16 januari 2012
Trådstartare
Tjenare!
på nyår så kokade min motor och jag skjöt toppen och packningen.
efter det så bytte jag kolvar, hornade cylindrarna och monterade allting rätt.
Jag monterade den nya toppen med packning med säkerhet att jag satt den åt rätt håll. Bytte alla packningar, till vattenpump, insugspackning o dyligt. fick igång bilen men den drog tjuvluft, så jag bytte o-ringar till spridarna.
Nu startade den och gick bra! Jag höll koll på nivån med glykol och olja.
Jag körde från ca kl 10 på kvällen till ungefär 2 på natten, konstant och den gick bra. detta var på fredagen,
och i lördags stack jag ut och åkte igen. åkte väl i kanske 2-3 timmar konstant denna kvällen, och då kände jag att det började lukta illa. stannade vid närmsta mack och det kom upp ett rökmoln. stängde av bilen och öppnade motorhuven. Glykol överallt. iallafall, jag hade med mig glykol och fyllde på till toppen och åkte hem.
Tog det lugnt hela vägen hem, när jag gasade på lite så hörde jag något tickande ljud, samma ljud jag hörde i början, förra gången jag skjöt packningen. Iallafall, jag körde lugnt på 4ans växel hem, ca 1500rpm som max.
Jag körde in bilen i verkstan och lät den stå. Nu låter det som det pyser någonstans, jag tror det kommer bakifrån, typ från torpedväggen. Olja har minskat och då misstänker jag att toppen gått. Frågan är just varför detta händer? jag hade god värme i bilen och tempmätaren stod ungefär rakt upp, så den gick ju inte varm heller. Hade det inte varit någon cirkulation i kylningen skulle jag ju inte fått någon värme. iallafall, jag är ganska ny på bilar, jag har kunskap inom att skruva, men det här knäcker mig.
Mvh per