Varför knattrar en diesel motor betydligt mer än en bensin motor?

Volvson
3 januari 2012 · 128 Inlägg

Hej!!

Nu har jag fått en fråga av en kompis som vet att jag kan litegrann om bilar och jag har funderat fram och tillbaka.
Jag inser at jag har inget bra svar på frågan.

Frågan lyder: Vad är det som gör att en diesel motor knattrar betydligt mer än en bensin motor?

Känns som en väldigt dum fråga, men jag måste ändå ställa den smile

MVH Volvson

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
shogun
3 januari 2012 · 2 117 Inlägg

Hög kompression samt dieselpumpen. Modernare dieslar av typen common rail är avsevärt tystare.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
tisting
3 januari 2012 · 60 Inlägg

Hej.
Jag tror mig veta detta, men jag kan också ha fel.

Det är dieselspridarna som knattrar när de öppnas för att släppa igenom diesel till förbränningsrummet.

Konstigt nog så låter det mindre i moderna motorer som har ett mycket högre tryck i systemet.

Sedan så är det en långsammare förbränning med diesel än med bensin som också kan skapa ett annat ljud.

När jag med min bil motorbromsar så slutar den att "knattra" och då släpps ingen diesel igenom spridarna.

AndreasPlars
4 januari 2012 · 1 062 Inlägg

Det beror väl på den hastiga förbränningen.
Med moderna dieselsystem så kan man får bort mycket av oljudet genom extra injektioner för att "långsammare" bygga upp trycket. Med nackdel att man tappar lite verkningsgrad.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
CarpeDiem German Engineering
4 januari 2012 · 9 081 Inlägg

Därför att dieseln inte antänds på samma sätt. Bensin har ju sina tändstift medan dieseln antänds av den höga temperaturen i cylindern.

smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
mats757
4 januari 2012 · 915 Inlägg

Luften i förbränningsrummet är helt utan bränsle ända fram tills förbränningen börjar, det gör att luften är väldigt ohomogen. Alltså väldigt fet där förbränningen börjar och mager ute vid cylinderväggarna.
(Bränslet tillförs till förbränningen exakt samtidigt som det börjar brinna. )
För att kunna starta förbränningen krävs väldigt högt komptryck. Allt tillsammans gör att det går väldigt våldsamt till i förbränningsstarten.

Ett sätt att göra "Knacket mildare är att sänka kompet, Men då blir det startproblem istället. Det kan man till en viss del lösa genom att montera i glödstift som hjälper i gång förbräningen i en kall motor.

Ett annat sätt är att tillsätta en liten skvätt bränsle lite före huvudförbräningsstarten. Då är förbränningen igång redan när den riktiga duschen med bränsle kommer.

Men den absolut bästa metoden är att göra en mindre motor. Liten motor, lite skrammel. För att kompensera den lägre effekten i en liten motor så monterar man på en Turbo som klämmer in mycket luft!
I dag får man verkligen leta efter Diesel-motorer utan Turbo

Mats

henke_99 Offroad Racing
4 januari 2012 · 3 122 Inlägg

mats757 skrev:
Men den absolut bästa metoden är att göra en mindre motor. Liten motor, lite skrammel. För att kompensera den lägre effekten i en liten motor så monterar man på en Turbo som klämmer in mycket luft!

Fiat strada är ett bra exempel, 1,3 liters diesel. Orkar absolut INGENTING under 2000 rpm, men när turbon börjar ladda blir det bra fart på grejerna. Och knackar inte särskilt mycket

Min gamla 6,2 liters diesel i chevan skramlar som en stenkross...

Senast redigerat av henke_99 (4 januari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
mats757
4 januari 2012 · 915 Inlägg

henke_99 skrev:

mats757 skrev:
Men den absolut bästa metoden är att göra en mindre motor. Liten motor, lite skrammel. För att kompensera den lägre effekten i en liten motor så monterar man på en Turbo som klämmer in mycket luft!

Fiat strada är ett bra exempel, 1,3 liters diesel. Orkar absolut INGENTING under 2000 rpm, men när turbon börjar ladda blir det bra fart på grejerna. Och knackar inte särskilt mycket

Min gamla 6,2 liters diesel i chevan skramlar som en stenkross...

Japp. Utan Turbo blir det inte så bra! Så det gäller att Turbon är med hela tiden.
SAAB och BMW har till och med dubbla turbos som laddar sekventiellt. Alltså en Turbo som laddar på låga varv och ytterligare en till som kommer in vid högre varvtal. Det är nog inte helt enkelt att få till det där. Men det fungerar bra! Därom råder inga tvivel:)

Mats

Senast redigerat av mats757 (4 januari 2012)

Volvson
4 januari 2012 · 128 Inlägg

Tack så mycket för alla svar!
Nu har jag lärt mig något nytt vilket alltid är kul smile

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
BOLIN_
4 januari 2012 · 2 763 Inlägg

mats757 skrev:

henke_99 skrev:

mats757 skrev:
Men den absolut bästa metoden är att göra en mindre motor. Liten motor, lite skrammel. För att kompensera den lägre effekten i en liten motor så monterar man på en Turbo som klämmer in mycket luft!

Fiat strada är ett bra exempel, 1,3 liters diesel. Orkar absolut INGENTING under 2000 rpm, men när turbon börjar ladda blir det bra fart på grejerna. Och knackar inte särskilt mycket

Min gamla 6,2 liters diesel i chevan skramlar som en stenkross...

Japp. Utan Turbo blir det inte så bra! Så det gäller att Turbon är med hela tiden.
SAAB och BMW har till och med dubbla turbos som laddar sekventiellt. Alltså en Turbo som laddar på låga varv och ytterligare en till som kommer in vid högre varvtal. Det är nog inte helt enkelt att få till det där. Men det fungerar bra! Därom råder inga tvivel:)

Mats

Även Volvo har dubbla turbo på sin D5!

Volvo - For Life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang