Nu mina vänner ska ni få skåda något otroligt.. något så otroligt sneakigt så ni kan inte ana
Pengarna är verkligen det största problemet när man är studerande. Därför får man hitta lösningar på vissa grejer istället för att köpa nya I år ville jag ha mera camber, men jag har tyvärr andra saker jag måste lägga pengarna på än riktiga justerbara camberstag. Därför modifierade jag mina original stag ytterligare. Kommer skaffa riktiga så småningom, men detta får duga i nuläget.
Började att kapa isär camberstagen någonstans i mitten. Kapade till 4 stycken 10cm långa och 2cm breda plattjärnsbitar. Sedan punktade jag fast plattjärnsbitarna på var sin sida av camberstaget.
Tog ner camberstaget och helsvetsade allting
Måttade sedan av det färdiga staget så att det andra fick exakt samma mått. Vet att det inte blir 1000% lika när man gör såhär, men jag tror det duger tillsvidare. Lär ju slita förjävligt med däck i vilket fall
På med lite färg och sedan var det bara att smacka upp dom!
Och såhär blev den nya vinkeln! Jag är supernöjd för tillfället, får se om man är lika nöjd när det blir dags att byta däck..
Håller på och lappar ihop M3-spoilern fortfarande. Snart dags för spackel, sen lackering!
Håller även på och funderar angående den första hällaträffen för iår. Bilen är ju inte klar än, men jag funderar lite på om jag ska sätta ihop allting och rulla dit ändå. Får skriva med spritpenna på bakskärmen att det är under konstruktion, eller något. Skulle ju vara ganska kul att se människors skratt när dom ser bakskärmen! Så vad tycker ni? Ska jag åka med bilen till träffen även fast den inte är klar?
Nu är bilen iväglämnad för toe-inställning! gick bra med stress när jag insåg att gängorna på ena drivaxeln hade blivit ihoptryckta efter att tidigare ägare slagit med slägga rakt på axeln. Så fick slipa och fila tills muttern gick på. efter det trodde jag att jag var redo att lämna iväg bilen, tills jag insåg att bilen gick varm.. bort med allt vad heter kylsystem och kolla igenom allting. Pumpen såg bra ut, termostaten såg bra ut, inget lekage, osv osv. Tillslut testade jag att skippa termistaten och köra utan, vilket verkade funka. Så i sista minuten fick jag ihop bilen så att den kunde lämnas iväg. Får hem den imorgon (onsdag). misstänker att det inte finns tillräckligt med justermån i fästena för toe-vinkeln bak. Så kanske får fräsa upp hålen och lämna iväg bilen igen. Men det återstår att se, informerar om hur det gått när jag fått tillbaka bilen!
Dåliga nyheter då apparaterna dom hade på min polares skola tydligen inte gick att mäta med för att min fram/bakspoiler var ivägen. Surt som attan då jag nu måste leta reda på någon som kan göra riktig toe-inställning innan jag kan bygga klart skärmen.. Börjar ju tvivla på att den blir klar i sommar Men har iaf bess på lördag morgon. Sen blir det direkt hem och sänka bilen, sen vidare mot hälla träffen på kvällen!
Fick bli ett spontant sidoprojekt som man kanske kan ha med sig på bilträffar, någon gång i tiden..
Jag är en skateboard grabb i grund och botten, så detta passar ju in till mig. Har nämligen byggt mig en stancad skateboard
Jag har sett många som byggt dessa genom att kapa i brädan och sedan använda gängstänger för att sänka brädan och ha brädan under monteringsstället på trucken. Men jag tycker det ser helt knasigt ut. Så jag ville göra det här på annat vis!
Tog lite plattjärn, borrade hålen för att montera fast truckarna i brädan, skruva ihop plattjärnen i varandra, sedan kapa i någorlunda rimlig form.
Markerade ut på ett av plattjärnen vart jag skulle kapa
Fram med vinkelharry och forma till lite!
Kikade hur det skulle se ut på brädan
Kapade och bockade fyra stycken gängstänger, måste ju ha lite camber på skiten
Punktade fast gängstängerna, sedan på med däcken för att se att det blev lagom vinkel på hjulen.
När det blev godkänt så helvetsade jag gängstängerna och även den inre muttern för att få bra avstånd mellan däck och bräda. Sen på med lite färg!
Slutresultatet!
Den går att köra på, bara väldigt väldigt svårt när brädan blir så stum. Sjukt svårt att hålla balansen, även fast jag åkt bräda så gott som hela mitt liv
Fick bli ett spontant sidoprojekt som man kanske kan ha med sig på bilträffar, någon gång i tiden..
Jag är en skateboard grabb i grund och botten, så detta passar ju in till mig. Har nämligen byggt mig en stancad skateboard
Jag har sett många som byggt dessa genom att kapa i brädan och sedan använda gängstänger för att sänka brädan och ha brädan under monteringsstället på trucken. Men jag tycker det ser helt knasigt ut. Så jag ville göra det här på annat vis!
Den går att köra på, bara väldigt väldigt svårt när brädan blir så stum. Sjukt svårt att hålla balansen, även fast jag åkt bräda så gott som hela mitt liv
Fett bygge! Som gammal skatare gillar man att se sånt här 👍
Fett bygge! Som gammal skatare gillar man att se sånt här 👍
Har kommit till insikt att jag inte har tid för bilen längre, därför ska den säljas...
