22 januari 2012
Trådstartare
tjena, har fått ett tråkigt problem med min mercedes, det börja ryka kraftigt från motorrummet igår och lukta bränd elektronik, Sen börja det rinna kylarvätska under bilen.
Var säker på att jag inte kört på något men bilen är ju så tok låg så den kanske skrapat sönder allt under sen innan det visste jag inte.
Sen idag vid lite närmare felsökning visar det sig att det är en extern vattenvärmare som sitter och när det är kallt ute så kortsluter man en krets i den så blir vattnet riktigt varmt direkt, sen öppnar termostaten snabbt och man får värme direkt i kupén även på vintern. Riktigt smart om det inte vore så att det kunde självantända typ inga säkringar eller reläer heller.
plocka bort denna grej och satte ihop vattenslangarna med ett rör tillfälligt för kunna köra, Men batteriet hade laddats ur direkt då det inte gick låsa upp bilen med nyckel, det var en ordentlig kortslutning när inte ens fjärrlåset funkar och batteriet som är nästan nytt år helt slut.
Laddade batteriet idag, satte ihop slangarna drog bort alla kontakter, och bilen startar, men då lyser batterilampan i färddatorn, Och efter 20 min på tomgång med allt igång fläktar stereo m.m så dör bilen.
Det satt en rolig vattenkyld generator på 150a som kosta 11 tusen i utbyte...så jag undrar nu, Om generatorn blivit kortsluten, är det i första fall laddningsregulatorn som tar smällen så man kan byta den? eller är det alltihop som ofta pajjar?
alla tips och råd är varmt välkomna, har beställt en värmare som kommer nästa vecka, men det hjälper inte när generatorn inte vill vara med längre.
Mvh Kim