Audi 100 1.8E -88B - Går lite halvrisigt

K1NG3N
7 januari 2012 · 557 Inlägg

Behöver mer vadå? Bilen går hur bra som helst dricker t.o.m mindre med etanolblandningen.

-stoffe-
7 januari 2012 · 1 271 Inlägg

Jag menar bränsle luft blandning

K1NG3N
7 januari 2012 · 557 Inlägg

Ne blir nog att köra etanol/95 blandning. smile

EckeHolmgren T5 & R Fantast
7 januari 2012 · 1 279 Inlägg

Prova rengöra sonden vetja?

Erik H
K1NG3N
7 januari 2012 · 557 Inlägg

Ska prova tongue Har ju een ny liggandes annars.

Senast redigerat av TeamNorrland (7 januari 2012)

K1NG3N
17 januari 2012 · 557 Inlägg

^^^

K1NG3N
17 januari 2012 · 557 Inlägg

Nepp. Den har står över snöad sen 2½ vecka tillbaka. Men frågorna kvarstår ju varför sonden inte reglerar när jag kör på 95an och att den gör det när jag kör på 95/E85? Och varför den går skit på 95 och bra på 95/E85?

K1NG3N
4 februari 2012 · 557 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Sökte runt på nätet och detta hittade jag.
Ett problem som påverkar Lambdasonden är föroreningar eller förgiftningar av silikon, detta kommer fram som ett vitt pulver på toppen av senorn och kommer minska spänningen av senorn när blandningen är rik. Och detta kommer öka bränslekostnaden samt ökad CO och HC utsläpp. Man kan även se "negativ" spänning bildas om sonden är "förgiftad" av silikon när bilen går magert. Denna s.k förgiftning gör att sensorn får för liten del syre.
Öppningarna i toppen av lambdasonden kan även sota igen/bli igensatta av kol som kommer öka svar tiden från sonden. Detta kommer med föra att sonden blir mer segare att gå från upp och ner å vise versa, istället för att ändringen tar mindre än en sekund. Denna långsamma reaktion kan orsaka en varierande tomgång och tomgångsblandning. Avgasern CO kommer inte vara som den ska och kommer inte vara stadiga när man gör ett utsläppstest.

Min egna utvärdering :
Det som man kan läsa där i texten stämmer ju faktiskt in. Bilen har svajade tomgång och ökad bränslekostnad. CO-halten har ökat drastiskt vilket man kan tyda på marken när bilen är igång.

Så då med andra ord verkar sonden ha sotat igen, men det förklarar ju inte varför den går bättre med E85/95 blandningen.

Vad tror ni om det som står ovanför?

K1NG3N
21 februari 2012 · 557 Inlägg

Ingen som har nåt att säga om det?

EckeHolmgren T5 & R Fantast
21 februari 2012 · 1 279 Inlägg

Sajjer som ja sa sist. Prova sonden om du int gjort det. Men de kan ju som inte vara den heller om den går bättre med E85. Jevulst mysko iaf!

Erik H
fredriq Olika
21 februari 2012 · 907 Inlägg

Vad menar du med att du glöder den 3 ggr vid start, en bensinmotor har inga glödstift smile

Lambdasondens signal ska svänga runt 0,45 volt och kan variera från ca 0,2 till 0,9 volt så din lambda verkar frisk om du mäter den frånkopplad från motorstyrningen med de värdena!

Här finns en bra guide hur du blinkar ut felkoder:
http://www.diakom.ru/CARS2/pribor/cs100 … _blink.pdf

Mvh
Fredrik
K1NG3N
21 februari 2012 · 557 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Sajjer som ja sa sist. Prova sonden om du int gjort det. Men de kan ju som inte vara den heller om den går bättre med E85. Jevulst mysko iaf!