Eller inte!
Nej men jag har inte haft ork eller tid att lägga speciellt mycket jobb på e36an. Har införskaffat mig en e30 touring som jag fixat med, flyttat iväg 15 mil från garaget och börjat på högskola. Så det har bara inte blivit av att jag skruvat nå på bilen. Kommer inte ens ihåg vad jag skrev senast, så vet inte vad som gjorts med bilen som jag inte nämnt redan Men jag har fräst upp och mixtrat lite med toe justeringen, dessvärre med halvdana resultat.. Problemet nu ligger i att länkarmen tar i på insidan av sidokjolen eller hur man ska förklara, så det kommer inte gå att bara göra om justeringen. Troligtvis blir det så att jag måste korta av och svetsa lite i länkarmen för att få allting att lira. Så nu letar jag efter någon som vill svetsa mina länkarmar då dom är gjorda i gjurtjärn, vilket är lite knepigt att svetsa i. Sedan så ska jag väl börja måtta och sätta kapen i länkarmarna helt enkelt. Så vi får väl se vart de slutar!
Tänkte mest göra ett inlägg så ni vet att jag inte gett upp på bilen än, har bara inte blivit nå skruvande av. Så nu vet ni! Skriver väl om någon månad igen då jag (förhoppningsvis) har börjat med länkarmarna. Hej så länge!
Får fan ingen ordning på länkarmarna. Alla jag frågat har nekat att svetsa om dom åt mig, vilket är förståeligt. Känner inte att jag själv vill göra heller även fast jag kan svetsa pinne, risken för att svetsen spricker är ju ganska hög när gjutjärnet innehåller så hemskt mycket kol.. Så försöker fortfarande hitta en bra lösning på problemet vilket inte alls är enkelt. Men har en idé jag ska testa när jag väl kommer till garaget nästa gång.
Har även tänkt över M50 turbon som var tänkt skulle åka ner i E36an. Med tanke på att E36an är ett stancebygge och blir för fin för att ha som "lekbil" i mitt tycke så börjar jag överväga det hela. Även om jag ska sätta ner M50in så måste jag byta hela drivlins-tjohejsan för att 320 grejerna inte ens pallar originaleffekten. Och bara en bakvagn från en 325/328 går ju loss på 8k, vilket känns lite saftigt. Hittar helt enkelt en massa anledningar till att inte stoppa ner motorn i rödingen, även fast det hade varit riktigt häftigt!
Så efter lite peppning och försök att övertala mig från mina vänner så tänker jag att.. Det står ju liksom en E30 touring på gården, som är relativt slö. Skulle man råka tappa i en M50 där så skulle den ju bli mindre slö Så sitter och planerar vad som behövs/vad det kommer kosta att slänga i motorn där istället. Tanken är isåfall att jag bygger klart skärmar och allt på E36an nu, sen när jag kan köra den så börjar jag ta isär E30in.
Blir det hela av så kommer jag köra ett lite snik-recept i början: EMU sprut Original stakar Svarvade originalkolvar/M52B28 kolvar Arp bult Coopering packning M52B28 vev (2,8l) M20 svänghjul Nyrenoverad topp Planad topp & toppdeckat block
Har lite planer som jag funderar på angående E36an. Nu när jag ändå ska bygga om skärmarna så tänker jag nästan att jag ska gå balls out när jag ändå håller på
Så jag funderar över... 4,5" ytterbanor bak, vilket resulterar i 12" breda fälgar Då flyttar jag även över mina nuvarande banor till framfälgarna så att de blir 9,5" breda med en 3,5" kant. Vad tror ni om det? Kommer det se muppigt ut?
Detta är med 3,5" banor. Så 1" längre ut kommer fälgarna sticka ut.
Känner mig rejält korkad nu peeps.. Har under ett halvårs tid trott att länkarmarna bak är gjorde i gjutjärn. Tyckte det såg ut som gjutjärn, provade även att borra och då blev det "smulor" som när man borra gjutjärn. En kompis sa åt mig att det inte borde vara gjutjärn vilket låter ganska logiskt enligt mig pga den höga påfrestningen och sprickrisken just på en länkarm. Så igår så tänkte jag i brist på andra idéer att lösa mitt toe-vinkel problem att jag skulle prova köra med vinkelslipen och kolla vilken färg det blev på gnistorna. Gjutjärn får röda knistor, och gjutstål får gula/vita. Ni kan ju gissa vilken färg gnistorna fick.. Provade att borra en extra gång för att se hur spånerna blev, och nu blev dom mer "normala". Så troligen så hade jag en otroligt slö borr första gången jag testade.. Så nu ska det till att svetsas länkarmar! Har lov från min högskola om 1 vecka, då jäklar ska det byggas!
Har även måttat lite mer på fälgbanorna. Tror inte det blir några större banor än dom som sitter på nu tyvärr. Tror det kommer se allt för täskigt ut faktiskt. Bilen blir så jävla bred om man kikar bakifrån, och skärmarna kommer inte se naturliga ut för fem öre. Så kommer nog hålla mig till 3,5" banorna