Avgasventil större än insug???

BrajjAxx 040 RedLine
18 januari 2012 · 1 219 Inlägg

Har börjat jobba på Volvo Powertrain där vi testkör lastbilsmotorer från mestadels Volvo. Avgasventilerna är större än insugningsventilerna, alltså tvärtemot vad vi är vana vid.

Någon som kan förklara anledningen till detta?
Vet du inte så svara inte...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
engolf
18 januari 2012 · 3 235 Inlägg

Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

BrajjAxx 040 RedLine
18 januari 2012 · 1 219 Inlägg

engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

Men varför är det inte så på bilmotorer då?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
tekniknissen1
18 januari 2012 · 866 Inlägg

Jaha!?  Kan det vara så att dom en kraftigt konad ventil ? Så arian  är den samma  hela vägen igenom utlopps kanalen.?? I dagens läge  injektor tyck på 1800 bars tryck eller mer och full koll när och var i arbets takten så kan man nog vinna ekonomi på stora avgasventiler då utlopps takten tar mindre rörelse energi från veven!
Nu förtiden så brukar det inte var svårt att få in luft i en motor med variabla avgas hus till turbon.
Där är bara 2 läge på en lasbilsmotor fult vrid eller bara ligga på 1100-1200 varv och bränna så lite diesel så möjligt. Så jag tror nog att det är så att dom vill ha ut avgaserna med så liten puls som mögligt får att turbinen ska jobba så effektivt som möjlig under belastning och förlora så lite rörelse energi som möjligt under konstant varv.
Bara en teori ! ?? Du får fråga ;-)

G-sson
19 januari 2012 · 612 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Men varför är det inte så på bilmotorer då?

Avgaserna har ett ganska kraftigt övertryck när dom ska ut, vilket gör att tömningen av cylindern går sköta med en ganska liten ventil. Insugningen av friskluft ska däremot drivas av det relativt låga atmotfärstrycket utanför motorn (plus eventuellt lite hjälp av turbo eller motsvarande) vs. det måttliga undertryck kolven bildar när den går ner, i det läget har man mer nytta av en större ventil.

Varför man vill vända på steken i en lastbilsmotor? Inte en susning. Enda gången jag sett större avgasventil än insug var på nån bilmotor med tre ventiler per cylinder - en stor avgas och två mindre insug, som tillsammans givetvis fungerade som en betydligt större än avgas.

plankan
19 januari 2012 ·

BrajjAxx skrev:
Har börjat jobba på Volvo Powertrain där vi testkör lastbilsmotorer från mestadels Volvo. Avgasventilerna är större än insugningsventilerna, alltså tvärtemot vad vi är vana vid.

Någon som kan förklara anledningen till detta?
Vet du inte så svara inte...

Varför frågar du inte bara nästa gång du kommer på jobbet roll

A_Karlsson
19 januari 2012 · 537 Inlägg

plankan skrev:

BrajjAxx skrev:
Har börjat jobba på Volvo Powertrain där vi testkör lastbilsmotorer från mestadels Volvo. Avgasventilerna är större än insugningsventilerna, alltså tvärtemot vad vi är vana vid.

Någon som kan förklara anledningen till detta?
Vet du inte så svara inte...

Varför frågar du inte bara nästa gång du kommer på jobbet roll

jag undrar det samma roll

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Big Al Dr. Turbo
19 januari 2012 · 459 Inlägg

Törs nästan säga att detta handlar om pumpförluster och verkningsgrad på motorn.

Anledningen har nog med att man vill tömma så mycket blowdown som möjligt så fort som möjligt runt nedre dödpunkt för att minska pumpförlusterna samt öka motorns verkningsgrad.
Eftersom jag antar att det är en turbomotor så behövs egentligen inte större insugsventiler då det är enklare att öka trycket än volymflödet för att få massflödet till motorn.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
BrajjAxx 040 RedLine
19 januari 2012 · 1 219 Inlägg

Mycket intressanta teorier! Blir lite klokare i alla fall...

Jo de på jobbet kunde inte riktig förklara, de sa att varm luft tar mer plats hmm

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
jonTe
20 januari 2012 · 5 710 Inlägg

Då undrar jag vilken motor du pratar om?
Jag jobbar oxo på Powertrain och har skaplig koll på motorerna och de motorerna jag känner till bra (D9/11/12/13/16) har inte större avgasventil än insug.

MVH Jonas
..............
BrajjAxx 040 RedLine
21 januari 2012 · 1 219 Inlägg

jonTe skrev:
Då undrar jag vilken motor du pratar om?
Jag jobbar oxo på Powertrain och har skaplig koll på motorerna och de motorerna jag känner till bra (D9/11/12/13/16) har inte större avgasventil än insug.

Den vi stod och kolla på va en d16 har jag för mig, generatormotor. Men enligt min kollega så har alla Volvos lastbilsmotorer större avgas än insug. Ska höra med dem på måndag! smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
jonTe
23 januari 2012 · 5 710 Inlägg

Nej....så är det verkligen inte.... speciellt inte på en D16, där är insug ganska mycket större än avgas.
D9/11 är ventilerna ganska lika, där får man nästan mäta skillnaden för att konstatera att insug är något större än avgas.

MVH Jonas
..............
Webrex
23 januari 2012 · 379 Inlägg

engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

Du glömmer att en explosion sker där materia går över till energi, alltså blir resterna mindre än vad man hade innan. trots att gasen är varmare och expanderas så är det ändå mer gas in än ut i volym.

