4412
Sök

Hur är detta möjligt? topplockspackning gått efter några timmar, b230E

166 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Tjenare!
på nyår så kokade min motor och jag skjöt toppen och packningen.
efter det så bytte jag kolvar, hornade cylindrarna och monterade allting rätt.
Jag monterade den nya toppen med packning med säkerhet att jag satt den åt rätt håll. Bytte alla packningar, till vattenpump, insugspackning o dyligt. fick igång bilen men den drog tjuvluft, så jag bytte o-ringar till spridarna.
Nu startade den och gick bra! Jag höll koll på nivån med glykol och olja.
Jag körde från ca kl 10 på kvällen till ungefär 2 på natten, konstant och den gick bra. detta var på fredagen,
och i lördags stack jag ut och åkte igen. åkte väl i kanske 2-3 timmar konstant denna kvällen, och då kände jag att det började lukta illa. stannade vid närmsta mack och det kom upp ett rökmoln. stängde av bilen och öppnade motorhuven. Glykol överallt. iallafall, jag hade med mig glykol och fyllde på till toppen och åkte hem.
Tog det lugnt hela vägen hem, när jag gasade på lite så hörde jag något tickande ljud, samma ljud jag hörde i början, förra gången jag skjöt packningen. Iallafall, jag körde lugnt på 4ans växel hem, ca 1500rpm som max.
Jag körde in bilen i verkstan och lät den stå. Nu låter det som det pyser någonstans, jag tror det kommer bakifrån, typ från torpedväggen. Olja har minskat och då misstänker jag att toppen gått. Frågan är just varför detta händer? jag hade god värme i bilen och tempmätaren stod ungefär rakt upp, så den gick ju inte varm heller. Hade det inte varit någon cirkulation i kylningen skulle jag ju inte fått någon värme. iallafall, jag är ganska ny på bilar, jag har kunskap inom att skruva, men det här knäcker mig.
Mvh per

1 Inlägg
16 januari 2012
första tanken jag kommer på är frågan moment drog du toppen ??? har du efterdragit toppen efter att du körde den varm ???

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt.

1 758 Inlägg
16 januari 2012
Först och främst: säker på att det är toppen? Hur ser oljan ut?
Slangarna till värmepaketet spricker gärna när dessa bilar börjar bli lite till åren. Har du precis varit där och skruvat kan du ha försvagat en redan skadad slang ytterligare.

Annars finns det många saker som kan vara orsaken.
Som ovanstående säger: har du dragit på rätt sätt?
Hur noga kollade du den "nya" toppen (för jag antar att den var begagnad)?
Kollade du att den var plan? Kollade du efter sprickor?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 januari 2012
Det som inte framgår i texten, planade du toppen innan du monterade ihop allting igen?

Autotech

166 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
kan man inte multicitera på detta forum? jag planade inte toppen, den var plan.
Jag momentdrog toppen, först 20nm och sen 60 tror jag det var. Efterdrog med 60nm när jag kört en bit.
jag är inte säker på att det är toppen det är fel på. oljan ser bra ut, den är ju ny och har endast gått några mil.
du får ursäkta min okunnighet, men vilka slangar till värmepaketet och vart sitter dessa?
Jag korsdrog toppen med moment.
jag tog bara ett vattpass och la rakt över toppen och kollade så att det inte var någon glipa.
Det var inga sprickor i toppen.

8 267 Inlägg
17 januari 2012
hyperperry skrev:
Jag momentdrog toppen, först 20nm och sen 60 tror jag det var.

Där har du problemet. Toppen dras i 3 steg:
20 Nm
60 Nm
+90 grader

166 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
hyperperry skrev:

20 Nm
60 Nm
+90 grader

jag fattar inte det där med 90 grader? liksom ska jag först dra 20nm, sen 60. sen ett kvarts varv till? då bryter jag ju bultarna.

8 267 Inlägg
17 januari 2012
hyperperry skrev:
Marlboroman skrev:
hyperperry skrev:

20 Nm
60 Nm
+90 grader

jag fattar inte det där med 90 grader? liksom ska jag först dra 20nm, sen 60. sen ett kvarts varv till? då bryter jag ju bultarna.

Helt rätt, det är så man ska dra bultarna. Och nej, bultarna går inte av då även om vinkeldragningen är till för att sträcka ut bultarna. Man kan förvisso dra av sträckbultar om man återanvänder dem för många gånger.

166 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
hyperperry skrev:
Marlboroman skrev:

20 Nm
60 Nm
+90 grader

Helt rätt, det är så man ska dra bultarna. Och nej, bultarna går inte av då även om vinkeldragningen är till för att sträcka ut bultarna. Man kan förvisso dra av sträckbultar om man återanvänder dem för många gånger.

okej, tack så otroligt mycket! imorgon så drar jag åt toppen riktigt och hoppas på det bästa, annars har jag topplockspackning och insugspackning liggandes! smile

8 267 Inlägg
17 januari 2012
Tänk bara på att när du väl dragit åt bultarna denna gång så ska dem i-n-t-e efterdras.

166 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Tänk bara på att när du väl dragit åt bultarna denna gång så ska dem i-n-t-e efterdras.

okej. har bultarna nu vibrerat upp, så börjar jag från början. 20nm, 60nm och sedan 90 grader.
från mitten och utåt, i korsriktning.

Ointresserad.
936 Inlägg
21 januari 2012
Ööööhm, hur många gånger är bultarna dragna?

Kan bli jobbigt om du knäcker ett par tre stycken..

Teabag appreciation club.

Fri fart för ett fritt folk!
14 657 Inlägg
23 januari 2012
vad har du sätt för tecken ens på att packningen gått?

har du vatten i oljan eller olja i vattnet
eller komp som går ut i tryckkärlet

riv inte toppen i onödan
känns som att packningen är ett standard svar här på garaget

jag har ALDRIG vinkeldragit en topp på en röd motor
och jag har aldrig kört packningras heller

brukar dock dra mer än 60nm smile nu har jag dock lagt rödblocks tankarna i sopkorgen så jag minns inte exakt hur hårt jag brukar dra toppen men en hel del hårdare iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Ointresserad.
936 Inlägg
23 januari 2012
Hmm vi körde sönder en hel del toppackningar på en 740 turbo, för ett bra tag sen.

Planade toppen, ny packning och nya bultar och drog som man skulle men det höll bara i ett par timmar.

Fanskapet sköt ut laddtryck i kylsystemet också, vilket vi heller aldrig lyckades lösa.

Totalt OT men kände bara för att dela med mig..

Teabag appreciation club.

5 710 Inlägg
23 januari 2012
Growe skrev:

brukar dock dra mer än 60nm smile nu har jag dock lagt rödblocks tankarna i sopkorgen så jag minns inte exakt hur hårt jag brukar dra toppen men en hel del hårdare iallfall

Det finns dock ingeting som talar för att dra "en hel del hårdare" än att följa moment/vinkelangivelsen.
Att dra moment-->vinkel är det absolut säkraste och bästa sättet man kan dra åt med på "garagenivå".

MVH Jonas
..............

Fri fart för ett fritt folk!
14 657 Inlägg
23 januari 2012
jonTe skrev:
Growe skrev:

Det finns dock ingeting som talar för att dra "en hel del hårdare" än att följa moment/vinkelangivelsen.
Att dra moment-->vinkel är det absolut säkraste och bästa sättet man kan dra åt med på "garagenivå".

håller med dig men det är volvo ;-)
inget tyskt skit

lite osäker men tror vi brukar dra dom 90nm istället för att vinkeldra dom

gjorde samma på min mk2 golf och den rullade i ett par tusen mil innan jag byte ut motorn pga den tryckte ur sig lite olja ibland

Kör fort så hinner inget hända...

5 710 Inlägg
23 januari 2012
Growe skrev:
jonTe skrev:
Growe skrev:

håller med dig men det är volvo ;-)
inget tyskt skit

lite osäker men tror vi brukar dra dom 90nm istället för att vinkeldra dom

gjorde samma på min mk2 golf och den rullade i ett par tusen mil innan jag byte ut motorn pga den tryckte ur sig lite olja ibland

Som sagt....har man en vinkelangivelse så använder man den då det är det bästa sättet och ger bäst reesultat då friktionen inte spelar någon roll i förbandet.
Drar man moment blir det en mycket mer osäker åtdragning alltså är det inte föredra.
Speciellt när det är en sådan enkel vinkel som 90°....

Vilket märke är oviktigt....skruvförband som skruvförband.

MVH Jonas
..............

225 Inlägg
23 januari 2012
Snitch skrev:
Hmm vi körde sönder en hel del toppackningar på en 740 turbo, för ett bra tag sen.

Planade toppen, ny packning och nya bultar och drog som man skulle men det höll bara i ett par timmar.

Fanskapet sköt ut laddtryck i kylsystemet också, vilket vi heller aldrig lyckades lösa.

Totalt OT men kände bara för att dela med mig..

kan säga att jag laddade 2,5bar i min 240 med en hx40 bla, där satt en standardpackning som aldrig gav vika.
vill ju till att den inte spikar då skjuter den direkt.

oxå OT, på mina rödblock så planade jag alltid block och topp och monterade bara org packningar. de är bra skit om man gör de rätt. dom drogs oxå som marlboroman skriver 20Nm,60Nm +90grader.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

166 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
nu har jag plockat toppen och packningen hade gått. Hade inte dragit de sista 90 graderna men nu har jag det.
Bytt packning igen alltså:) får hoppas att den håller nurå...

1 062 Inlägg
28 januari 2012
hyperperry skrev:
nu har jag plockat toppen och packningen hade gått. Hade inte dragit de sista 90 graderna men nu har jag det.
Bytt packning igen alltså:) får hoppas att den håller nurå...

Hur kollade du toppens planhet? Stålskala och bladmått uppmätt på diagonalen och längs bägge långsidor och i miten?
En alutopp som har rullat några tusen mil och dessutom suttit på en motor som har kokat kan omöjligen vara HELT plan.
Visst kan man ha tur och få en topp som klarat det bättre än normalt men att den skulle vara helt plan verkar för mig otroligt.

M.V.H.

Sök