Säger jag med.

fredriq skrev:
Vad menar du med att du glöder den 3 ggr vid start, en bensinmotor har inga glödstift smile

Lambdasondens signal ska svänga runt 0,45 volt och kan variera från ca 0,2 till 0,9 volt så din lambda verkar frisk om du mäter den frånkopplad från motorstyrningen med de värdena!

Här finns en bra guide hur du blinkar ut felkoder:
http://www.diakom.ru/CARS2/pribor/cs100 … _blink.pdf

Så den puffar på extra bränsle vid uppstart om man inte har haft bilen i motorvärmare. Bor i sådant klimat så. Fattade inte så mycket av den där guiden men tack ändå smile

Senast redigerat av TeamNorrland (21 februari 2012)

K1NG3N
5 april 2012 · 557 Inlägg

Bytte lambdan för någon dag sedan så nu svartbolmar den inte. Men tycker att den rycker lite granna vid gaspådrag och den kan även rycka lite på ettans vxl.

Ang lambdan. Gamla alltså, så kunde man snurra på själva sond delen så den var nog ganska slut? big_smile

Senast redigerat av TeamNorrland (5 april 2012)

K1NG3N
13 april 2012 · 557 Inlägg

Jag tycker att bilen går betydligt bättre nu med nya lambdan. Men den rycker vid lite gaspådrag och sen rusa upp i tomgång.

K1NG3N
16 april 2012 · 557 Inlägg

Såhär är det nu..
Vid kallstart :
- Går risigt
- Orkeslös
- Svartryker lite
- Luktar bensin
- Orolig tomgång

Kört ett tag med kallstartad motor
- Pendlar mellan att gå bra och dåligt
- Orkeslös ibland
- Rycker vid gaspådrag
- Svartryker knappt nåt
- Luktar bensin
- Bättre tomgång men absolut inte normal

Varmstart
- Går bra
- Icke orkeslös
- Svartryker lite lite granna (beroende på hur pass varm den är)
- Luktar lite bensin
- Lite små orolig tomgång

Kört ett tag med varmstartad motor
- Går ba
- Icke orkeslös
- Svartryker inget vad jag kan se
- Dov lukt av bensin
- Lite små orolig tomgång

Lambdan - Nyligen bytt ca 200mil sedan, så det känns ju inte som att det kan ha något med detta att göra(?)
Förgasarflänsen - Verkar vara hel, ingen skillnad på tomgång när man vickar på förgasarn. Men det kan ju vara ett litet skit hål i den med. Ska kolla bättre med startgas
Vakumslangarna - Verkar också vara helt. Men får kolla även detta med startgas

Kanske nån givare som har farit? Nåt tips på vilken man kan kolla upp och vad mätvärdena ska vara?
Kom med mer förslag på vad jag kan kolla smile

Motor ; PH/4B/JW (Alltså förgasarinsprutare)
Motorstorlek ; 1.8E
Årsmodell ; 1988

EckeHolmgren T5 & R Fantast
18 april 2012 · 1 279 Inlägg

Kul att den går bättre!. Lukt av bensin? Kanske den får för mycket bensin/E85?

Erik H
K1NG3N
20 april 2012 · 557 Inlägg

Dieselsmurfe skrev:
Kul att den går bättre!. Lukt av bensin? Kanske den får för mycket bensin/E85?

Kör inte blandat någon mer. Endast på 95an. smile

K1NG3N
21 april 2012 · 557 Inlägg

Har märkt av nu ensak när det är varmt ute och det är att bilen går otroligt bra sen när det blir lite kallare så går den piss. Känns som att nån givare kan spöka eller förgasarn? Vet som inte sådär jätte mycket om just 4B/PH motorn. Så om nån har erfarenhet kan ju gärna få skriva smile

nordsluttning
12 september 2012 · 82 Inlägg

jonnielahti skrev:
etanol och plast är ju ingen bra kombination så de kan va vad som helst egentligen i förgasaren som gett upp, kolla vevhusventilationen.

Bensin är värre.

Hur svårt kan det va?!
Audi 200 TQ "Levande legend" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang