Felsökning, nytt batteri men laddas ur direkt

Wiktor
1 februari 2012 · 34 Inlägg

Det hela började när jag var på jobbet, kom ut och skulle låsa upp bilen med dosan. Inget händer, finns inte ett liv i bilen, inga lampor inget, stendöd. Funkat felfritt innan och samma morgon. Startar den med startkablar och åker hem, stänger av den och startar igen. Inga problem. Åker en sväng och stänger av låter den stå 15 minuter och startar igen, inga problem.

Ställer den med en liten batteriladdare på över natten på "min" läge, på morgonen är bilen stendöd. Inget funkar.

Startar bilen med kablar igen och sätter i en enkel batteritestare från biltema för 40kr i ciggaretuttaget.
"Ansluts till cigarettändaruttaget. Ger besked om batteriets laddningstillstånd samt generatorns och laddningsreläets funktion. "  Den visade på max, grönt. Så jag antog att generatorn funkar med detta avancerade test, åkte och köpte ett nytt batteri, körde med bilen under kvällen. Imorse, stendöd. Inget funkar.

Nått drar ur batteriet, vad kan ha hänt? Bara sådär, jag har inte installerat nått eller gjort något alls. Det enda jag kan komma på är att innan det hände första gången på jobbet så backade jag lite för långt så jag backade på trotoarkanten rakt bakifrån så bilen hoppa upp lite på den sen körde jag fram. Om nått kan hoppat ur då?

Edit, jag kom på nu att när jag bytte batteri gnistrade det när jag koppla in det nya så att något drar ström är ett faktum.

Uppskattar tipps på hur jag ska felsöka detta nu? Jag har ingen multimeter eller liknande men det kanske är första steget att mäta hur mycket batteriet drar när bilen är avstängd.
Bilen är en MB 270 diesel, batteriet är ordentligt för diesel.

Senast redigerat av Wiktor (1 februari 2012)

Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Ja, en helt vanlig multimeter gör väldigt mycket nytta i tex såna här lägen. Behöver ju inte vara en Fluke som kostar flera tusen, det duger bra med en för typ 100-150 spänn (Biltema eller så). smile

Hör du om någonting även "klickar till" (relä, centrallås, etc) när du ansluter batterikablarna, förutom att det gnistar?
Ungefär hur kraftig är laddaren du använde vid sitt "min" läge?

alain www.bimmerpower.org
1 februari 2012 · 3 995 Inlägg

Hade samma problem med en Chevy-Van, kablar satt rätt men minus kabel var inte fast mot jord, satt den fast, startade med hjälp kablar och därefter var problemet borta.
Kanske kolla jord kabel som går från batteriet till någonstans.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Wiktor
1 februari 2012 · 34 Inlägg

Jag hörde inte att det klickade någonstans eller lät.
Laddaren vet jag inte men var en väldigt enkel model, 20*30cm. Tror det var en biltema men hittade ingen liknande på deras hemsida nu. Kan kolla det när jag kommer hem.

Jordkabeln sitter fast ordentligt för det kollade jag. Kanske ska testa att dra ytterligare en jordkabel men den satt som den alltid har gjort.

Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Batteriet ska hur som helst laddas upp fullt så snart som möjligt för att inte ta skada. Eftersom någonting drar märkbart med ström så måste en batterikabel plockas av när batteriet laddas, annars orkar troligen inte laddaren ladda fullt. smile

Det är svårt att fortsätta felsökningen utan mätinstrument, jag kan inget om MB och kan inte ge råd om eventuella "standardfel".

Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2012)

alain www.bimmerpower.org
1 februari 2012 · 3 995 Inlägg

Kanske någonting som du monterade i bilen som är lite fel kopplad?
Kolla bakom generator om allting är ok, ingenting lös.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Wiktor
1 februari 2012 · 34 Inlägg

Ska kolla ikväll men eftersom jag inte har monterat något så känns det väldigt skumt. Ingen lampa som lyste i bilen igår när jag låste den iaf, det kollade jag efter.

Kollade på biltemas hemsida men en multimeter kostar ju 5-600:-, var hittade du en för 200kr ?

Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ter-15133/

Nu får nog herrn söka lite bättre tycker jag. wink

Wiktor
1 februari 2012 · 34 Inlägg

Drönirettab skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Digital-multimeter-15133/

Nu får nog herrn söka lite bättre tycker jag. wink

Man tackar och bockar, tyckte jag sökte på både multimeter och diverse fraser med batteri och mätare i smile

Henjer
1 februari 2012 · 276 Inlägg

Koppla bort pluskabeln, sätt multimetern mellan den och pluspolen på batteriet, då ser du hur mycket ström något drar, sen är det bara att börja plocka säkringar en i taget, när multimetern visar 0 eller nära 0 så får du bara kolla vad det är du dragigt säkringen till. Sim salabim och du har hittat det som drar ström...

Mercedes 190D Evo "Kööl Racing" (1986)
Wiktor
1 februari 2012 · 34 Inlägg

Japp läste att man kunde göra så, tack. Ska ladda upp batteriet inatt så ska jag börja felsöka imorgon.
Kopplat bort det från bilen och laddar nu så det är full kräm till felsökningen börjar smile

Wiktor
4 februari 2012 · 34 Inlägg

Började mäta lite idag, ställde multimetern på 200m(mA?) och fick nästan 150, ställde jag den på 10A fick jag 15 på mätaren. Kan nått dra 15 ampere?

Då mätte jag mellan pluspolen och plus-kabelskon med tändningen AV.
Kan det vara generatorn då?
Vad kan dra 15A i timmen?

Ska börja rycka säkringar nu sad

SkyCandy1 Meldem
4 februari 2012 · 117 Inlägg

Jag är i ungefär samma sits. Får alltid ta bort en säkring när jag lämnar bilen, annars drar den ur ett 100Ah-batteri på ett dygn :-)

Drönirettab
4 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Wiktor skrev:
Började mäta lite idag, ställde multimetern på 200m(mA?) och fick nästan 150, ställde jag den på 10A fick jag 15 på mätaren. Kan nått dra 15 ampere?

Då mätte jag mellan pluspolen och plus-kabelskon med tändningen AV.
Kan det vara generatorn då?
Vad kan dra 15A i timmen?

Ska börja rycka säkringar nu sad

Nja, om det visade 150 mA på området "200 mA" så ska det i så fall visa 0,15 på området "10 A".

Flyttade du plusmätkabeln till det speciella uttaget när du mätte på "10 A"?

Man måste göra det.

150 mA passar ganska bra in på ett vanligt "extraljusrelä", någonstans däromkring drar ett sånt relä när det är aktiverat. Då bör man även höra ett klick när en batterikabel sätts fast eller plockas bort, fast det beror ju på vart relät sitter förstås. smile

Drönirettab
4 februari 2012 · 21 761 Inlägg

JensDavid skrev:
Jag är i ungefär samma sits. Får alltid ta bort en säkring när jag lämnar bilen, annars drar den ur ett 100Ah-batteri på ett dygn :-)

Har du gjort en tjuvströmsmätning?

Wiktor
4 februari 2012 · 34 Inlägg

Drönirettab skrev:

Wiktor skrev:
Började mäta lite idag, ställde multimetern på 200m(mA?) och fick nästan 150, ställde jag den på 10A fick jag 15 på mätaren. Kan nått dra 15 ampere?

Då mätte jag mellan pluspolen och plus-kabelskon med tändningen AV.
Kan det vara generatorn då?
Vad kan dra 15A i timmen?

Ska börja rycka säkringar nu sad

Nja, om det visade 150 mA på området "200 mA" så ska det i så fall visa 0,15 på området "10 A".

Flyttade du plusmätkabeln till det speciella uttaget när du mätte på "10 A"?

Man måste göra det.

150 mA passar ganska bra in på ett vanligt "extraljusrelä", någonstans däromkring drar ett sånt relä när det är aktiverat. Då bör man även höra ett klick när en batterikabel sätts fast eller plockas bort, fast det beror ju på vart relät sitter förstås. smile

Jag skulle ha kabeln i det speciella uttaget för både 200m och 10A, det stod 15 vid 10A och 150 vid 200m.
Jag har inget klickande, har inga extraljus på bilen heller. Ska testa med säkringarna efter lunch, finns ju på tre ställen i bilen sad blir många säkringar.

Får testa igen.

Senast redigerat av Wiktor (4 februari 2012)

SkyCandy1 Meldem
4 februari 2012 · 117 Inlägg

Drönirettab skrev:

JensDavid skrev:
Jag är i ungefär samma sits. Får alltid ta bort en säkring när jag lämnar bilen, annars drar den ur ett 100Ah-batteri på ett dygn :-)

Har du gjort en tjuvströmsmätning?

kopplade en multimeter mellan minuspolen på batteriet och jord, och sen drog jag säkring för säkring tills "tjuvströmmen" låg på 30mA. Det var säkringen till alla elkomponenter (typ radio, gps etc) som drog en massa ström.

Drönirettab
4 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Wiktor skrev:
Jag skulle ha kabeln i det speciella uttaget för både 200m och 10A, det stod 15 vid 10A och 150 vid 200m.

Aha, oftast brukar det dock vara just 10/20 A mätområdet som har ett eget uttag. Tydligen inte på just den multimetern. Men jag är iaf väldigt säker på att strömmen var 150 mA, inte 15 A. Dels skulle det inte ha visat på 150 mA och dels kan den inte visa 15 A eftersom 10 A är det högsta mätvärdet. smile

Wiktor
4 februari 2012 · 34 Inlägg

Ja nått fel blev det nog, jag får göra om imorgon. Har inte hunnit testa nått idag.

men om den drog 150mA skulle inte batteriet laddas ur på under 8 timmar?

100 / 8 = 12,5

Nått måste dra jäkligt mycke ju ?

Drönirettab
4 februari 2012 · 21 761 Inlägg

1,2 Ah dras batteriet ur med ifall tjuvströmmen är på 150 mA, jag håller med dig att batteriet inte blir urladdat på 8 timmar med den strömmen. smile

Är det den där multimetern som jag länkade till (nr 15-133)?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang