanske svårt att få tag i en frisk motor utan sludge.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

15 038 Inlägg
20 december 2011
torpis skrev:
Jodå jag förklarar hur det fungerar men han lyssnar inte så noga.  Packade vantar, mössa och reflex i morse inför ev promenad :-)

Är det silen som sätter igen sig vid sludge?   Bilen har inte bytt turbo, däremot fått vevhusventen bytt efter att haft fullt med majonös på oljestickan, då hade bilen bara gått i stan, dvs korta sträckor.

Ett motorbyte i sig är ju inget problem, dock är det kanske svårt att få tag i en frisk motor utan sludge.

hehe jo en friskmotor heter 9000 underdel och bygga om

helt ärligt säg till honom att parkera för det går inte att uppbringa friska motorer för pengar längre

och att bygga om med 9000 underdel är inte många som besitter kunskaper om

har en polare som byter ett antal i månaden
man vet att står det en 9-3 eller 9-5 så är det motorbyte eller lådfix
som gäller

men fixar man silen så kommer det säkert bli bättre
spontant känns det som den gått longlife service en längre tid och nu byts oljan var 1000mil och då kommer problemen som en räkning på posten
framför allt med helsyntets olja smile

polarn är skapligt trött på dumma saab ägare som inte förstår att man inte kan köra med oljelampan lysande och motorer som knackar som fan..

har sätt block som blivit förstörda pga lagrena snurrat runt och ätit sönder blocket totalt smile
det är riktig kvalite det smile
oftast går det åt 10st saab motorer för att få ihop delar till 1 som man kan renovera

veven är det svåraste och kolvar för dom går ner sig totalt oxå

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Liten uppföljning. Oljan byttes igen av en annan verkstad som absolut trodde det var fel olja som använts. Det byttes till en mineralolja och vips fungerade motorn igen.  Dock var ett servopumpsljud kvar vid kall motor.  Efter det byttes servopump samt generator utan att ljudet försvan. Nya verkstaden ville då göra något åt kamkedjan, men det har inte blivit av.

Bilen rullar alltså fortfarande trots div oljud.

15 038 Inlägg
31 augusti 2012
torpis skrev:
Liten uppföljning. Oljan byttes igen av en annan verkstad som absolut trodde det var fel olja som använts. Det byttes till en mineralolja och vips fungerade motorn igen.  Dock var ett servopumpsljud kvar vid kall motor.  Efter det byttes servopump samt generator utan att ljudet försvan. Nya verkstaden ville då göra något åt kamkedjan, men det har inte blivit av.

Bilen rullar alltså fortfarande trots div oljud.

inte direkt konstigt att den fungerar med en tjockare olja smile

bara att riva ur maskin och hoppas det inte är försent
för rasar gör det pga lagrena som bevsligen redan är så slitna att motorn inte riktigt klarar av att hålla trycket uppe.
märkligt val av olja från en verkstads sida måste jag säga
mineral är den sista oljan jag skulle hälla i en modern bil

min 850 2.5se 10v körde jag minneral olja 10/30 den höll 300mil sen dog lagrena i den
fast den tryckte olja ur 4:Ans cyl därav jag körde med mineral olja för att få den att snurra några mil extra

Sök