Vill se en bild på denna motorn! låter mycket ovanligt! De motorer med riktigt hög verkningsgrad har ju ofta 3 inugsventiler och 2 avgas.

jonTe
23 januari 2012 · 5 710 Inlägg

Webrex skrev:

engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

Du glömmer att en explosion sker där materia går över till energi, alltså blir resterna mindre än vad man hade innan. trots att gasen är varmare och expanderas så är det ändå mer gas in än ut i volym.

Nej. I förbränningen ökar temperaturen som höjjer trycket och trycker ner kolven och därigenom får man ut kraft.
Luftmassan ökar iom att du tillför energi och värme.
På motorn vi pratar om (D16) är luftflödet 55m3 in vid "fullt ös" och 130m3 ut (om det är en TWD1643GE) och trots det har man en betydligt mindre avgasventil som sagt.

Läs mer om motorn här:
http://www.volvopenta.com/volvopenta/uk … 43_ge.aspx

Webrex skrev:
Vill se en bild på denna motorn! låter mycket ovanligt! De motorer med riktigt hög verkningsgrad har ju ofta 3 inugsventiler och 2 avgas.

Ovanligt?....det absolut vanligaste är 4ventiler/cylinder. De som har 5 sådär direkt ur huvudet är "bara" någon motorgeneration ut VW koncernen och Yamaha pånågon hojmotor.

MVH Jonas
..............
Doc_Hudson
24 januari 2012 · 1 Inlägg

Hej Hej...

Trevlig med mitt första inlägg på detta forum och denna tråd...

Själv så jobbar man med motorer dagligen inne på Volvo Powertrain Skövde.
I detta läge så har mr Jonte rätt vad som är rätt och fel och varför.

Så svaret på din första fråga är att läs Jontes svar så får du 100% rätt svar...

Tack för mig för idag iaf smile

/DH

Diss Adrenaline Junkie
24 januari 2012 · 264 Inlägg

engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

FEL FEL FEL, varm luft tar sig lättare ut än vad kall luft tar sig in.

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
mats757
24 januari 2012 · 918 Inlägg

Diss skrev:

engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

FEL FEL FEL, varm luft tar sig lättare ut än vad kall luft tar sig in.

Förstår inte vad du menar med att Varm luft tar sig ut lättare.....

Tryckskillnaden på var sida av ventilen är det som gör att insugventilen ska vara större än avgasventilen.

Om man drar det till sin spets kan man säga att det är atomsfärstryck i insugsröret, medans det är vaccum i cylindern. Nu är inte skillnaden så stor, det är bara ett exempel. Tryckskillnaden blir då 2 bar.

Vid avgasventilen är trycket gannska högt kvar efter förbränningen. Låt säga 5 bar. Medans i avgasröret är det atmosfärstryck. Då blir den tryckskillnaden 4 bar

Nu är siffrorna tagna ur luften men det visar på ett ungefär hur principen är.

Mats

Diss Adrenaline Junkie
24 januari 2012 · 264 Inlägg

mats757 skrev:

Diss skrev:

engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

FEL FEL FEL, varm luft tar sig lättare ut än vad kall luft tar sig in.

Förstår inte vad du menar med att Varm luft tar sig ut lättare.....

Tryckskillnaden på var sida av ventilen är det som gör att insugventilen ska vara större än avgasventilen.

Om man drar det till sin spets kan man säga att det är atomsfärstryck i insugsröret, medans det är vaccum i cylindern. Nu är inte skillnaden så stor, det är bara ett exempel. Tryckskillnaden blir då 2 bar.

Vid avgasventilen är trycket gannska högt kvar efter förbränningen. Låt säga 5 bar. Medans i avgasröret är det atmosfärstryck. Då blir den tryckskillnaden 4 bar

Nu är siffrorna tagna ur luften men det visar på ett ungefär hur principen är.

Mats

Det är lättare att få varm luft , varm luft stiger.. svårt att förklara men ska ha en bok på detta nånstans sen fordons utbildningen

mvh

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Webrex
24 januari 2012 · 379 Inlägg

jonTe skrev:

Webrex skrev:

engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

Du glömmer att en explosion sker där materia går över till energi, alltså blir resterna mindre än vad man hade innan. trots att gasen är varmare och expanderas så är det ändå mer gas in än ut i volym.

Nej. I förbränningen ökar temperaturen som höjjer trycket och trycker ner kolven och därigenom får man ut kraft.
Luftmassan ökar iom att du tillför energi och värme.
På motorn vi pratar om (D16) är luftflödet 55m3 in vid "fullt ös" och 130m3 ut (om det är en TWD1643GE) och trots det har man en betydligt mindre avgasventil som sagt.

Läs mer om motorn här:
http://www.volvopenta.com/volvopenta/uk … 43_ge.aspx

Webrex skrev:
Vill se en bild på denna motorn! låter mycket ovanligt! De motorer med riktigt hög verkningsgrad har ju ofta 3 inugsventiler och 2 avgas.

Ovanligt?....det absolut vanligaste är 4ventiler/cylinder. De som har 5 sådär direkt ur huvudet är "bara" någon motorgeneration ut VW koncernen och Yamaha pånågon hojmotor.

Att det är ovanligt att den skulle ha större avgasventiler alltså. aldrig sett de! Givetvis är 4 ventilstekniken vanligast idag.

Men det finns mängder med tillverkare med 5 ventils teknik, VAG och mängder av hojar och tom ferrari, som får ut 109hp per liter, vilket ändå måste anses vara mycket hög verkningsgrad. Även motorcykel motorerna hör ju till kategorin med extremt hög verkningsgrad. (Iaf när vi pratar bensin, kanske är helt annorlunda på en diesel med betydligt lägre varvtal och gashastigheter?)

AndreasPlars
28 januari 2012 · 1 062 Inlägg

Heter Volvos motorer också D9, D11, D12,  D16 osv precis som Scanias?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang